ЈОШ САМО МАЛО ДО БЕТОНСКОГ "ЗАГРЉАЈА": Репортери "Новости" на градилишту у Сремској Рачи, где се над Савом подиже 1.320 м дуг мост (ФОТО)
ЧЕЛИЧНА конструкција моста је савладала реку Саву пре скоро годину дана. Тешка је 5.500 тона. Мајстори ових зимских, магловитих дана, изливају, утежу и монтирају армирано-бетонске, претходно напрегнуте, носаче на распоне изнад обалних стубова.
Током наредне године, уз постојећи железнички и стари друмски, обале Србије и Републике Српске спајаће и нови мост. Њиме ће се, међутим, возити тек када се заврши 18 километара дуга деоница од Кузмина до Сремске Раче, део будућег ауто-пута Београд-Сарајево.
Није најзахтевнији, ни најдужи који је у Србији грађен. Јединствен је, међутим, и по томе што су његови најважнији делови, опрема, машине, уређаји, па и мајстори - стигли из Турске.
- Мост ће бити готов следеће године, али му се сврха успоставља када се заврши цела траса - објашњава Драган Јоцић, надзор ЈП "Путева Србије". - Пре тачно годину завршили смо челични део моста. То је био најосетљивији посао на овом месту. Радили смо два велика захвата, на местима стубова у реци. Сада се мосту придружују лева и десна прилазна бетонска конструкција, чиме ће се мост спојити у јединствену целину. Готовост конструкције моста преко реке Саве је око 90 одсто.
Необичан је и начин на који је конструкција премостила реку. Градитељи су најпре на обали подигли велики насип висине 12 метара и бетонирали га. На њему је спајана челична конструкција, која је камионима прешла скоро две хиљаде километара из турске фабрике.
- Уз велики напор пројектанта, извођача радова и надзора, за осам и по месеци склопљена је и постављена конструкција - додаје Јоцић. - Толико је прошло од почетка сечења елемената конструкције у Турској до спуштања на место. Свака страна, правац будућег ауто-пута, тешка је око 2.750 тона, а заједно 5.500 тона. Цела конструкција је сечена и предмонтирана у Турској. Овде, на градилишту је укрупњена и подужно превучена на другу обалу. Мост је над реком дуг 330 метара и конструкција се састоји од 23 сегмента свака. У циљу брже изградње и да се победи Сава, направљен је привремени плато. Брдо од више од 100.000 кубика шљунка. Платфрома је бетонирана као аеродромска писта. Сви ти модули су кроз систем кранова постављени у сегменте на лицу места. Тако укрупњени, модул по модул, сегмент по сегмент је заварен. Уверен сам да је овај челични део моста најквалитетнија конструкција израђена у челику на овим просторима.
Као и сваки пројекат, и ових 18 километара кроз сремску равницу, и мост на Сави, успоравају ситне препреке. Постојећи пут Кузмин - Сремска Рача, који је тик уз прилаз мосту, не сме да се заустави. Највећи део посла се обавља у Србији, али се мост завршава у Републици Српској.
- Имали смо допунско оптерећење и изазове, јер је део радова и на територији друге државе - додаје Јоцић. - Неопходна је синхронизација надлежних органа и институција како би се обезбедиле дозволе, завршила експропријација, регулисала царина. Пројекат је суочен са многим изазовима, али их решавамо. Уз велике напоре и изузетно проактивно учешће Министарства грађевине, саобраћаја и инфраструктуре, инвеститора ЈП "Путева Србије", Министарства заштите животне средине, ЈП "Воде Војводине", ЈП "Војводинашуме", као и локалних самоуправа и њихових представника, омогућено нам је да у складу са законом и условима институција успевамо да обављамо планиране радове. У пределу будућих позајмишта шљунка, што нам је основни материјал, има заштићених врста птица. На почетку пројекта је обављено деминирање предела, да случајно није негде заостало неко убојито експлозивно средство. Потом смо на траси наишли на археолошко налазиште. Врло је специфична локација. Није то само направити пут, већ и обезбедити све друге наложене и прописане услове.
Мост ће бити дугачак укупно 1.320 метара. На читавој деоници су предвиђене две петље - у Кузмину и Босуту. Укупно је девет мостова, али је ћуприја преко Саве највећа и најпознатија. Вредност уговора са турском фирмом "Ташјапи", који подразумева пројектовање деонице Пожега-Котроман, пројектовање и изградњу деонице Кузмин - Сремска Рача је 345 милиона евра. Сваког момента на градилишту у Срему је око 400 радника.
- Најзахтевнији део моста је завршен. Можда би досад био и читав мост, али се укршта са локалним путевима и ту је био проблем - појашњава Јоцић. - Потребне су допунске дозволе за израду алтернативних путева. Уобичајени начин рада страних компанија је да ангажују и раде са локалним подизвођачима. Турска фирма је, међутим, донела сву опрему - асфалтну и бетонску базу, машине, кранове, опрему, уређаје, довела раднике... Подигли су камп у Кузмину на 12.000 квадрата. Опремили су дежурну амбуланту са потребним особљем и дежура санитетско возило 24 сата. Тренутно је на снази редовна одбрана од поплава. Уколико Сава надође, то ће нас зауставити привремено и успорити.
ДАЛЕКОВОД КОЧИ ГРАНИЧНИ ПРЕЛАЗ
НА српској страни је предвиђена градња новог интегрисаног граничног прелаза. Биће на самом ауто-путу, мало пре моста. Сам прелаз је предвиђен у дужини од два километра. Обе контроле ће се обављати на њему, тако да ће путници у Републику Српску улазити без још једног задржавања. Убрзаће проток роба и услуга. Пројект се дорађује, јер је на терену баш на тој локацији велики међудржавни далековод. Инвеститор је Републичка дирекција за имовину.
КРУЖНА РУТА ДО САРАЈЕВА
МОСТ преко Саве у Сремској Рачи лежи на укупно 25 стубова, а два су у води. Размак између главних средишњих стубова је 150 метара. Рок за читаву деоницу је, како сада стоје ствари, средина 2024. године. Мајсторима терен није проблем, али јесте материјал. Због еколошких захвата тешко долазе до шљунка.
Ауто-пут Београд-Сарајево на северу креће од петље Кузмин. Ту ће намерници заправо силазити са ауто-пута Београд-Шид. Преко Сремске Раче улази у Републику Српску. Обилази око Бијељине и даље иде ка Брчком. Од Брчког ће један крак ићи ка Сарајеву, а други ка Бањалуци. На јужној страни, пут ће се наставити од Пожеге, докле ће из Београда путници стизати "Милошем Великим". Траса је Пожега-Ужице-Котроман-Вишеград-Сарајево.
ШЕФ ЗИЈА УЧИ СРПСКИ
ВЕЋИНА турских радника долази из предела око Црног мора. Највише их је из града Трабзона.
- Има колега из Адане, а ја сам из Измира - каже нам шеф градилишта Зија, који се уписао у школу језика у Сремској Митровици како би савладао српски. - Овде смо дошли пре око три године. Припремили смо камп. Сваких шест месеци идемо на 15 дана у домовину. Обезбеђене су нам карте. Сви радови на грађевини су тешки, али нам је добро овде. Имамо доста времена за одмор. Почињемо око осам ујутру. У десет сати је пауза од 15 минута. У подне, па до 13 часова је ручак. У 14 сати је још једна пауза од 15 минута. Око 16 завршавамо посао за тај дан. Радио сам 12 година на граници Уједињених Арапских Емирата и Омана. Ту сам упознао доста Срба. Свиђа ми се Србија.
Препоручујемо
РУСИ ОСВОЈИЛИ КУРАХОВ? Рогов: Наше трупе подигле заставу над зградом градске управе
РУСКЕ трупе заузеле су зграду градског већа у западном делу града Куракова у ДНР и подигле на њу тробојку.
14. 12. 2024. у 13:48
ДА ЛИ ЈЕ МОГЛО ГОРЕ? Ево зашто је пред репрезентацијом Србије "немогућа мисија" у квалификацијама за Светско првенство?
Фудбалска репрезентација Србије играће у групи К са Енглеском, Албанијом, Летонијом и Андором у оквиру квалификација за Светско првенство 2026. али је селекција "горди албиона" нешто што ће представљати највећи проблем изабраницима Драгана Стојковића Пиксија. Не само због квалитета, већ и због нечег другог.
14. 12. 2024. у 13:16
"ЖЕЉКУ САМ МОЗАК ИСПРАО" Вељко открио како васпитава децу и шта их прво учи
БОКСЕР Вељко Ражнатовић и његова супруга Богдана у мају месецу добили су трећег сина коме су дали име Исаија, а неодољиви дечак мења се из дана у дан, окружен браћом Крстаном и Жељком.
14. 12. 2024. у 20:04
Коментари (3)