СВЕ О НАПЛАТИ ПУТАРИНА У СРБИЈИ: Ко има попуст, а ко уопште не мора да плаћа?

Mina Izgarević

23. 01. 2025. у 15:46

"БРОЈ возила на српским ауто-путевима, као и приход од наплате путарине расте из године у годину, што је директна последица геостратешког положаја Републике Србије у Европи, али и континуираног улагања у изградњу и модернизацију путева у нашој земљи. Просечан пораст промета возила (уколико посматрамо период 2014-2024. године) износи 7,98% на годишњем нивоу, а просечан пораст прихода од наплате путарине 11,80%", рекао је Зоран Дробњак в. д. генералног директора ЈП “Путеви Србије” који се осврнуо на прошлогодишње резултате тог предузећа.

СВЕ О НАПЛАТИ ПУТАРИНА У СРБИЈИ: Ко има попуст, а ко уопште не мора да плаћа?

Фото Танјуг

Према његовим речима, јавно предузеће „Путеви Србије“ је у 2024. години забележило промет од преко 80 милиона возила док остварени приход од наплате путарине износи нешто више од 420 милиона евра.

Српски систем за наплату путарине, иначе, обухвата скоро 1.000 км ауто-путева, а наплата путарине се тренутно врши на 72 наплатне станице.

У децембру прошле године пуштена је у рад нова деоница Моравског коридора од Кошева до Врњачке Бање у дужини од 30 км и на њој су за сада отворене 3 нове наплатне станице (Велика Дренова, Трстеник и Врњачка Бања). У 2025. години планирано је отварање нових деоница на Моравском коридору и ауто-путу Милош Велики.

Изградњом и пуштањем у рад нових деоница ауто-путева систем за наплату путарине ће се додатно проширивати.

Фото Д. Дозет

 

Како се врши наплата путарине?

Дробњак подсећа да је накнада за употребу ауто-путева у Републици Србији утврђена Законом о накнадама за коришћење јавних добара а наплаћује се по пређеном километру, што се по начелима европских комисија које се баве наплатом путарине, сматра најправеднијим системом за наплату по принципу „колико километара пређеш, толико и платиш“.

Корисници ауто-путева у Републици Србији путарину могу платити мануелно/ручно заустављањем на наплатној станици, или без заустављања коришћењем уређаја за електронску наплату путарине (ТАГ уређај).

Електронска наплата путарине коришћењем ТАГ уређаја представља најпопуларнији вид наплате. Број корисника електронске наплате путарине из године у годину расте. Наш саговорник дели са нама информације да од почетка успостављања електронске наплате путарине број регистрованих корисника премашује 900 хиљада.

Сви корисници електронске наплате путарине остварују попуст од 6%.

Учешће трансакција остварених електронском наплатом путарине у укупним оствареним трансакцијама је 47,99%, док се 59,95% укупног прихода остварује коришћењем ТАГ уређаја.

Две трећине камиона на српским путевима путарину плаћају електронски, употребом ТАГ уређаја.

- Током развоја српског централног система за наплату путарине имплементиран је софтвер за интегрисану наплату путарине са земљама у региону, што у пракси значи да са истим ТАГ-ом коришћењем једне платформе за наплату, можете да пролазите без заустављања и кроз друге наплатне системе. Прва фаза је обухватила интеграцију са Северном Македонијом, а затим смо се повезали са Црном Гором.

У току је поступак интеграције са наплатним системима Републике Српске, Хрватске и Грчке. Наведена платформа даје могућност повезивања како са осталим наплатним системима, тако и са паркиралиштима, што је планирано у будућности - каже Дробњак.

С обзиром на једноставност веб-платформе све већи број учесника у саобраћају користи исту за плаћање путарине у земљи јер не постоји више потреба за допуном ТАГ уређаја. ТАГ се повезује са платном картицом корисника и средства се аутоматски „скидају“ са рачуна корисника.

Коришћењем ТАГ-ова могуће је остварити бенефиције приликом плаћања путарине, напомиње он.

Фото Н. Фифић

 

Категорије повлашћених корисника

Категорије повлашћених корисника су дефинисане Законом о накнадама за коришћење јавних добара:

  • Возила са моторима Еуро 6 емисијског разреда остварују попуст од 10%,
  • Власници електричних возила остварују попуст од 10% (остварује се искључиво регистрацијом на веб-сервис за електронску наплату путарине),
  • Власници студентских картица остварују попуст од 2% (остварује се искључиво регистрацијом на веб-сервис за електронску наплату путарине),
  • Власници пензионерских картица остварују попуст од 3% (остварује се искључиво регистрацијом на веб-сервис за електронску наплату путарине).

Важно је напоменути да се сви горе наведени попусти сабирају са попустом од 6% који остварују сви корисници електронске наплате путарине.

Ко не мора да плаћа путарину?

Законом о накнадама за коришћење јавних добара такође су прописане категорије корисника које су ослобођене од плаћања путарине, и то возила:

  • МУП-а
  • Војске Републике Србије
  • Хитне помоћи
  • Ватрогасних служби
  • Возила под пратњом
  • Републичких инспекција за државне путеве и друмски саобраћај
  • Привредних друштава и правних лица која обављају послове изградње, одржавања и заштите путева за чије коришћење се плаћа путарина
  • Која су у функцији организације наплате путарине
  • Удружења грађана и правних лица за превоз лица и материјалних добара у домаћим и међународним хуманитарним акцијама, приликом проглашеног ванредног стања или ванредне ситуације
  • Ангажована у међународним мировним мисијама

Промет возила која су ослобођена од плаћања путарине чини 1,14% од укупног промета, каже Дробњак.

Један од сегмената даљег развоја система за наплату путарине је аутоматизација процеса издавања свих врста дозвола. Нове дозволе за бесплатан ауто-путевима пролазак ће се издавати електронске и биће имплементиране у уређаје за електронску наплату путарине (ТАГ), а исте ће бити могуће користити искључиво кроз веб-сервис за електронску наплату путарине.

Контрола наплате путарине

А на питање да ли има злоупотреба и како се предузеће с тим бори, наш саговорник каже:

- Поред јасних и транспарентних прописа везаних за поступак наплате путарине, суочавамо се са различитим покушајима злоупотреба у циљу избегавања плаћања путарине.

Сви видови избегавања плаћања путарине (одвези на наплатим станицама, разграђивање заштитне ограде дуж ауто-путева, злоупотреба и фалсификовање дозвола за бесплатан пролазак, злоупотребе од стране запослених на пословима наплате путарине...) су кратког века, а о томе најбоље говори податак да је наплативост возила у српском наплатном систему готово 100% - говори Дробњак.

Фото: ЕПА/Золтан Балогх

 

Све трансакције се чувају

- Са наведеном наплативошћу српски систем за наплату путарине спада у ред најефикаснијих система за наплату у Европи - додаје он.

ЈП „Путеви Србије“ поред интерно успостављених процедура и контрола, подлеже и екстерним контролама наплате путарине.

Све трансакције из система за наплату путарине се бележе и чувају још од увођења електронске наплате путарине давне 2007. године", напомињу из Путева Србије.

 - Посебно истичем да се од успостављања „Дата центра“ (крај 2019. године) апсолутно све фотографије, свих трансакција без обзира на то да ли се ради о физички наплаћеним возилима, електронски наплаћеним возилима, бесплатним корисницима... налазе и чувају како на серверима ЈП „Путеви Србије“ тако и на ДР (disaster recovery) серверу националног „Дата центра“ у Крагујевцу уз јасно прописане процедуре приступа у складу са Законом о заштити података о личности - закључује Дробњак.

(Блиц)

БОНУС ВИДЕО - ИЗВРСИТЕЉИ СУ МАФИЈА, НИКО НЕ СМЕ ДА ПЉАЦКА НАРОД СРБИЈЕ: Њих је створила антисрпска опозиција

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЕНДИЈУ МАРИЈУ ЛИЦЕ У МОДРИЦАМА, ОГЛАСИО СЕ: Мука ми је од свега, ја сам људско биће! Молим вас - оставите ме на миру (ВИДЕО)

ЕНДИЈУ МАРИЈУ ЛИЦЕ У МОДРИЦАМА, ОГЛАСИО СЕ: "Мука ми је од свега, ја сам људско биће! Молим вас - оставите ме на миру" (ВИДЕО)

"ЈА САМ људско биће! У реду? Престаните да ме јурите! Мука ми је шта сваког дана морам да носим на раменима. Молим вас, оставите ме на миру."

22. 01. 2025. у 14:15

Коментари (0)

НЕЋЕМО СЕ ШАЛИТИ СА ТИМ МОМЦИМА! Камера ухватила Јокићеву браћу, а сви причају о реакцији америчких ТВ коментатора (ВИДЕО)