ОТПРАВНИЦИ ХОЋЕ ДА ТУЖЕ "ЖЕЛЕЗНИЦУ": Скоро половина запослених у четири предузећа својим коефицијентом не достиже минималну зараду
ЗАПОСЛЕНИ у железничким предузећима, скоро половина њих, својим коефицијентима и ценом рада од 73,8 динара по сату - не могу да достигну законом загарантовану зараду.
Предузећа им ту разлику доплаћују, јер на чеку радника не сме да пише мање од 32.000 динара. Њихов је сат тако скупљи него колегама са већим коефицијентима, који и са важећим ценовником пребацују "минималац". Незадовољни су и једни и други, па спремају тужбе. Синдикати траже корекцију цене рада и страхују да би исплата по споровима могла озбиљно да угрози опстанак ових компанија.
Цена радног сата у "Инфраструктури железнице", "Србија возу", "Србија каргу" и "Железницама Србије а. д." није мењана од 2014. године, док је званична минимална у Србији порасла са 115 на више од 183 динара. Последње повећање, које се примењује од јануара, испод званичног минималца је гурнуло скоро половину, око 5.000, железничара. Законску норму у виду минималне зараде не успевају да зараде сви испод коефицијента од 2,39 и њихов се чек "подебљава". Парадокс је да се тако изгубила разлика између оних који по систематизацији имају веће коефицијенте, јер испада да сви у распону од 1,35 колико добија помоћни радник до 2,30 имају исту плату. Сви, осим оних са најнижим коефицијентом тако су дискриминисани.
- Дуго већ покушавамо са надлежнима да решимо тај проблем, али нисмо успели - објашњава Небојша Никић, председник Синдиката извршних служби српских железница. - Ако хиљаду запослених тужи фирму, то ће бити трошак од најмање милијарду динара, јер они могу да траже накнаду за претходне три године. То ће угасити предузећа. То је наш највећи страх. Покушавамо да објаснимо надлежнима да је уподобљавање цене рада и коефицијената јефтиније решење. Коштало би 1,2 милијарде динара годишње за сва четири предузећа. Коефицијенти би, уместо да се крећу од 1,3 до 10, ишли од један до 4,5. Најнижи би одговарао минималцу.
Адвокатска канцеларија "Алексић" из Ниша већ годинама брани раднике железничких предузећа. Од њих чујемо да су, кроз предмете својих 300 клијената, на суду доказали да су им исплаћиване плате мање од минималца. Спорове су покренули радници којима раније оне нису увећаване до законског минимума. Сада се на тужбу спремају они који су оваквим доплатама дискриминисани, а то су сви који имају коефицијент већи од 1,35.
- У железничким предузећима су стихијски некима доплаћивали до минималца, а некима нису - објашњава адвокат Дражен Мијатовић. - Прве тужбе смо поднели у мају 2019. године и већ кроз плате у јуну и августу, та предузећа су покушала да исправе проблем исплаћујући им ретроактивно разлику до минималца. Доплатама до минималца исту зараду у пракси су имали сви од коефицијената 1,35 до 2,30. Чак две трећине радника се нашло у ситуацији да коефицијент послова не игра никакву улогу у њиховој заради. Отправник возова, што је одговоран посао, прима као најмање плаћен радник. Дискриминација је тако основ за покретање тужбе.
НА ВИДИКУ НОВИ ПРЕГОВОРИ
НАДЛЕЖНИ су засад само понудили повећање плата од пет одсто, али то не решава ни достизање законске норме, нити поремећени однос плата. Нови колективни уговор који предвиђа ову корекцију потписан је у петак 5. фебруара. Са приспећем тужби, међутим, мораће се поново у преговоре.
- Надлежни сада тврде да колеге немају основа за тужбе и ми смо немоћни - каже Никић. - Тако су тврдили и за сменски рад, топли оброк и регрес, а то је предузећа на крају коштало четири милијарде динара. Ми смо чули да су адвокати почели да прикупљају материјал и чекамо да стигну прве тужбе. У том случају ћемо морати да откажемо цену рада и отпочнемо преговоре.
СВАКОМ ТРЕЋЕМ ДОПУНА
САМО "Инфраструктура железнице Србије" тренутно води четири спора са запосленима, на основу њихових тужби по основу разлике зараде између вредности радног часа која се примењује и минималне цене рада за период од 2016. до 2019.
- Применом новог Колективног уговора, при обрачуну зарада за јануар ове године допуна до минималне зараде извршиће се за 1.741 запосленог, што је око 31 одсто од укупног броја запослених - наводи Ненад Станисављевић, из "Инфраструктуре". - Приликом обрачуна јануарске плате по овом основу биће издвојено у бруто износу око 13 милиона динара. Тај новац биће исплаћен из средстава предвиђених за зараде запослених и наведена разлика која се исплаћује до висине минималне зараде, такође се књижи као зарада.
Препоручујемо
НАДВОЖЊАК ТЕК 2022: Пруга Београд - Нови Сад напредује, пречица у Батајници није готова
10. 02. 2021. у 09:58
МИНИСТАРКА МИХАЈЛОВИЋ: Враћамо железницу на место које јој припада
15. 09. 2020. у 10:21
БЕОГРАД – НОВИ САД ЗА 30 МИНУТА: Догодине почетак изградње трасе до Суботице
10. 08. 2020. у 15:36
АЛАРМАНТНО! "ПРИПРЕМИТЕ ЗАЛИХЕ ЗА 72 САТА": Европа пред катастрофом, a ове земље у опасности
У ИЗВЕШТАЈУ о цивилној и војној спремности Европе, који је објављен у среду, наводи се како би становници Европске уније требало да прикупе залихе неопходних потрепштина у случају избијања рата или неке друге велике опасности, пише "Њузвик".
04. 11. 2024. у 16:15
ПУТИНУ У ПОМОЋ СТИЖЕ НАЈЕЛИТНИЈА ВОЈСКА: Шта је "Олујни корпус", једна од најмоћнијих специјалних јединица на свету
СЕВЕРНОКОРЕЈСКА појачања долазе усред назнака да се Русија бори с попуњавањем својих снага.
30. 10. 2024. у 12:37
КРИЛИ ЉУБАВ: Бане Мојићевић ПРИЗНАО за везу са Миленом Ћеранић
ПЕВАЧ Бане Мојићевић изненадио признањем.
04. 11. 2024. у 13:02
Коментари (4)