КАМАТЕ ПАДАЈУ КРАЈЕМ ГОДИНЕ: Важна вест за грађане Србије

В.Н.

20. 08. 2024. у 11:08

ЈОШ се чека одговор банкара на предлоге за ограничења камата на дозвољене и недозвољене минусе, потрошачке, кеш и стамбене кредите и платне картице које им је доставила Народна банка Србије (НБС). Нове границе предвиђене су изменама и допунама Закона о заштити корисника финансијских услуга, које би како се очекује могле да буду на снази крајем године, када истичу мере о привременом лимитирању камата на стамбене зајмове.

КАМАТЕ ПАДАЈУ КРАЈЕМ ГОДИНЕ: Важна вест за грађане Србије

Фото: Архива "Новости"

Циљ ових ограничења, како истичу у НБС, јесте двострука и она с једне стране треба да спрече да се корисницима наплаћују превисоке камате, а с друге да везивањем максималне стопе за кретање просечне пондерисане стопе уз одређени додатак, заустави нагли раст каматних стопа.

- Лимитирањем ефективне камате која показује укупну цену кредита, банке се спречавају да евентуално заобиђу ова ограничења кроз раст одређених накнада - наводе из НБС. - Усвајање ових ограничења имаће велике позитивне последице по кориснике стамбених кредита, будући да је одлука којом су ограничене камате код ове врсте кредита са променљивом стопом привремена, док је законско ограничење трајног карактера. С друге стране, захваљујући тој одлуци у претходних скоро годину дана спуштена је просечна пондерисана каматна стопа на стамбене кредите па ће то омогућити да се ограничење код ове врсте кредита спроведе лакше и без великих осцилација.

Наводе да је предвиђено ограничење каматних стопа значајно и код готовинских кредита, кредитне картице и дозвољеног прекорачења јер ће спречити управо оно што је захтев Директиве Европске уније, а то је да се корисницима наплаћују превисоке камате. И код ових ограничења разматра се везивање за просечну пондерисану стопу, али и за законску затезну камату на коју опет директно утиче референтна стопа НБС.

Тако ће се, кажу, омогућити да референтна стопа брже и директније утиче на висину каматних стопа код ових банкарских производа. Први пут се регулише и пракса везивања и обједињавања услуга, тако што се банци забрањује да давање кредита услови обавезом коришћења неке друге услуге, осим изузетно, док се с друге стране банци даје право да обједињава услуге. То примера ради значи да банка може клијенту да понуди одређени пакет који је као такав повољнији него куповина услуга одвојено, с тим да сваки корисник мора да има могућност да услуге користи и одвојено, односно само неку од услуга из пакета.

Овим предлогом се предуговорно обавештавање, оглашавање и уопште информисање подиже на још виши ниво, тако да се са што мање документације, уз избегавање бирократског језика, на јасан и разумљив начин објасни кориснику да задуживање кошта, да са собом носи ризике, односно економске последице, као и да му се кроз одређене савете дате у доброј вери помогне да пронађе услугу која ће најбоље да задовољи његове потребе.

У вези с тим се први пут на финансијском тржишту регулишу саветодавне услуге које банка може да пружа свом клијенту, али и услуга саветовања о дугу које треба да буду од користи клијентима са проблемом у отплати.

Из НБС наводе да Закон о заштити корисника финансијских услуга иде у корак са дигитализацијом која је свеприсутна, јер јасно прописује да се уговор о финансијским услугама може закључити у писаној форми и електронској форми, а да се поред својеручног потписа, односно квалификованог електронског потписа може користити и двофакторска аутентификација до одређене вредности уговора.

Осим тога, уговор се својеручно не мора потписати само на папиру, већ се то може учинити и на таблету или неком другом сличном уређају, као трајном носачу података.

Посебно поглавље је посвећено поступку по приговору и притужби, као поступку у коме је у претходних 12 година НБС обештетила огроман број корисника па су сва добра искуства из праксе имплементирана у овај закон.

За разлику од досадашњег начина посредовања које је засновано на правилима из општег закона о вансудском решавању спорова, овим законом се дају већа овлашћења медијаторима на начин да могу да износе конкретне предлоге за решење спорног односа.

Детаљи на јавној расправи

НАЈПРЕ ћемо разговарати са банкама, а затим следи јавна расправа, не у смислу јавног слушања, већ расправа под којом подразумевамо јавно оглашавање нацрта где целокупна јавност има могућност да се огласи о изменама - рекла је гувернер НБС Јоргованка Табаковић.

Нагласила је да ће се о детаљима закона говорити када се прво постигне консензус са банкама, а онда ће оно што се назива јавном расправом бити доступно и осталима.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)

ТЕЛЕКОМУНИКАЦИЈЕ У СЛУЖБИ ЧОВЕЧАНСТВА: Пут ка одрживој будућности