ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Игроказ о Светом Сави

Драгана Бошковић

31. 01. 2024. у 14:00

МИЛАН Караџић је, давно, у матичном позоришту за децу "Бошко Буха" већ режирао представу о Светом Сави, по тексту драгоценог чувара српске историје, преминулог књижевника, Милована Витезовића, са истим протагони­стом, Гораном Шушљиком.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Игроказ о Светом Сави

фото Приватна архива

Народно позориште је на Празник Светог Саве уприличило представу по истом предлошку, у режији истог редитеља, са истим тумачем главне улоге, а у драматизацији Иване Димић, по "четвртој четвртини драмске епопеје М. Вите­зовића". Упркос одличном "тајмингу", премијери тачно на Дан Светог Саве, представа Милана Караџића је, захваљу­јући теми, имала аристотеловску "величину" (значај), али је остала веома далеко од драмске форме, протумачене и на најдобронамернији начин. Садашња "представа за одрасле" у Народном позоришту није, нажалост, у неком озбиљнијем смислу одмакла од оне за децу, иако јој је додата узвишеност (небеска светлост, музика Ирене По­повић, повишен тон, патетика уместо драмског...).

Светла тачка ове приповести о српском принцу, Растку Не­мањићу и његовом животу монаха Саве је, свакако, Горан Шушљик, коме природно и органски "леже" овакве уло­ге, а нарочито је аутентичан и обасјан Божјом светлошћу на сцени као Свети Сава.

Праволинијско приповедање о расколу Немањића и Савиној моћи да измири, излечи и просветли свој и свеколики српски род би било много мање занимљиво (ради се о познатим историјским чи­њеницама) да Шушљик није снагом свог уметничког бића успео да Светом Сави да обличје и дух човека, погледаног од Бога, који пред нама једноставно живи своју духовност и послушање. Та врхунска спонтаност и једноставност су били Шушљику најбољи савезници да просветитеља и месију српског представи као живог и истинитог. Да би, из тога, проистекла нека драмска форма, било је неопходно дозволити му и да се поколеба, и да погреши, и да свој пут учини и представи сложенијим и духовно разгранатијим.

Остали актери представе, Миодраг Крстовић (Стефан Не­мања), Борис Пинговић (Стефан Првовенчани), Владан Гајовић (Вукан) и остали били су костимирани носиоци историјске поруке, много пута изговорене, и слози, која овде редовно не почива. На премијери је било и проблема са изговореним текстом, па су важне историјске личности понекад биле и неуверљиве.

Било је много сврсисходније да је ова представа припре­мљена као пригодан сценски програм у славу Светог Саве, на Дан школске славе и се­ћања на његову кључну улогу у уређењу и функционисању модерне српске државе и православља. Мимо овог свечаног дана, представа "У име оца и си­на" би требало да се игра у сврху едукације младих о најзначајнијим догађа­јима српске историје и у знак чувања вечног сећа­ња на жртву и мисију Светог Саве, који и данас имају пуни значај.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)

ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)

МИНИСТАРСТВО културе је, припремајући се за обележавање 150 година од рођења српске научнице Милеве Ајнштајн, на аукцији аукцијске куће Кристи у Лондону купило вредну документарну грађу коју чини серија од 43 потписана аутограмска писма Алберта Ајнштајна упућена Милеви Марић, са 10 аутограмских писама које је потписала Милева, упућених Ајнштајну.

12. 12. 2024. у 13:43

Коментари (0)

КОНКУРС ЗА МАЛЕ ДОМАЋЕ ПРОИЗВОЂАЧЕ: Mercator-S вас позива да постанете део бренда „укуси мога краја“