У СРБИЈИ ЈЕ ПОРОДИЦА И ДАЉЕ УТОЧИШТЕ: Франк Касторф, један од највећих позоришних редитеља данашњице, говори за „Новости“
ГЛЕДАЛАЦ има право на своје мишљење и став, право на звиждук или овације. Надам се да ће и овде бити тако.
Ништа није горе него једногласје, не само у позоришту него у друштву у целини - поручио је новинарима Франк Касторф, уочи премијере Дантеове "Божанствене комедије" која је синоћ била на репертоару Београдског драмског, у четири и по сата извођења.
А онда је један од највећих европских редитеља и управника (берлинско позориште Фолксбине на чијем је челу био четврт века, у то време проглашено најбољим на свету) наставио:
- Многи немачки медији живе од тог једногласја и једнодушности. Не може баш бити тако, ако помислимо на немачку историју: да је немачки човек само онај који помаже другима, добар и мудар, који хоће да спасе свет и свакој другој нацији каже како треба да живи... Позориште је раније било отворено за полемику, нудило одличне представе и редитеље (попут Пине Бауш или Петера Штајна), у Западној као и ми у Источној Немачкој. Имао сам привилегију да ми је свака друга представа била забрањена. Као редитељ, разбијате нешто што је важно у друштву, јер свака политика има своје интересе. Не смете развијати страх и сами себе цензурисати. Сваког ко има моћ морате нападати. Нека сте врста усамљеног тркача на дуге пруге.
Касторф (1951) деценијама "разбија" и бриљира у европском театру, а у ексклузивном разговору, за "Новости", говори о својим уметничким и друштвеним начелима.
* Ваш став је да је човек слободан док се игра, и обрнуто. Колико смо уопште данас слободни?
- Људи нису облик државног уређења. Облик уређења је диктатура или демократија, а ви имате одговорност за самог себе. Морате да се изборите за слободу. Најдосаднија је слобода која вам је поклоњена. Али, то онда и није слобода у правом смислу. Стари Рим јесте био корумпиран хлебом и играма, али људи су у свим временима одговорни сами за себе. И увек постоји нада. Када су Грци победили Персијанце, када се њихов тријумф наговестио на Егејском мору, један човек је кренуо и претрчао четрдесет километара. И то се назвало маратон. После тога човек је умро, али био је то подухват у олимпијском духу. Некада морате да трчите четрдесет километара у свом животу, све до краја. Док се борите, ви се и играте. Шилер је рекао, што је заиста истинито, да је царство слободе - царство игре, само у њему је човек истински слободан.
* Имамо ли довољно простора за игру?
- Морате себи да створите тај простор. Можете да га нађете свуда, па и у Холивуду. Јако мало, додуше, али понекад и тамо постоји одређени облик слободе да нешто урадите или да настане нешто необично, јединствено, као нека врста "Орестије"... А између тога постоји много других облика у којима можете то да пронађете. Шездесетих година рокенрол је био нека врста фронта у култури. Била је то велика нада. Па и "култура дрога", психотерапија. При томе, увек постоји опасност ако немате повратну карту у реалност, такав експеримент може да значи смрт. И онда човек губи над свим сувереност.
* Кажете да вас са Хандкеом веже осећај "изгнанства" у сопственим земљама. Он радије живи у Паризу, ви у Бечу уместо у Берлину. Да ли и тиме плаћате своју слободу?
- Не. То је поновно откривање нечег исконског, прастари момент уметничког позоришта. Молијер је већину времена путовао кроз Француску. Путовање је кретање, а кроз кретање упознајемо нешто ново. Ништа није горе него устајала вода и ако се у њој налази човек. Таква мочвара била је и гвоздена завеса. Али, постоји супротност томе. Један Имануел Кант је током целог живота остао у Кенизбергу. Лично, када сам упознао Бразил, схватио сам да сам сувише дуго живео са неком врстом животне лажи. Јер, свет је већи од властите главе и властитог разума, властите филозофије, па и властитог схватања света. Или, као што је Маркс рекао: "Хегел, да, али га поставите наопако."
* Метафорички, нека врста гвоздене завесе је и прича о свеопштој "политичкој коректности" која често ускраћује право на индивидуалност и лични став?
- То су одређене фабрике мишљења које су се развиле у друштвеној надградњи и спојиле се међу собом, што поново представља покушај мањине да се њени интереси представе као интереси већине. И увек је важно да се каже да су оне често једноставне алегоријске поставке. Андерсен је написао бајку "Царево ново одело". И у њој постоји само један човек, односно дете, које устаје и узвикује: "Цар је го!" Е, то је данашњи задатак уметности, да у "друштву надградње" каже: "Ово није тако, ово није тачно!"
* Ипак, живимо у доба када је спорна граница и разлика између светла и таме, добра и зла, правде и неправде...
- Да, истина није само рационалан процес већ и нешто што се ствара срцем. Фауст каже свом ученику Фамулусу: "Ако то не осетиш, нећеш успети ни да уловиш". Једноставно, нешто знате. То је и интуитивна перцепција, јер интуиција је нека врста интелектуалног подухвата. А исувише јој мало верујемо... Ми сви, у такозваној демократији, желимо неку врсту баланса између различитих интереса. Можда је ово некада политички неопходно, али је и опасно.
* Да ли је интерес постао једина истина у овако разједињеном свету?
- Па, да. Кад посматрам Европу, видим са колико страсти се сви боре за своје интересе. Нажалост, због њих ће већина људи испаштати. У Немачкој су раније постојале институције заштите - у породици, цркви, партији, синдикату. Сад се све разградило, човек у Немачкој постао је усамљен. Када стари, ако нема новца, одбацују га и шаљу у неке институције. Овде, у Србији, породица је још јака: у њој сте сигурни и мирни, на једном месту. У Западној Европи породице полако нестају, постају све слабије, а људи "болеснији". Такође, људи се не мире са неуспехом. Не траже кривицу у себи већ само гледају да ли је неко постигао нешто више. То значи бег у очајање и психо кауч. У богатој Швајцарској, као нигде у свету, велики број људи тражи помоћ психијатра. Флоскула да нас новац чини срећним доведена је дефинитивно у питање.
* А шта није?
- Нада постоји све док смо живи. И свако од нас, појединачно, требало би да је има. Као неког белог анђела. У уметности, када стварате и радите онако како желите, није вам битно шта хоће структуре моћи. Никада ме нису интересовале, јер све је мој слободан избор. Нисам зависан од Београдског драмског или Бург театра у Бечу. Моје ноге могу да ме однесу далеко...
* Поменули сте Белог анђела, знате ли да је наша фреска с његовим ликом једна од најлепших у византијској цивилизацији?
- Знам. Бели анђео бео као снег…
ДОСТОЈЕВСКИ И АНДРИЋ
ДАНТЕОВА "Божанствена комедија" била је један од три избора за први ангажман Франка Касторфа у овом делу Европе: током преговора са Београдским драмским позориштем у "игри" су била још два писца - Достојевски (чији је редитељ врсни познавалац) и Иво Андрић.
Иначе, једна од последњих представа које је урадио са нашим сценографом Александром Денићем (од укупно четрдесет током десетогодишње сарадње) је Хандкеов "Зенек Адамец" у бечком Бург театру.
БОНУС - НАЈАКТУЕЛНИЈИ ВИДЕО СНИМЦИ
ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)
МИНИСТАРСТВО културе је, припремајући се за обележавање 150 година од рођења српске научнице Милеве Ајнштајн, на аукцији аукцијске куће Кристи у Лондону купило вредну документарну грађу коју чини серија од 43 потписана аутограмска писма Алберта Ајнштајна упућена Милеви Марић, са 10 аутограмских писама које је потписала Милева, упућених Ајнштајну.
12. 12. 2024. у 13:43
ОВОГ ДАТУМА ТЕМПЕРАТУРА ПАДА НА МИНУС 15: Детаљна временска прогноза до краја децембра
МЕТЕОРОЛОГ Иван Ристић најавио је да нас након краткотрајне стабилизације времена у другој половини децембра очекује јаче захлађење тачно 21. и 22. децембра.
12. 12. 2024. у 13:58
"УЦЕЊИВАО НАС ЈЕ": Илић 23 године крио разлог свађе са Поповићем
МИРОСЛАВ Илић одржао је први од два велика солистичка концерта у „Сава центру”, и то баш на 74. рођендан.
13. 12. 2024. у 17:54
Коментари (1)