НЕ ВОЗИТЕ БРЗО ДА ВАМ ЛЕПОТА НЕ ПРОМАКНЕ! "Новости" у патроли са неимарима који граде Моравски коридор, први дигитални ауто-пут у Србији
ШТА вас очекује на првих 27 од 112,4 километра будућег Моравског коридора, који је са 2.900 радника, 1.027 јединица механизације и 153 транспортна средства највеће градилиште у југогисточној Европи, откривају "Новости" у патроли са неимарима.
Наша екипа уверила се да је на терену скоро 16 потпуно довршених километара првог дигиталног ауто-пута Појате-Прељина, који ће кроз срце Србије спојити Расински, Рашки и Моравички округ и седaм градова и општина (Ћићевац, Варварин, Крушевац, Трстеник, Врњачку Бању, Краљево и Чачак), као и Коридор 10 на истоку са Коридором 11 на западу.
Уколико долазите из правца Београда, скренућете код Појата и већ на првом километру ауто-пута очекује вас мост. И то ће бити само један од чак 10 мостова, колико их има до локације Кошеви код Крушевца, који прелази преко три реке: Западна и Јужна Морава, река Расина. Земљани радови на првој од три деонице Моравског коридора завршени су близу 90 одсто од зацртаног плана. А само за те радове било је потребно уградити чак три милиона кубика материјала!
- Изводе се и земљани радови на одбрамбеном насипу у зони Крушевца, чија је дужина 8,1 км и где је степен изведености - 70 одсто, при чему је интересантан податак да је ту потребно уградити чак 435.000 кубних метара материјала - напомиње за "Новости" Леонид Вуковић, шеф пројекта Моравског коридора и наш водич кроз прве завршене километре. - На овој деоници је, поред изградње 10 мостова, предвиђено и подизање осам надвожњака и једног подвожњака, а у току су радови на 17 објеката.
На сваком километру затичемо неимаре конзорцијума "Бехтел-Енка", коме је поверен круцијалан инфраструктурни пројекат. Мајсторе налазимо у разноврсним пословима: радовима на затвореном и отвореном систему одводњавања, на заштити трупа ауто-пута од поплава, на измештању и осигуравању комуналне инфраструктуре, изради темеља за објекте који ће служити за напајање електричном енергијом. Раде на стубовима за измењиву саобраћајну сигнализацију, а део мајстора задужен је за "дигитализацију" ауто-пута, како би сваки путник могао да, осим бесплатног интернета, добије сваку важну информацију о стању на путу.
Само два километра даље наилазимо на денивелисану раскрсницу Ћићевац, једну од 11 на целом коридору. Она могућава директну везу са државним путем другог А реда бр.1, а поред Ћићевца, повезује и Варварин. Ту су скоро сви радови при крају и градитељи се припремају за асфалтирање. Уколико желите да "сиђете" са Моравског коридора, прву наредну шансу имате на раскрсници Крушевац-исток, на 20. километру ауто-пута, као и 1,5 километар даље, на раскрсници Крушевац-запад.
Западна Морава, излистала природа и потпуна необичност:тиркизна вештачка језера настала услед илегалног ископавања шљунка очекују вас у међувремену. Равничарска, али врло динамична траса током које ће због атрактивног погледа бити боље да сте на месту путника, а не возача, прати вас све до 13. километра и најдужег моста на првој деоници који наткриљује Западну Мораву: дужине 596 метара, са 16 распона. У том тренутку, са леве, прелазите на десну страну Западне Мораве и те обале држаћете се и у наредних 13 километара.
- Степен изведених радова на мосту износи 90 одсто и тренутно се изводе радови који претходе хидроизолацији на ревизионим стазама и уградњи, постављању ивичњака - прецизира саговорник "Новости". - Уопште, поред изазова који се односи на опсежне активности на експропријацији траса ауто-пута, делова земљишта за регулацију Западне Мораве за позајмишта и одлагалишта материјала, обимне геоистражне радове, топографско снимање терена и на крају припрема саме техничке документације, исходовање дозвола одговарајућих да би дошли у фазу извођења, можда највећи изазов био је усклађивање техничких решења ауто-пута са хидротехничким уређењем Западне Мораве.
Са најдужег моста прве деонице Моравског коридора види се јасно државни пут Крушевац-Краљево, као и кружни ток добро познат путницима који путују ка Поморављу или Копаонику. И то није једина тачка где ће се скоро "додиривати" државни пут првог Б реда бр. 23 са ауто-путем Појате-Прељина. Уколико већ сутра кренете државним путем, Моравски коридор можете видети и код Сталаћа и касније од села Макрешане на територији Крушевца. С обе стране пута све до првог изласка за Крушевац наилазимо на неимаре, камионе, транспортна средства која превозе материјал.
Уколико прикочите и отворите прозор аута, чућете углавном енглески језик. Више од 1.000 страних радника ради на изградњи ауто-пута и сви се осећају као код куће. То нам поручују и на последњем мосту прве деонице, који је са 96 метара један од мањих и практично вас уводи на последњи километар прве деонице Моравског коридора.
- Био је нешто једноставнији за изградњу, користили смо греде од 30 метара, које се монтирају са два крана, а близина главног пута обавезивала нас је да фокусирано пратимо саобраћај - предочава за "Новости" Един Лубура, инжењер задужен за стручни надзор на изградњи мостова. - Најзахтевнији мост био је онај који смо прошли на 16. километру, пре свега услед постојања две кривине: потребно је било да се задовољи цртеж и инжењерски прорачуни, центрифугална и центрипетална сила.
Надомак Крушевца, Лубура нам открива шта ће бити главна лепота Моравског коридора, који ће, упркос недостатку висинских разлика, бити вероватно најзанимљивији у Србији: 78 мостова, значајне промене окружења и природа кроз коју пролазите. И после првих 27 километара сагледавамо и основни недостатак будућег ауто-пута: стизаће се брзо. Од Појата до Чачка путоваћете бар два сата краће него данас, а за нешто више од 70 минута, при брзини од 130 километара на час, сва лепота Србије ће вам - промаћи.
ШТА СЕ ДЕШАВА ОД КРАЉЕВА ДО ЧАЧКА
НА деоници 2, од Кошева до Адрана, тренутно се ради на два моста преко Западне Мораве (на 29. и 48. километру), радови на 7,5 км трасе (рашчишћавање терена, изградња насипа). Радови на тој деоници почели су у децембру 2021. године, док су радови на деоници 3, од Краљева до Прељине, почели у мају исте године и ту је отворена траса у дужини од 27 километара. Ради се и на изградњи 22 објекта, завршено је око 25 одсто земљаних радова, а упоредо се ради на заштити комуналних инсталација и трупа будућег ауто-пута.
КАКО СЕ РЕГУЛИШЕ ЗАПАДНА МОРАВА?
МОРАВСКИ коридор је целом својом дужином практично у долини Западне Мораве, која је у прошлости плавила и остављала значајне последице по људе, објекте, имања. Техничка регулација ове реке кроз пројекат подразумева изградњу: 60 км хидротехничких објеката, 23 км потпуно новог корита, 12 км регулације постојећег, 4 км једностране обалоутврде и чак 22 км реконструкције постојећих и изградње нових одбрамбених насипа.
ИНТЕРНЕТ БЕСПЛАТАН, ВОЗАЧИМА СТИЖУ ОБАВЕШТЕЊА
ДИГИТАЛНИ ауто-пут предвиђа систем у коме ће сви дигитални уређаји на траси бити међусобно повезани ради остваривања брзе и поуздане размене информација, а све са крајњим циљем омогућaвања безбедног и комфорног коришћења ауто-пута.
- Тако ће будући корисници бити у прилици да бесплатно користе бежични интернет, разне врсте садржаја на одмориштима и паркиралиштима, а оно што је најзначајније на измењивој саобраћајној сигнализацији добијаће информације и упозорења о евентуалним проблемима на самом ауто-путу и о ситуацији у саобраћају - објашњава за "Новости" Леонид Вуковић. - Дигитализација се ради по деоницама, то су тзв. завршни радови у оквиру радова на изградњи. Изградиће се кабловска канализација, кроз коју ће проћи оптички каблови и повезати све ове дигиталне уређаје, метро-станице, бројаче саобраћаја, наплатне станице, станице за бежични интернет, сви они ће бити повезани у једну целину.
РУСКИ ЗВАНИЧНИК ОТКРИО: Ово би могло бити место потенцијалног састанка Путина и Трампа
УЈЕДИЊЕНИ Арапски Емирати (УАЕ) имају снажна досадашња искуства у организовању самита и могли би бити место потенцијалног састанка између председника Русије Владимира Путина и новоизабраног председника САД Доналда Трампа, изјавио је Олег Карпович, проректор за научна питања на Дипломатској академији Министарства спољних послова Русије, за руску агенцију ТАСС.
15. 01. 2025. у 12:23
"ЉУДИ ЋЕ УМРЕТИ" Ватрогасци недељама пре ужаса у Лос Анђелесу упозоравали на најгори сценарио
МАЊЕ од месец дана пре него што су пожари захватили Лос Анђелес, група искусних ватрогасаца окупила се на Градском већу како би тражили већа средства.
15. 01. 2025. у 14:03
ОД КОЛЕГА ИЗ "ПОТЕРЕ", САМО МЕМЕД: Зашто "трагачи" нису били на сахрани?
МИЛОРАД Милинковић преминуо је у 60. години на Божић, у цркви у Јабуковцу где је пратио литургију.
13. 01. 2025. у 20:59
Коментари (3)