ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Неколико дасака и мало суза

Драгана Бошковић

17. 06. 2024. у 07:00

КРИТИЧАРУ није лако да пише о представама као што је "Кра­мер против Крамера", у копродукцији Београдског драмског позоришта и новосадског Центра за развој визуелне културе.

фото приватна архива

Што се визуелности тиче (сценограф Миа Давид), ње уопште није било, на сцени су само три столице, и један сто са сто­лицом. Очигледна је намера ауторске екипе да "пројекат" (радионичарски, кажу) путује лако и јефтино. Та сведеност, не само визуелна, него и у драмском концепту (драматург Јеле­на Мијовић), као и честа непажња БДП, да критичара смести тако да тешко може и да види, а још мање да чује све што се говори, чини да је писање о "Крамеру против Крамера" помало излишан захват... Тема релевантна, знана из славног филма, о Крамерима, који се боре око детета на суду. Ничега новог под капом небеском, јасно је, но, позоришна предста­ва би требало (нарочито "радионичарска") да подразумева ма какво померање у драмском, сценском, суштинском смислу већ виђене приче. Редитељ Слободан Скерлић није имао много посла са одличним глумцима, Надом Мацанко­вић (мама Крамер), Андријом Кузмановићем (тата Крамер) и Маријом Пикић (у више ликова), и његова интервенција је била видљива у сталном присуству свих актера на сцени, у звучним ефектима за промену сцене (који су повремено ка­снили), као и у домишљатости да дете Крамера игра уверљи­ва лутка (стручни сарадник за анимацију Горан Баланчевић), кога су анимирале присутне глумице.

Ничег, дакле, ризичног није било у постављању ове сентимен­талне драме - опробани глумци, редитељ, драматизатор, тема која "удара" - па је гледаоцу (у дугом, топлом лету) преостало само да се идентификује и навија за маму, која напушта мужа и дете, засићена обавезама и губљењем идентитета, тату, ко­ји од ретко присутног јапија постаје, силом прилика, одличан родитељ, као и са галеријом ликова (пријатељица, колега, судија, адвокат...) који учествују у овде помало карикираном животном и судском процесу.

Напокон, када мама, која поново пожели да се укључи, упркос татином ангажману, добије поно­во старатељство над дететом на суду, а онда се, после дирљиве сцене опроштаја тате и сина пред растанак, пишмани и остави дете оцу, читава сала чујно зашмрца, што иде у прилог, пре свега, врхунски спонтаном, уверљивом и истинитом Андрији Кузмановићу.

Читава представа "Крамер против Крамера" делује школски, као поигравање искусних глумаца са емоцијама гледалаца, и у то­ме је она заиста успешна. Но, ако је, а јесте, тај ефекат унапред "урачунат" у репертоарски потез, чему онда још једном гледати игру, у којој има врло мало суштински позори­шног, поготово "радионичарског", а Лопе де Вегина флоскула да је театар "две даске и једна страст" се овде показала тачном само у сирома­штву сценског дизајна.

„КАО ДА НИКАДА НИСУ ПОСТОЈАЛЕ“ Немачки новинар у репортажи за Билд о руским бомбама - Ово није могло да се замисли...

„КАО ДА НИКАДА НИСУ ПОСТОЈАЛЕ“ Немачки новинар у репортажи за "Билд" о руским бомбама - "Ово није могло да се замисли..."

НА ЗАПАДУ нису могли да верују да постоји тако масивна бомба као што је ФАБ-3000 коју су руске снаге недавно употребиле у Украјини, оцењује немачки новинар Јулијан Репке у репортажи за „Билд“.