IN MEMORIAM - ОТВАРАО НОВЕ ХОРИЗОНТЕ: Одлазак Зорана Јакшића (1960-2025) писца научне фантастике и преводиоца
ЗОРАН Јакшић (1960-2025) корачао је, тихо и истрајно, кроз мноштво паралелних Универзума.

Фото приватна архива
Био је научник што је значило сталожен, усредсређен на сваки корак а дубоко посвећен ширим визијама. Истовремено, био је писац и то писац научне фантастике; у себи је дакле преплео два света, тачније два лица истог света: оно које истражује, открива и сазнаје и оно друго које, на темељима првог лица, сањари о чудесним световима којима идемо у сусрет. Јер, како рече један други научник и писац научне фантастике, Артур Кларк:
"Било која технологија која је изузетно напредна не разликује се од магије".
Јакша је познавао и то технолошко и оно магијско лице стварности, познавао је "лик ствари које ће доћи".
Ипак, мада се бавио тврдом, егзактном науком, никада му није недостајало маште, осећаја за изванредно и зачудно, осећаја за људскост у свој њеној слабости и несавршености.
То је Јакшиној прози даровало и прецизност науке и тананост бајке. На својим најбољим страницама он је, блиставим и вишесмисленим сликама, искакао из жанровских оквира те, као у роману "Крадљивци универзума"(1987, проширено 1997), у фуриозном слалому, стилску вежбу у жанру надоградио сасвим неочекиваним поентама.
Јединствен по оригиналном варирању историје и будућности која се из ње грана је и роман "Северњак" (1996, проширено 2008).

Фото промо

Фото промо

Фото промо
Јакшићеве приче сабране у збирке "Никадорски ходочасник" (1992), "Министарство сенки" (2008), "Краљеви" (2009), својеврсна су литерарна чуда, ватромети идеја и празници писане речи: одбијајуће да се јасно и једнозначно сврстају у научну или епску односно мрачну фантастику, оне прескачу сва ограничења и стварају светове апсурдних устројстава, допуњене иронијом и цинизмом као константама приповедања и мишљења.
Ове су збирке веселе али и неугодно озбиљне књиге које знатижељницима приказају, као у вашарским кућама са искривљеним огледалима, необичне образине страшног - а нашег - лика. За оне којима је до разбибриге ове криве слике биће повод за грохот; за остале ће бити довољно материјала и за многе суморне закључке. Јер суштински заплет сваке од прича је - судар човечности са непојмљивим опасностима и изазовима постапокалиптичких друштава, сталних ратова зарад којих се и мртви подижу из гробова, планета које носе заразе за тело и дух...
Свака од ситуација, својом отвореном и недвосмисленом суровошћу, пред јунаке поставља "једноставне" опције: пропаст или опстанак по сваку цену, што подразумева и одрицање од елемената сопственог идентитета (породичног, групног).
Одговор на изазов је индивидуалан, у складу са вредносним пирамидама по којима се свако руководи у свом живљењу. Чинови саможртвовања или издаје јесу ултимативне потврде сопствене (и свеопште) крхке Човечности. Јакша је умео да уверљиво а префињено апострофира круцијалне етичке дилеме својих антихероја.
Додајмо да је Јакшић био вредан преводилац који је посебно веселио многе читаоце својим преводом Адамсовог серијала "Аутостоперски водич кроз галаксију"; волео је и познавао стрипове које је помало и сам цртао.
Јакшине прозне књиге биле су важни догађаји у малој заједници фантастичара јер су отварале нове хоризонте и нудиле другачије визије. Својим делом сврстао се међу најзапаженије домаће писце жанровске фантастике. Припадао је првој генерацији аутора који су, пре четрдесетак година, изашли у јавност и представили се као жанровски писци што је, тада, било равно сопственој дисквалификацији у очима академистичке публике и критике. Раме уз раме са неколицином колега он је, веран дечачкој фасцинацији научном фантатиком, страсно кретао у списатељску авантуру каквој једва да је било претходника.
На том је тешком путу стасао у сериозног Уметника а њих је одувек и свуда било мало па су зато били, јесу и биће драгоцени. Нама који смо га лично познавали остаће у сећању као драги, виспрени саговорник и саборац који је нераскидиви део нашег живљења. Осталима, сем доброг гласа о њему, остају његове књиге чију ће ваљаност и заводљивост време, сасвим извесно, изнова и изнова потврђивати јер, како је то написао велики Шилер, "Само фантастика има вечну младост. Оно што се није догодило нигде и никада не може да остари". Зато је Јакша био и остаје са нама.

НИЈЕ НИ КУПИЛА КАРТУ, НА ПЛАЖИ ЈОЈ ПОНУДИЛИ БЕСПЛАТНУ ВОЖЊУ: Нови детаљи трагичне смрти Новосађанке у Будви
ТИНЕЈЏЕРКА је, како каже њен близак пријатељ, била девојка пуна живота, имала је много планова за будућност, а тек је имала 19 година, и цео живот је био пред њом, а сада је читава њена породица завијена у црно.
30. 05. 2025. у 14:42

УКРАЈИНА ИЗВЕЛА ЈЕДАН ОД НАЈВЕЋИХ НАПАДА НА РУСИЈУ: Аеродроми у Москви затворени, уништена важна фабрика (ВИДЕО)
УКРАЈИНА је током ноћи извела један од највећих напада дроновима од почетка рата, гађајући више циљева на територији Русије. Због напада су московски аеродроми били приморани да привремено обуставе рад, што је изазвало хаос у ваздушном саобраћају.
28. 05. 2025. у 09:45

ПОСТОЈИ ДРУГИ СНИМАК Који је узрок понашања девојке страдале у Будви? Психолог објашњава: "Екстремни страх и фокус да се побегне"
"ЗА ТЕЗУ да је бег из ситуације опасне са суженом свешћу више гооври о томе да се ради о екстремногм страху који може да се протумачи као паника. Ако није долазила у такве ситуације не можемо знати да ли је склона томе ако не зна да ли има напад панике."
30. 05. 2025. у 13:33 >> 13:33
Коментари (0)