ФЕЉТОН - САВЕЗ КОМУНИСТА И МЕДИЈИ У СРБИЈИ: Разлике у приступу косовском питању
СРПСКО руководство је на састанак 28. септембра 1981. одбило све нападе политичара из Босне и Херцеговине о деловању интелектуалаца у Београду.
Нису прихватали да се тај проблем посматра само у контексту њиховог односа према суседној републици, наглашавајући да су они били политички проблем генерално, и за власт у Србији. У том смислу треба схватити критику Тихомира Влашкалића о писања Вука Драшковића, који је „нама правио ствари и усред Београда". Повољнијем тону разговора није могло да допринесе ни навођење Шпира Галовића примере позитивног односа српске јавности према БиХ. На његово помињање простора који је у штампи добио млади редитељ Емир Кустурица и додељивање Нолитове награде Касиму Прохићу, Никола Стојановић је узвратио критикама због толерисања деловања Војислава Лубарде, који је писао о ратним страдањима српског народа у Босни.
Представници БиХ су очекивали разумевање за незадовољство писањем београдских медија и радом неких интелектуалаца, а добили су декларативну критику претеривања у листовима уз подршку генералном курсу штампе. Са друге стране, представници Србије су очекивали разумевање за захтеве да се утврди одговорност покрајинских представника за албанске демонстрације и стање у покрајини, а добили су начелне изјаве о осуди албанског национализма.
ОТВОРЕНА питања и стара неслагања, али и упућеност на сарадњу, пре свега у економији, спојили су после вишемесечних припрема представнике Србије и БиХ на новим међурепубличким разговорима 9. децембра 1982. Домаћин је био Београд. Српско руководство је платформу за разговор усвојило седам дана раније у Председништву ЦК СКС. Уважен је предлог Шпире Галовића да се у таквим контактима избегава међудржавни карактер, већ да у први план буду истакнута питања која су од значаја за југословенску заједницу. Српским политичарима је било јасно да ће БиХ поново наметнути питање писања „београдске" штампе и издавачке делатности и појачане активности СПЦ у БиХ. Зато је одлучено да се у разговорима понови да ови написи нису били инструисани из политичких кругова Србије и да се саговорницима ближе представе мере које је ЦК СКС предузимао у циљу обуздавања нежељених појава у штампи. Душан Чкребић је по том питању био јасан у ставу да се „никаква критика која је лоцирана на неку организацију или институцију било у Србији било у Босни (...) или на неку личност не може протумачити као напад једне републике на другу републику".
Руководство Србије је сматрало потребним да у предстојећим разговорима нагласи да се „ниједном својом политичком активношћу" није понашало „патерналистички" према западном суседу нити је водило „бригу за Србе у Босни". Живорад Мишић је подсетио да политичари из БиХ нису одустали од оптужби о „детитоизацији у Социјалистичкој Републици Србији". Јован Деретић је конфликте у сфери информисања и културе приписивао аутархичним развицима република, између којих није било довољно интеграција. Казао је да, све док није постављено питање припадности, није било битно где живе или раде Иво Андрић и Меша Селимовић и да ли су писци пореклом из БиХ радили у Београду. Подсетио је да је непожељних појава у штампи и издаваштву било и у другим срединама, а не само у Београду, потенцирајући књигу Мирослава Јанчића "Како сам издао националну ствар", објављену тада у Сарајеву („Пуна је отрова и баш тог отрова који разара међунационалне односе, разара кохерентност југословенске заједнице и посебно односе између две републике").
У РАЗГОВОРИМА 9. децембра 1982. две стране су се сложиле у оцени тежине економске ситуације, али је великих разлика било у приступу косовском питању, односима у Србији и идејним питањима. За руководство Србије је косовско питање било приоритет, а положај који су му давали политичари БиХ видео се и из реченице Хамдије Поздерца: „И на крају, нешто о Косову". Осим стања на Косову, важна тема за српско руководство били су односи у Србији. Чкребић је упознао руководство БиХ са тим да је Србија била једина република без закона о одбрани, друштвеном плану, унутрашњим пословима.
У гледању на деловање појединаца и група у Србији који су оцењивани као опозициони, сагласност је постигнута у оцени да су се противници система уједињавали, повезивали на југословенском простору и јачали везе са иностранством. Никола Љубичић је говорио о разним видовима идеолошких отпора систему (рад „анархолиберала", националиста, умањивање значаја Титове личност, актуелизовање проблема прошлости попут Голог отока). Тражећи заједнички рад против повезивања либералистичких снага Београда и Сарајева, обећао је у име СКС борбу против српског национализма. Чкребић је за главне опозиционе снаге означио српски национализам, тврдећи да се храни догађајима на Косову, „догматско-унитаристичке снаге" које су користиле тешкоће у друштву да би заговарале политику чврсте руке, али је за најорганизованије и најагресивније означио „анархо-либералистичке снаге" са ослонцем на Универзитету и повезане са иностранством.
ЧКРЕБИЋ је изнео и запажање власти Србије о повећаном ангажовању верских заједница у политици, јачању реакционарних снага у крилу СПЦ и покушајима високог црквеног клера да се СПЦ покаже као легитимни заштитник српства и Срба на Косову. Хамдија Поздерац је дуго говорио о националним односима у БиХ и опозиционим групама. Осудио је оживљавање ставова о етногенези народа на основу етноцентризма и о формирању посебних културних и других институција за припаднике појединих народа у оквиру других вишенационалних република. Критиковао је отварање питања положаја Срба у Хрватској, јер је у томе видео постављање питања посебног националног организовања припадника народа у републикама где нису већински, што је, према његовом схватању, водило подривању равноправности и социјалистичког заједништва. Националном државом Срба, Хрвата и Муслимана у БиХ је означио БиХ и југословенску заједницу, јер у супротном социјалистичко самоуправљање не би било оквир за решавање националног питања. Видео је опасност у тези да је ова република вештачка творевина, јер је такво схватање заснивано на оспоравању националног идентитета Муслимана и националног и државног идентитета БиХ. Истовремено се супротставио и ставу муслиманских националиста да су Муслимани једини аутохтони Босанци и да је БиХ национална држава Муслимана. Позвао се на податак по коме је у Босни и Херцеговини 19,4% бракова било мешовито. Сматрао је да су левичари (Љубомир Тадић, Михаило Марковић, Руди Супек) само давали теоријски оквир опозиционом деловању, док су у прву линију истурени „млади јуришници" попут Шешеља који су „спремни да ти матер псују само да би доспјели у затвор".
СУТРА: ПРАВОСЛАВНА ЦРКВА У "ДРСКОЈ ОФАНЗИВИ"
РУСКИ ЗВАНИЧНИК ОТКРИО: Ово би могло бити место потенцијалног састанка Путина и Трампа
УЈЕДИЊЕНИ Арапски Емирати (УАЕ) имају снажна досадашња искуства у организовању самита и могли би бити место потенцијалног састанка између председника Русије Владимира Путина и новоизабраног председника САД Доналда Трампа, изјавио је Олег Карпович, проректор за научна питања на Дипломатској академији Министарства спољних послова Русије, за руску агенцију ТАСС.
15. 01. 2025. у 12:23
"ЉУДИ ЋЕ УМРЕТИ" Ватрогасци недељама пре ужаса у Лос Анђелесу упозоравали на најгори сценарио
МАЊЕ од месец дана пре него што су пожари захватили Лос Анђелес, група искусних ватрогасаца окупила се на Градском већу како би тражили већа средства.
15. 01. 2025. у 14:03
ОД КОЛЕГА ИЗ "ПОТЕРЕ", САМО МЕМЕД: Зашто "трагачи" нису били на сахрани?
МИЛОРАД Милинковић преминуо је у 60. години на Божић, у цркви у Јабуковцу где је пратио литургију.
13. 01. 2025. у 20:59
Коментари (0)