ПОГЛЕД ИСКОСА: Тоншић против (пост)модерне
ТОКОМ септембра у београдској Кући легата одржана је по други пут изложба "Фантастичних 6".
Жељко Тоншић "Аве Мариа"Фоти Приватна архива
Велико интересовање публике потврђује да је испошћена авангардним експериментисањем, апстракцијама, фигуралним кичем и аматеризмом у већини не само београдских галерија. Она је управо сада можда највише жељна правог сликарства.
Досадиле су јој фотографије, фотокопије, инсталације и објекти као и аматерска фигурација и уместо (нео)концептуализма народ жели да види Њено величанство слику. То му на најбољи начин нуди шест великих мајстора из домена ликовне ирационалности - Жељко Тоншић, Милан Туцовић, Владимир Дуњић, Жељко Журовић, Сергеј Апарин и Зоран Велимановић. Тешко да би овај избор могао да буде бољи и тога је свесна млада ликовна критичарка Маја Живановић која је окупила ове уметнике и написала уводне текстове у каталогу. Она не само да је сада вероватно најангажованија млађа критичарка, већ скоро једина која се појавила после Драгана Јовановића Данилова а да је заинтересована највише за сликарство фантастике и фигурације. Добар критичар је много ређа појава од квалитетног уметника.
На овој изложби двојица сликара више нису жива, Милан Туцовић отишао је можда управо зато што је био превише растрзан обавезама а најстарији на овој смотри Жељко Тоншић (1954-2015) би сада напунио 70 година. Не само због тог јубилеја, већ услед изузетности у светским размерама, овог ствараоца издвајамо као изванредну појаву не само ове ликовне манифестације већ целокупне српске уметности на прелому два века а и шире. И као тешко болестан Тоншић је сликао боље од других, чега су били свесни многи домаћи сликари, несебично су га ценили (хипер)реалисти као и мајстори фантастике.
Занатски и извођачки моменат његовог стваралаштва је недосегнут, не само овде, он је у техничком смислу надмоћнији и од Салвадора Далија. Тоншић је уз Милована Видака једини балкански сликар који је своја ремек-дела сликао више година, реч је о некој врсти интегралног сликарства које нема никакве везе са Медиалном идејом интегралне слике. Улагао је велику енергију у своје веће слике и после сваке се осећао исцрпљено. Израђујући као ренесансни великани у целости слику, све до раскошних рамова, пазећи и на најмањи детаљ, уписујући магијске реченице испод слојева боје, деловао је као велики противник целокупне (пост)модерне.
Није, међутим, био назадан, ван духа овог времена, стварао је и као актуелни неоготик сликар, што су одмах препознавали чланови међународних жирија (Гран-при 8.
Међународног Бијенала уметности минијатуре у Горњем Милановцу 2006. године).
Пронашао је начин и снагу да скоро генијално обнови сликарство на највишим основама, враћајући уметност тамо где је последњи пут била лепа, дубока и тајанствена - у доба симболизма деветнаестог века. То је најбољи доказ да права уметност никада не умире и не зна за границе простора и времена.
Препоручујемо
"ПА ХАЈДЕ ДА ПРОДУЖИМО ЗАДОВОЉСТВО" Захарова упутила мистериозну поруку Западу
ПОРТПАРОЛКА руског Министарства спољних послова Марија Захарова изјавила је данас да су западне земље забринуте због тога каква би још нова испитивања оружја Русија могла да спроведе након демонстрације ракете "Буревестник".
01. 11. 2025. у 19:52
САД ИЗДАЛЕ ГЕНЕРАЛНУ ДОЗВОЛУ ДО АПРИЛА: Одлажу се санкције руској нафтној компанији
СЈЕДИЊЕНЕ Америчке Државе су данас издале тзв. "генералну дозволу" којом се привремено одлажу санкције Росњефту у Немачкој до 29. априла 2026. године, објавило је америчко министарство финансија.
29. 10. 2025. у 16:17
"ТО НИЈЕ ГЛУПОСТ, ТО ЈЕ ДНО!" Карлеуша оштро о Цецином потезу у Северној Македонији
ПЕВАЧИЦА Јелена Карлеуша огласила се поводом поступка колегинице Светлане Цеце Ражнатовић на концерту у Северној Македонији.
01. 11. 2025. у 13:31
Коментари (0)