ПОГЛЕД ИСКОСА: Имплозија планете Ирис
ПРЕ десет година је код издавачке куће "Клио", са великим искуством издавања уметничке литературе, и Културног центра Београда, са водећом фото-излагачком делатношћу, објављена монографија уметничког фотографа Мирка Ловрића (Лучинци код Славонске Пожеге, 1935 - Београд, 2013).
Мирко Ловрић - Имплозика планете Ирис (детаљ) - Фото Г
Ове године је 90 година од његовог рођења, а ми пребрзо заборављамо своје великане. Милија Белић, уметник и уметнички фотограф, један од наших најбољих теоретичара, аутор је текста, непревазиђеног у нашој фото-публицистици.
Мирко Ловрић, уз Бранибора Дебељковића и др Миодрага Милета Ђорђевића, последњи значајни српски фотограф из XX века, познат је по својим радовима у духу индустријске естетике Баухауса, некој врсти тумачења ране рачунарске кодираности. Из свог високотехнолошког, центричног, симетричног научнофантастичног света, у коме је дуго боравио, Ловрић се вратио изворима фотографије помоћу фото-грама, посебне дисциплине унутар фотографске уметности. "Имплозија планете Ирис" најбољи је те врсте код нас. Од 2000. до 2013. године све ређе је користио фото-апарат и скоро у потпуности се посветио техници фото-грама. Вратио је тако фотографију на почетке, дао јој ауру невиности, заноса и смерности уместо визуелног презасићења и хај-тек компликованости. Остварио је оригиналан израз и слободу правог експериментисања која се високом технологијом изгубила. Нове технологије не отварају зачараност непредвидивог рада, јер нуде готова решења, процедуре и протоколе. Ловрић је указао и на даљу могућу предност аналогног у односу на дигитално. Упућен само на светлост и фотоосетљиви папир, без посредника, открио је нови универзум форми, процеп између апстракције и реализма, фигурације и концепта, одражавања стварности и маште. Његов паралалени свет није мање природан и реалан од стварног. Како Милија Белић пише, подстакао је "светлост да говори сама о себи".
Мирко Ловрић - Имплозика планете Ирис (детаљ) - Фото Г
Овај надарени истраживач фотографије дао је недвосмислен одговор на питање вредновања фотографије као примењене уметности (што се питао и др Миодраг Миле Ђорђевић). За Ловрића је она најчистија ликовност, уметност која свој језик и законе проналази у том домену, тачније и једноставно речено - тајна је у светлопису. У циклусе паралелне реалности, фотографију као вид дослућивања и духовног живљења, чистог и без остатка, упућују и краћи Ловрићеви текстови објављени у његовој књизи.
На две стотине четири странице његове српско-француске до сада најузорније наше фотомонографије јасно се уочава да је Мирко Ловрић стварао страсно, узбуђено и као у трансу, његово космичко цвеће и иње настајало је у екстази, јер је творац веровао у своју творевину. У време хладног цинизма, отуђене и демонизоване савремене уметности, у доба прорицања смрти уметности и аутора, вера у стварање и њени високоестетски производи револуционарни су сами по себи као вид разотуђења или открића почетака стварања.
ПУТИН О ИСПОРУЦИ "ТОМАХАВКА": Ако Украјина нападне оружјем дугог домета, одговор ће бити запањујући
АКО Украјина покрене нападе оружјем дугог домета на Русију, одговор ће бити запањујући, изјавио је данас руски председник Владимир Путин.
23. 10. 2025. у 17:59
СТИЖЕ ЗИМА КАКВА СЕ ВИЂА ЈЕДНОМ У СТО ГОДИНА? Метеоролози одговорили на спекулације о "зими века"
НЕМАЧКИ портали су преплављени информацијама о екстремној зими, улицама прекривеним снегом и екстремним временским условима који прете земљи.
23. 10. 2025. у 17:38
СПАВА ПОРЕД ВЦ ШОЉЕ БЕЗ ПОКЛОПЦА Хаос у затвору где је Саркози, вичу му: "Осветићемо Гадафија!" Посебан третман за бившег председника
"СВИ затвореници праве буку, вичу, лупају по зидовима..."
22. 10. 2025. у 15:32
Коментари (0)