НЕ ВОЗИТЕ БРЗО ДА ВАМ ЛЕПОТА НЕ ПРОМАКНЕ! "Новости" у патроли са неимарима који граде Моравски коридор, први дигитални ауто-пут у Србији
ШТА вас очекује на првих 27 од 112,4 километра будућег Моравског коридора, који је са 2.900 радника, 1.027 јединица механизације и 153 транспортна средства највеће градилиште у југогисточној Европи, откривају "Новости" у патроли са неимарима.
Наша екипа уверила се да је на терену скоро 16 потпуно довршених километара првог дигиталног ауто-пута Појате-Прељина, који ће кроз срце Србије спојити Расински, Рашки и Моравички округ и седaм градова и општина (Ћићевац, Варварин, Крушевац, Трстеник, Врњачку Бању, Краљево и Чачак), као и Коридор 10 на истоку са Коридором 11 на западу.
Уколико долазите из правца Београда, скренућете код Појата и већ на првом километру ауто-пута очекује вас мост. И то ће бити само један од чак 10 мостова, колико их има до локације Кошеви код Крушевца, који прелази преко три реке: Западна и Јужна Морава, река Расина. Земљани радови на првој од три деонице Моравског коридора завршени су близу 90 одсто од зацртаног плана. А само за те радове било је потребно уградити чак три милиона кубика материјала!
- Изводе се и земљани радови на одбрамбеном насипу у зони Крушевца, чија је дужина 8,1 км и где је степен изведености - 70 одсто, при чему је интересантан податак да је ту потребно уградити чак 435.000 кубних метара материјала - напомиње за "Новости" Леонид Вуковић, шеф пројекта Моравског коридора и наш водич кроз прве завршене километре. - На овој деоници је, поред изградње 10 мостова, предвиђено и подизање осам надвожњака и једног подвожњака, а у току су радови на 17 објеката.
На сваком километру затичемо неимаре конзорцијума "Бехтел-Енка", коме је поверен круцијалан инфраструктурни пројекат. Мајсторе налазимо у разноврсним пословима: радовима на затвореном и отвореном систему одводњавања, на заштити трупа ауто-пута од поплава, на измештању и осигуравању комуналне инфраструктуре, изради темеља за објекте који ће служити за напајање електричном енергијом. Раде на стубовима за измењиву саобраћајну сигнализацију, а део мајстора задужен је за "дигитализацију" ауто-пута, како би сваки путник могао да, осим бесплатног интернета, добије сваку важну информацију о стању на путу.
Само два километра даље наилазимо на денивелисану раскрсницу Ћићевац, једну од 11 на целом коридору. Она могућава директну везу са државним путем другог А реда бр.1, а поред Ћићевца, повезује и Варварин. Ту су скоро сви радови при крају и градитељи се припремају за асфалтирање. Уколико желите да "сиђете" са Моравског коридора, прву наредну шансу имате на раскрсници Крушевац-исток, на 20. километру ауто-пута, као и 1,5 километар даље, на раскрсници Крушевац-запад.
Западна Морава, излистала природа и потпуна необичност:тиркизна вештачка језера настала услед илегалног ископавања шљунка очекују вас у међувремену. Равничарска, али врло динамична траса током које ће због атрактивног погледа бити боље да сте на месту путника, а не возача, прати вас све до 13. километра и најдужег моста на првој деоници који наткриљује Западну Мораву: дужине 596 метара, са 16 распона. У том тренутку, са леве, прелазите на десну страну Западне Мораве и те обале држаћете се и у наредних 13 километара.
- Степен изведених радова на мосту износи 90 одсто и тренутно се изводе радови који претходе хидроизолацији на ревизионим стазама и уградњи, постављању ивичњака - прецизира саговорник "Новости". - Уопште, поред изазова који се односи на опсежне активности на експропријацији траса ауто-пута, делова земљишта за регулацију Западне Мораве за позајмишта и одлагалишта материјала, обимне геоистражне радове, топографско снимање терена и на крају припрема саме техничке документације, исходовање дозвола одговарајућих да би дошли у фазу извођења, можда највећи изазов био је усклађивање техничких решења ауто-пута са хидротехничким уређењем Западне Мораве.
Са најдужег моста прве деонице Моравског коридора види се јасно државни пут Крушевац-Краљево, као и кружни ток добро познат путницима који путују ка Поморављу или Копаонику. И то није једина тачка где ће се скоро "додиривати" државни пут првог Б реда бр. 23 са ауто-путем Појате-Прељина. Уколико већ сутра кренете државним путем, Моравски коридор можете видети и код Сталаћа и касније од села Макрешане на територији Крушевца. С обе стране пута све до првог изласка за Крушевац наилазимо на неимаре, камионе, транспортна средства која превозе материјал.
Уколико прикочите и отворите прозор аута, чућете углавном енглески језик. Више од 1.000 страних радника ради на изградњи ауто-пута и сви се осећају као код куће. То нам поручују и на последњем мосту прве деонице, који је са 96 метара један од мањих и практично вас уводи на последњи километар прве деонице Моравског коридора.
- Био је нешто једноставнији за изградњу, користили смо греде од 30 метара, које се монтирају са два крана, а близина главног пута обавезивала нас је да фокусирано пратимо саобраћај - предочава за "Новости" Един Лубура, инжењер задужен за стручни надзор на изградњи мостова. - Најзахтевнији мост био је онај који смо прошли на 16. километру, пре свега услед постојања две кривине: потребно је било да се задовољи цртеж и инжењерски прорачуни, центрифугална и центрипетална сила.
Надомак Крушевца, Лубура нам открива шта ће бити главна лепота Моравског коридора, који ће, упркос недостатку висинских разлика, бити вероватно најзанимљивији у Србији: 78 мостова, значајне промене окружења и природа кроз коју пролазите. И после првих 27 километара сагледавамо и основни недостатак будућег ауто-пута: стизаће се брзо. Од Појата до Чачка путоваћете бар два сата краће него данас, а за нешто више од 70 минута, при брзини од 130 километара на час, сва лепота Србије ће вам - промаћи.
ШТА СЕ ДЕШАВА ОД КРАЉЕВА ДО ЧАЧКА
НА деоници 2, од Кошева до Адрана, тренутно се ради на два моста преко Западне Мораве (на 29. и 48. километру), радови на 7,5 км трасе (рашчишћавање терена, изградња насипа). Радови на тој деоници почели су у децембру 2021. године, док су радови на деоници 3, од Краљева до Прељине, почели у мају исте године и ту је отворена траса у дужини од 27 километара. Ради се и на изградњи 22 објекта, завршено је око 25 одсто земљаних радова, а упоредо се ради на заштити комуналних инсталација и трупа будућег ауто-пута.
КАКО СЕ РЕГУЛИШЕ ЗАПАДНА МОРАВА?
МОРАВСКИ коридор је целом својом дужином практично у долини Западне Мораве, која је у прошлости плавила и остављала значајне последице по људе, објекте, имања. Техничка регулација ове реке кроз пројекат подразумева изградњу: 60 км хидротехничких објеката, 23 км потпуно новог корита, 12 км регулације постојећег, 4 км једностране обалоутврде и чак 22 км реконструкције постојећих и изградње нових одбрамбених насипа.
ИНТЕРНЕТ БЕСПЛАТАН, ВОЗАЧИМА СТИЖУ ОБАВЕШТЕЊА
ДИГИТАЛНИ ауто-пут предвиђа систем у коме ће сви дигитални уређаји на траси бити међусобно повезани ради остваривања брзе и поуздане размене информација, а све са крајњим циљем омогућaвања безбедног и комфорног коришћења ауто-пута.
- Тако ће будући корисници бити у прилици да бесплатно користе бежични интернет, разне врсте садржаја на одмориштима и паркиралиштима, а оно што је најзначајније на измењивој саобраћајној сигнализацији добијаће информације и упозорења о евентуалним проблемима на самом ауто-путу и о ситуацији у саобраћају - објашњава за "Новости" Леонид Вуковић. - Дигитализација се ради по деоницама, то су тзв. завршни радови у оквиру радова на изградњи. Изградиће се кабловска канализација, кроз коју ће проћи оптички каблови и повезати све ове дигиталне уређаје, метро-станице, бројаче саобраћаја, наплатне станице, станице за бежични интернет, сви они ће бити повезани у једну целину.
РУСИ ОСВОЈИЛИ КУРАХОВ? Рогов: Наше трупе подигле заставу над зградом градске управе
РУСКЕ трупе заузеле су зграду градског већа у западном делу града Куракова у ДНР и подигле на њу тробојку.
14. 12. 2024. у 13:48
ДА ЛИ ЈЕ МОГЛО ГОРЕ? Ево зашто је пред репрезентацијом Србије "немогућа мисија" у квалификацијама за Светско првенство?
Фудбалска репрезентација Србије играће у групи К са Енглеском, Албанијом, Летонијом и Андором у оквиру квалификација за Светско првенство 2026. али је селекција "горди албиона" нешто што ће представљати највећи проблем изабраницима Драгана Стојковића Пиксија. Не само због квалитета, већ и због нечег другог.
14. 12. 2024. у 13:16
БИЛА САМ ТРУДНА, А ОН ЈЕ БИО ГРУБ: Камера забележила Нолетову и Јецину свађу - снимак изненадио све
НОВАК и Јелена Ђоковић у емотивној вези су од 18. године, што значи да су пола живота провели заједно. Важе за један од најскладнијих парова, али и код њих се дешавају несугласице.
15. 12. 2024. у 12:00
Коментари (3)