СРБИ НЕ ОБРАЋАЈУ ПАЖЊУ, А ГРЦИ КАЖЊАВАЈУ: Пропис који многима избије новац из џепа

В.Н.

12. 06. 2025. у 08:41

ПОСТОЈЕ прописи о врсти седишта према узрасту, као и ограничења у вези са седењем детета на предњем седишту. Казне у Грчкој могу бити високе, а ризици још већи.

СРБИ НЕ ОБРАЋАЈУ ПАЖЊУ, А ГРЦИ КАЖЊАВАЈУ: Пропис који многима избије новац из џепа

Foto: Unsplash

У Грчкој и другим земљама у окружењу законска регулатива је углавном усаглашена са препорукама које је Европска комисија прописала у вези са превозом деце.

По тим препорукама деца нижа од 135 центиметара и млађа од 12 година треба да буду у одговарајућем седишту или бустеру.

За децу од 12 и више година са висином од најмање 1,35 метара довољан је нормалан сигурносни појас.

Вожња деце (до 3 године) на предњем седишту у специјалним дечијим седиштима окренутим супротно правцу кретања возила дозвољена је само када је деактивиран ваздушни јастук. Деца до 3 године треба да користе дечија седишта одговарајућа њиховој тежини у свим аутомобилима, комбијима, осим уколико се возе на задњем седишту таксија.

У Грчкој је забрањено да се деца старија од 3 године и нижа од 150 ценитметара возе на предњем седишту возила.

У складу са чланом 12 (5) и 33 (2) Закона 2696 (Закон о друмском саобраћају) употреба посебних средстава за заштиту, као што су дечја седишта, обавезна је за превоз малолетника до 12 година старости. Прекршиоци се кажњавају административном казном од 80 до 350 евра и одузимањем возачке дозволе од 10 дана.

Још једна веома важна ствар коју морате да знате - пушење у колима у којима је дете, свакако избегавајте свуда и увек, али ако то радите у Грчкој, а дете има до 12 година, прети вам казна од чак 1.500 евра и одузимање дозволе.

Дечија седишта треба да одговарају ЕЦЕ стандарду или новијим. Деца висине 135 центиметара и виша могу да користе регуларне сигурносне појасеве.

Казне за прекршаје у саобраћају преблаге

Мирко Коковић из Агенције за безбедност саобраћаја сматра да су новчане казне у Србији прениске и да не представљају довољно снажан механизам одвраћања од неодговорне вожње.

- Ако, рецимо, путујем до Ниша и касним на састанак, мени се исплати да прекорачим брзину за 10 до 20 километара на сат и платим казну од 2.500 динара. То није висина казне која ће ме зауставити. У Грчкој је тренутно у парламенту нацрт закона којим се предвиђају казне које су и до 10 или 20 пута веће него код нас - наводи он.

Само репресивне мере не доносе резултате - то показује и светска пракса. Међутим, када се репресија комбинује са превенцијом, постижу се најбољи резултати.

- Очекујемо да нови закон, који би ускоро требало да буде усвојен, предвиди драстично веће казне и тиме допринесе већој безбедности на путевима - истакао је Коковић.

Србија је транзитна земља и током летње сезоне кроз њу прође огроман број возила, а Коковић подсећа да је 2001. године у јулу и августу погинуло је 245 особа, док је 2023. године тај број износио 76.

- То показује да комбинација превентивних и репресивних мера даје резултате - наглашава.

Прекорачење брзине и даље је најчешћи узрок саобраћајних незгода — свака четврта незгода се дешава због неприлагођене брзине. Алкохол је узрок сваке седме незгоде, мада ове године бележимо благо побољшање — сада је алкохол узрок сваке десете несреће.

Забрињава и слаба употреба сигурносног појаса

Ипак, оно што забрињава јесте слаба употреба сигурносног појаса. Сваке године због некоришћења појаса изгубимо више од 100 људских живота. А чињеница је да сигурносни појас може да смањи ризик од смртног исхода за око 50 одсто. То је једноставна и доступна мера која дословно спашава животе, истакнуто је у емисији.

- Чак 60 одсто родитеља користи дечје седиште, а управо оно штити оно што нам је највредније — нашу децу. Ипак, и даље имамо простора за напредак - истиче Коковић.

Он је додао и да је казна за некоришћење дечјег седишта 10.000 динара, а ако се плати у року од осам дана, износ се преполови на 5.000 динара.

- Људи не користе ни сигурносни појас на задњем седишту. Сваки пети путник користи позади појас. Чак ни не знају да је обавезан, док 85 посто путника користи предњи појас - закључује.

(Курир)

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
МЕЂУНАРОДНЕ ГРАНИЦЕ СЕ НЕ СМЕЈУ МЕЊАТИ СИЛОМ Лицемерна изјава европских лидера - господо, а шта је са Србијом?!

"МЕЂУНАРОДНЕ ГРАНИЦЕ СЕ НЕ СМЕЈУ МЕЊАТИ СИЛОМ" Лицемерна изјава европских лидера - господо, а шта је са Србијом?!

ГРУПА европских лидера поручила је данас, након самита председника САД и Русије Доналда Трампа и Владимира Путина на Аљасци, да ће наставити да подржава Украјину која, како истичу, мора да добије чврсте безбедносне гаранције и једина може да одлучује о својој територији.

16. 08. 2025. у 12:35

ТРАМП У ОГРОМНОМ ПРОБЛЕМУ: Велики пех пред састанак са Путином на Аљасци

ТРАМП У ОГРОМНОМ ПРОБЛЕМУ: Велики пех пред састанак са Путином на Аљасци

ПРЕДСТОЈЕЋИ састанак између председника САД Доналда Трампа и руског председника Владимира Путина у петак на Аљасци долази у време када у америчкој администрацији готово да нема искусних стручњака за Русију, пише Фајненшел тајмс.

13. 08. 2025. у 11:24

ЦИФРА - БОЛИ ГЛАВА: Колику пензију прима Берчек? Сваког месеца на рачун му лежу ДВЕ СУМЕ

ЦИФРА - БОЛИ ГЛАВА: Колику пензију прима Берчек? Сваког месеца на рачун му лежу ДВЕ СУМЕ

МНОГИ кажу да је Александар Берчек један од највећих глумаца на овим просторима, а он је свој таленат доказивао идући из улоге у улогу, и изнова показујући чари свог глумачког умећа.

15. 08. 2025. у 13:20

Коментари (0)

ДАНАС НАС ОЧЕКУЈЕ ВРЕМЕНСКИ ОБРТ: Сунчано као што смо навикли, а онда велика промена