ЗАШТО ПРАВИМО БИБЛИОТЕКЕ: Одломак из књиге "Сентиментално васпитање"

Момо Капор (1937-2010)

19. 03. 2025. у 08:00

ЛУТАЈУЋИ годинама по антикварницама, често наилазим на књиге које су ми некада много значиле.

ЗАШТО ПРАВИМО БИБЛИОТЕКЕ: Одломак из књиге Сентиментално васпитање

Фото: Милена Анђела

Одлучујем се да купим понеку од њих, али већ на путу према каси, ко зна због чега, одустајем од куповине. И држећи тако у рукама неки чудом сачувани примерак с којим сам давно друговао, размишљам шта бих започео са њим. Толико сам пута прочитао те странице; не верујем да бих могао да им се вратим још једанпут, ма колико да су ми биле драге. Њихов садржај ми је познат. И дејство које су имале на моје пријатеље, вршњаке, и на мене. Па ипак, држећи на длановима случајно пронађену књигу, осећам њену заштиту која ми улива сигурност попут драгоцене амајлије. Поново сам у њеној власти час-два, а затим следи неизбежно, чему? - и одлажем је у хаотичну гомилу случајних књига, баш као што неко посебно драго лице препуштам светини на булевару, после неколико уобичајених питања о здрављу, старењу и породици. Има у том гесту извесне узалудности: чак и када бих имао много среће у трагању, никада не бих успео да покупујем све књиге које су утицале на живот поколења коме припадам.

Зашто, уопште, правимо библиотеке?

Да бисмо нечим прекрили зидове? Да испунимо полице које је пројектовао неки архитекта?

Правимо ли их због сујете; да они што долазе у наше домове стекну о нама повољан утисак, помисливши како смо начитани и учени? Или се, једноставно, с временом накупи довољно књига да испуне један застакљени ормар, па се то зове - библиотека? Јесмо ли, можда, некада давно, у детињству без књига, били позвани у какву господску кућу, па осетили мирис библиотеке помешан са воњем дувана за лулу и видели неког седокосог човека у плишаном кућном огртачу како чита заваљен у наслоњач, потпуно одсутан и не примећујући нас; та нам се слика, можда, усекла у памћење као заштитни знак за отмен живот? Нисмо ли дуго носили у себи тај давни призор и много касније, кад смо се и сами окућили, покушали да га подражавамо у сопственом дому? Нису ли случајно криве фотографије писаца који се увек сликају испред редова енциклопедија на полицама, за радним столовима затрпаним књигама? Улазили смо преплашени у кабинете значајних људи, у приватне одаје двораца, код академика и професора универзитета - увек су зидови били прекривени књигама (у полутами су се златила слова у кожу повезаних издања), и увек су те књиге значиле ученост и моћ, један сасвим други, често недостижни живот, различит од оног који смо били присиљени да трпимо.

Али ове књиге које преврћем по књижарском отпаду нису никакви скупоцени, ретки библиофилски примерци, нити рукописна јеванђеља, ни гравурама илустровани путописи старих ходочасника; књиге о којима је реч увезане су, углавном, бедно: ни трага кожи или златотиску, хартија им је прљавосива, понекад обична - новинска, корице мекане и без икаквих украса; тиражи, некада, веома велики, одобрени од каквог данас већ одавно ишчезлог министарства или комисије; укратко, ти примерци не представљају ни за кога никакву вредност, осим за мене. Што се тиче њихових цена, штампане у време када се много полагало на ширење образовања и културе међу народним масама, те књиге су невероватно јефтине. У међувремену, новац је неколико пута замењиван (готово чешће од идеја), тако да се могу купити за багателу, често за смешно мале суме, због којих се помало непријатно осећате пред благајницом за великом електронском касом. Књиге о којима пишем толико су јефтине да се слободно може рећи да и немају цене, осим оне у нашим главама и нашим срцима.

Не знам када ми је први пут пало на памет да почнем да их тражим, и не бих смео да се закунем како сам од почетка тог дугог трагања имао намеру да од њихових одломака начиним једну овакву књигу. Искрено говорећи, надао сам се да ћу читав тај посао обавити успут, док се будем бавио другим стварима, или, да ће ме та мала авантура забавити и помоћи ми да лакше преживим мртви ход времена у који покаткад човек западне док се нешто чека, али, увучен једанпут у игру, више нисам могао да одустанем. Читајући поново откривене књиге, оним редом којим сам их проналазио (значи у потпуно непредвидљивом хаотичном редоследу), почех да истражујем од чега смо, у ствари, направљени, ко је кривац што смо на крају испали овакви какви смо, и где смо то, и у коме тренутку погрешили.

Пожелех, дакле, да прикупим и саберем у једној књизи огромну, дуго чувану, често прећуткивану, по сећању разбацану имагинарну библиотеку од које је сачињено наше сентиментално васпитање, тачније: образовање осећања. Та библиотека је распарчана, изгорела или позајмљена, па никада враћена, продана на кило, разбијена у парампарчад, попут оног великог Андерсеновог огледала из "Снежне краљице" чије су крхотине у нашим зеницама. Њу је потребно тражити по лошим и добрим годинама, по туђим књижницама, по успоменама, љубавима, пријатељствима, у лавиринтима епохе у којој смо живели... Чини ми се да би једна таква књига - можда, зборник, споменар, антологија, сваштара или нешто слично - имала смисла ако бисмо, пружајући је неком непознатом (ко се занима за нас), могли мирно казати: "Ево ти ова књига, направљен сам изнутра од тих ствари!" Чини ми се, такође, да би једна таква књига, кад бих успео да је слепим од различитих одломака осећања, могла да се поклони деци која нас пречесто, и поред љубави, нису у стању у потпуности да разумеју. Деца би, можда, могла да нас поново саставе од помешаних коцака, звукова и слика, од туђих доживљаја, стилова, одломака разговора, описа природе, од масе ликова који су нас насељавали као у каквом дугогодишњем бунилу, и од њихових понашања које смо у извесним раздобљима страсно опонашали. Је ли то подсвесни покушај да помоћу исте душевне хране начинимо особе сличне себи у једној новој генерацији, којој прети страшна опасност од осећајне униформисаности, или што је још горе, тупе равнодушности?n

            (Одломак из књиге "Сентиментално васпитање", у издању "Лагуне")

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЕКСКЛУЗИВНО - УРАНИЈУМ И ТЕШКИ МЕТАЛИ ОТКРИВЕНИ У ТКИВУ ГЕНЕРАЛА ПАВКОВИЋА: Из италијанске лабораторије стигли резултати анализа (ФОТО)

ЕКСКЛУЗИВНО - УРАНИЈУМ И ТЕШКИ МЕТАЛИ ОТКРИВЕНИ У ТКИВУ ГЕНЕРАЛА ПАВКОВИЋА: Из италијанске лабораторије стигли резултати анализа (ФОТО)

У ТУМОРСКОМ ткиву генерала Небојше Павковића, које је 15. септембра послато на анализе у специјализовану лабораторију у Италији, пронађени су уранијум и тешки метали у екстремно високим концентрацијама!

29. 11. 2025. у 08:00

ОТАЦ ПАДАО У НЕСВЕСТ, ХИТНА ИНТЕРВЕНИСАЛА НЕКОЛИКО ПУТА Мучне сцене на сахрани Ане Радовић - Из породичне куће је испратили на вечни починак

ОТАЦ ПАДАО У НЕСВЕСТ, ХИТНА ИНТЕРВЕНИСАЛА НЕКОЛИКО ПУТА Мучне сцене на сахрани Ане Радовић - Из породичне куће је испратили на вечни починак

ДАНАС је на Златиборском гробљу сахрањена Ана Радовић из Чајетине, која је погинула у тешкој сабраћајној несрећи на магистралном путу код Чачка.

28. 11. 2025. у 14:45

ИСПЛИВАО СНИМАК: Шериф пева - Смрадови су преко Дрине прешли - а тврди да песму никад није изводио

ИСПЛИВАО СНИМАК: Шериф пева - "Смрадови су преко Дрине прешли" - а тврди да песму никад није изводио

БУРА око фотографије и снимка фолкера Аце Лукаса са Насером Орићем, некадашњим командантом јединица Армије РБиХ у подручју Сребренице током рата у Босни и Херцеговини, не стишава се. И даље актери "кафанског сусрета" изазивају велику пажњу, а сад је у центру певач Шериф Коњевић, који је позвао српског певача да присуствује приватној прослави у ресторану у центру Сарајева, где је био позван и Насер Орић.

02. 12. 2025. у 12:35

Коментари (0)

ДР НОВОСТИ: Револуција у трансплантацији косе