КИШОВ ПОРОДИЧНИ КРУГ: У средишту тога круга налази се она жива рана која непрестано пулсира на други начин

Јован Делић

22. 08. 2023. у 15:58

ВИШЕ пута смо тврдили да је трагање за Оцем кључна тема и авантура Кишове прозе. Породична трилогија је, а нарочито Пешчаник, Очев кенотаф. Но, изван породичног циклуса, Очев лик се не појављује, или се појављује сасвим спорадично. Није ли онда наша тврдња из прве реченице неодмјерена и нетачна?

КИШОВ ПОРОДИЧНИ КРУГ: У средишту тога круга налази се она жива рана која непрестано пулсира на други начин

Фото В. Данилов

Већ смо у претходним одјељцима констатовали да су теме смрти и логора заправо интимне, породичне теме, те да им коријене треба тражити у "нестанку" Оца. Отуда, по нашем дубоком увјерењу, породична тематика започиње већ с Псалмом 44. Пажљивом читаоцу није промакла подударност у именима и карактерима: храбра и предузимљива заштитница мајка зове се и у Псалму као и у породичној трилогији - Марија. Име Едуард (Еди) такође је име оца јеврејске породице изложене нацистичким прогонима и увредама. Страх пред поплавом антисемитизма и нацизма, психолошка преосјетљивост, склоност ка алкохолу и пасивна историјска и метафизичка побуна - то су особине својствене оцу из Псалма и Оцу из породичне трилогије. Име (Едуард) одаје природу и идентитет лика. Псалам 44 јесте и породична прича чији су главни јунаци мајка, отац и син; прича обиљежена јеврејством као "породичном несрећом". "Подмукло дејство биографије" несумњиво је допринијело овим сличностима.

Мансарда је такође књига из интимнога круга. Њена тема је писање, и то писање прве књиге, односно стасавање и формирање писца почетника. Није ли то и једна од доминантних тема породичне трилогије? Рани јади су, а дјелимично и Башта, пепео, портрет умјетника у младости. Пешчаник отвара тему закржљалог генија, закржљалог титанчића, велике интелектуалне и мале психичке снаге. И књижевне теме су, дакле, интимно-породичне теме: Отац је писац, Анди је писац, Мајка је даровит казивач пјесама и прича, чак и приповједач који мијења постојеће приче, градећи нове бајке и басне, стварајући тако фантастику и усмену литературу из ерудиције, из усмене књижевности.

Гробница за Бориса Давидовича је кенотаф "несталима", и то "несталима" у логорима, у бешчашћу историје. Међу несталима у логорима је и Отац, Едуард Сам. Гробница је, дакле, споменик и Очевој души, наставак обраде опсесивне теме - "механизма нестајања".

Гробница је - логично слиједи - наставак основне теме из породичне трилогије, с тим што је овога пута писац привидно сасвим изишао из свог породичног круга и закорачио у тему стаљинистичких логора. Он, међутим, из породичног тематског круга никада неће сасвим изићи. Сам је указивао на блискост између Бориса Давидовича и Едуарда Сама. Ту блискост је у својим критичким текстовима подвлачио Божо Копривица. Нож са дршком од ружиног дрвета носе фолксдојчери у породичној трилогији, а "позитивни јунак" Микша Хактеску у Гробници. Тема Ахасфера, луталице-прогнаника, жртве, човјека без домовине, трагање за митским коријенима, осјећање проклетства, јеврејство као "породична несрећа" - све су то теме породичне трилогије, касније развијене на другој грађи.

Енциклопедија мртвих је већ наговијештена Пешчаником и његовим набрајањима убијених и несталих. Метафизички квалитети те књиге, а нарочито њено тематско језгро - загрљај љубави и смрти - дугују доста породичној трилогији, посебно романима Башти, пепелу и, прије свега, Пешчанику.

Теме смрти и чежње за бесмртношћу такође долазе из интимнога круга: Мајка је засијала смрт у Дјечакову душу, оплодила је тим "божанским семеном", и та душа је остала трајно стваралачки бременита. Истовремено се јавља и побуна против смрти, покушај да се спасе Мајка од смрти, или он сам, дјечак Анди, односно да се поново пронађе и оживи већ "нестали" Отац. Отуда су и тема смрти и тема чежње за бесмртношћу повезане с писањем као једном од илузија ништавне, макар привремене, људске побједе над смрћу.

Да је комплекс тема из породичног круга пратио нашег писца до краја живота види се и по "лирском епилогу" у постхумно објављеној збирци Лаута и ожиљци: два "магична мјеста" из дјетињства изронила су поткрај живота као двије "слике с путовања": једно је мјесто из Мајчиног, друго из Очевог свијета. Пројекат Живот - литература, тематски сасвим близак породичној трилогији, такође, један је од недовршених пројеката.

Породични тематски круг се, дакле, шири на цјелокупно Кишово дјело, и то не увијек јасно и видљиво, већ некад прикривено, готово "подземно", као "подмукло дејство биографије". У средишту тога круга, у средишту Кишове литературе, налази се она жива рана која непрестано пулсира на други начин - Очев "нестанак" у логору.

Наша тврдња поменута у првој реченици овога одјељка није, дакле, ни неодмјерена, ни нетачна. Зато смо дјелима из породичне трилогије посветили сразмјерно велики простор приликом анализе појединачних остварења.

(Из књиге "Сажета поетика сажимања: Ка поетици Данила Киша III - Тенденције и доминанте у прози Данила Киша", "Архипелаг")

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)

ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)

МИНИСТАРСТВО културе је, припремајући се за обележавање 150 година од рођења српске научнице Милеве Ајнштајн, на аукцији аукцијске куће Кристи у Лондону купило вредну документарну грађу коју чини серија од 43 потписана аутограмска писма Алберта Ајнштајна упућена Милеви Марић, са 10 аутограмских писама које је потписала Милева, упућених Ајнштајну.

12. 12. 2024. у 13:43

Коментари (0)

МВП Моззарт спорт: Нека ово постане традиција!