ПОГЛЕД ИСКОСА: Великих седам у Новом Саду
ДО 26. децембра у Галерији ликовне уметности поклон збирке Рајка Мамузића у Новом Саду траје изложба "Великих седам" на којој су представљена дела седморо академика из фонда Галерије САНУ и Галерије Рајка Мамузића.
На њој су и два остварења из Колекције Богдановић, скулптура "Ратник" вајара Николе Коке Јанковића из 1960. године, једна од бољих његових бронзи, јер не подлеже занатском већ изражава поетички моменат и слика Младена Србиновића "Отпор је човекова дефиниција" из 1968. која исказује бурне политичке догађаје. Изложбу прати каталог на 84 стране и у односу на оне из ранијег времена ове институције садашњи су више налик монографијама.
Аутор изложбе и првог текста у каталогу је Јованка Столић, кустос Галерије Рајка Мамузића а други текст је написала Јелена Межински Миловановић, заменик управника Галерије САНУ. Не само да је реч о стручним студијским текстовима већ и о чињеници да за писање о оваквој значајној изложби није довољно само књишко, школско знање, већ је потребно и искуство које су ове две кустоскиње стекле на одговорним пословима.
Приказана су искључиво репрезентативна дела, слике галеријских и већих формата и скулптуре академика Љубице Цуце Сокић, Миодрага Миће Поповића, Милорада Бате Михаиловића, Стојана Ћелића, Младена Србиновића, Петра Омчикуса и Николе Коке Јанковића. Од скулптура ту су само оне Јанковића, мада се и Омчикус њоме бавио. Реч је о уметницима рођеним између 1914. и 1926. године. Осим најстарије Цуце Сокић сви су похађали или дипломирали београдску Ликовну академију, а Цуца, Ћелић и Србиновић били су и професори на њој. После толико тога написаног у критикама, каталозима, књигама и монографијама о овим ствараоцима, тешко је нешто суштински ново рећи, зато су се ове две учене историчарке уметности крајње савесно и стручно позабавиле местом и односом тих уметника према збиркама Галерије ликовне уметности Рајка Мамузића и Галерије САНУ. Ово није први пут да се део збирке из САНУ шире представља и у другим галеријама, недавно је то било у већој београдској Галерији 73 поводом 50 година њеног постојања, а најстручнија за таква приказивања је госпођа Межински Миловановић. Тако је и у Новом Саду у споју две крајње значајне галерије и дела њиховог ликовног блага формирана једна од капиталних изложби у овој години. Суочени са Цуциним разумевањем сликарства као поезије, "сликарством призора" Миће Поповића (кога Ђорђе Кадијевић сматра најзначајнијим нашим поратним уметником), националном експресијом Бате Михаиловића, Ћелићевим невиђеним ликовним трактатима о простору, линији и боји, Србиновићевим сликама славља атмосфере и колорита, Омчикусовом ликовном снагом и Јанковићевом интимом у виду љубави за фигуративну скулптуру, можемо само да ходочастимо у Нови Сад у Галерију ликовне уметности поклон збирку Рајка Мамузића, у Галерију која има мирис уметности.
ДНЕВНИК СТЕПИНЦА ЗАГРЕБ КРИЈЕ ДЕЦЕНИЈАМА: Интервју - Проф. др Предраг Илић, аутор тротомне студије о злочинима у НДХ
О НЕКАДАШЊЕМ загребачком надбискупу Алојзију Степинцу (Брезарић, 1898 - Крашић, 1960) и његовој улози у Независној Држави Хрватској током Другог светског рата, објављен је у Републици Хрватској огроман број историографских и хагиографских књига, зборника радова, фељтона, чланака, али не и његов дневник у пет књига, који је водио од 30. маја 1934. до 13. фебруара 1945. године.
15. 12. 2024. у 13:55
ДА ЛИ ЈЕ МОГЛО ГОРЕ? Ево зашто је пред репрезентацијом Србије "немогућа мисија" у квалификацијама за Светско првенство?
Фудбалска репрезентација Србије играће у групи К са Енглеском, Албанијом, Летонијом и Андором у оквиру квалификација за Светско првенство 2026. али је селекција "горди албиона" нешто што ће представљати највећи проблем изабраницима Драгана Стојковића Пиксија. Не само због квалитета, већ и због нечег другог.
14. 12. 2024. у 13:16
КАЗНЕ СУ ПАПРЕНЕ: Ствар коју морате имати у ауту - а морате водити рачуна и о РОКУ трајања
У ЗАКОНУ о безбедности саобраћаја дефинисано је да се у возилима мора налазити нови комплет прве помоћи (тип Б) са прецизно дефинисаним садржајем.
17. 12. 2024. у 10:05
Коментари (0)