КРОЗ ПЛЕТЕЊА РАДОСТ И ВЕЗЕЊА ТУГУ: Из рукописа нове верзије поеме Калопера Пера
Из рукописа нове верзије поеме Калопера Пера.

Фото А. Станковић
I
Од искони ране кроз каснија доба,
У срдачном споју топлине и чежње
орнамент-симболи, симетрија строга,
нечитљива числа1 и словна тајанства:
чар нејасног лика, а блиског познанства.
Огранули ту су из митскога слоја
са заборав-поља, кроз цвет заборавак,
и корњаче, баје, прсталије, кола,
и кука до куке, и мистичан шарак.
Да огреје Милост, а одбије зло се,
са вез-надахнућа испречио рог се.
II
На краљевском двору, где Јелена2 збрину
за везиље школу, ту гроздом се сјати
сиротиња женска да краси и злати
скупоцена платна, уз платнен-тишину
у платнена поља да уплиће жице;
са свиленом пажњом у вез-дисциплини,
у творачком жару и творбен-милини
по цвет-осећању да раскрили птице.
А мислећи срцем, то сирото јато
у везиво сложи од Бога му дато.
Девојчице, деве, у шарен-минуте
уграђују жељно каранфил и лалу,
акантуса лишће и тролист-волуте,
и крстове сузне, и цвет у бокалу.
Учинио дар је да анђели лете,
с плаштаница да се распламте палмете,
да отчене дршку орнамент са листом
у прозрачном сплету са светачким блистом,
да шумове сточе мол-ромори с фрески
кроз иглене уши у осећај женски.
Уз певање тихо што личи на свилу,
из живчане мреже кад нитке зазује
и импулси навру ка цветовез-циљу
од бода до бода, уз проносе струје
кроз плетења радост и везења тугу,
кад прокине дах се на шару округлу,
то изрази усхит и танахну рану
поетиком игле у златовез-жанру.
Где надахне нит се, ту просине занат
на звездана пера и везен инкарнат.
У ситновез ту је енергија збита,
што преплете хвата у бисерје лати
филигранским влакном из душевних влати;
а кругови с крстом, те пурпур-орнати,
медаљон-фигуре и ромбичне ниске,
то позлатом искри и дише на лиске,
док побожно стање, уз подстицај рима,
надахњује узлет и клик херувима.
III
Колико ли стрпње у народном везу:
концентрат стрпљења, фестивал мотива
по конопљи, лану и памучном безу,
чаролија љупка у шарању ткива,
где бобице јесу, у творбен-етапи
при месецу читком и жижници лампи,
рукотворен сложај с пет душиних капи,
што оличен чини, кроз везиљин проник,
од предмета дубљи непредмета облик.
Кад пахуље веју, a девојчад везе,
тај догађај руке на потку извуку
кроз нечуја чулност с мекотом вунице
и укрштај игле са линијом језе,
кроз пчелињи осет у приљежном зуку
и ливаде љупкост кад открије лице.
Уз музику ткања и колор-весеље,
тек живце устрепти то твар-прозарење,
што с разбоја душе преобрази слику
инвенцијом везбе у везиље психу.
По лицима боја што гласе се хором
кроз смишљен шумарак под јелом и бором,
растрчи се јелен и пусти се соко.
Под именом општим, што лик му је Миља,
тек везиља с мишљу на љиљан у блеску
узнемири грађу у речника биља
у мистику шаре кад уводи веску.
Док кртиче руке по тајнама пређе,
уз струјање конца кроз иглен-теснаце,
тек распу се грашке и проспе се звежђе,
вез-пориви плану и светлице баце;
а веселост тече на колор-нијансе
кроз наборе скрби, животом широке.
Уз босиља дисај што личи на сету,
са вез-графикона разданио сан се
на графике сукна, кадифе и чохе,
на божије очи и цветну розету.
Кад удеве прожму и подиђу жмарци,
из нитне тишине кад крене финоћа,
на слапове пукне од боја јасноћа,
кроз чарапе с ружом засјаје се чланци.
IV
А каквих се само расточило зора
из бојила јарких од руја и броћа,
од лукових љуски и јохиних кора,
и каквог се иглом дочарало воћа!
По светлосном рупцу расплету се зраци:
тек џемперов колор од орах-мрклине,
перуником начет, жар-невеном сине;
од паприке стручје, о Госпођи брато,
преобрази рухо у зелено злато...
У распоред сложен, тај оркестар шара
на светлост изведен - а гласан у дуру,
тајновит у молу - у жубор се ствара,
преиначи сав се у пејзаж-фигуру,
што плави се, жути, зелени, црвени
и сити се сјајем док струје валери
кроз Васкршње јутро у вез-атмосфери.
V
Високо се дала вез-нагона сила
метохијског тона и косовског стила!
Са кошуља, бошчи вез-арија згласје:
те китеж и перке, па јабуке, окца,
божуреве кике и јечмено класје,
и зашарак пружен у крунице звонца.
Из мук-панораме извуче се струна:
повијуше куке, стилистика цвећа,
а пресечен нар је цар-Лазара круна -
вијугање змије чин пажње увећа...
Уједначен тугом свих знамења просјај...
По Честитом пољу све Богом се збрало
у јесење спектре и загасит одсјај,
у вишњеве боје, у краљевски плаво;
а Небески божур, од Косова к Пећи,
што мањим се чини све постаје већи!
VI
На једнаком путу ка Судњем божуру,
уз осећај један што мрачи виднину,
са лозама стиха што лози текстуру
и везивом држи над гајем ведрину -
а промеће речи кроз текстил-структуру
док замиче време у маглу и тмину -
заћутати тврдо и сунцокрет бити
кад сунце се сплете у сребрне нити.

ЗЕЛЕНСКИ БЕСАН: Ево шта је рекао о руској делегацији у Истанбулу
УКРАЈИНСКИ председник Володимир Зеленски стигао је данас у турску престоницу, Анкару, на састанак са турским председником Реџепом Тајипом Ердоганом, док се у Истанбулу очекује да руски и украјински званичници одвојено почну мировне преговоре.
15. 05. 2025. у 11:55

АМЕРИЧКИ МЕДИЈИ ОТКРИВАЈУ: Русију ће на преговорима у Истанбулу представљати ова два званичника
ВИСОКИ бивши званичник Кремља, који је желео да остане анониман због осетљивости теме, рекао је да ће Русију на предстојећим преговорима у Истанбулу представљати министар спољних послова Сергеј Лавров и саветник председника за спољну политику, Јуриј Ушаков, објавио је лист Вашингтон пост.
14. 05. 2025. у 09:19

ПРЕМЕШТЕНИ БАТИНИ ПОСМРТНИ ОСТАЦИ: Није више у Алеји - остварила му се велика жеља, ево ГДЕ сада почива
ВЕЛИМИР Бата Живојиновић био је један од највећих глумаца на просторима некадашње Југославије. Многи су га поштовали и ван Србије. Добитник је бројних признања, многим младим глумцима је био узор.
15. 05. 2025. у 12:10
Коментари (0)