ТВ КРИТИКА: Најмрачнија страница културне историје Србије
ДОКУМЕНТАРНО-играна серија Александра Гаталице "Мрачне странице културне историје Србије" започела је изузетно занимљивом епизодом о "мртвом песнику" Марку Ристићу о чему смо на овом месту писали са уважавањем.
![ТВ КРИТИКА: Најмрачнија страница културне историје Србије ТВ КРИТИКА: Најмрачнија страница културне историје Србије](/data/images/2020-12-19/48746_mracne-stranice-kulturne-is_fmob.jpg)
Фото приватна архива
Недавно је, међутим, емитована друга епизода овог ТВ фељтона, која је по свом садржају далеко испод прве, а по тематском оквиру и домету - готово потпуни промашај.
Испод депласираног и неразумљивог наслова "Готски отац модерне уметности" требало је да се тематизује однос Мирослава Крлеже према српској култури или културној историји, што је, иначе, фасцинантна и узбудљива тема, будући да је овај хрватски писац у шездесет и више година био у непрекидном трвењу са српским духовним наслеђем. Просто опседнут Србијом, нарочито Београдом, Крлежа је исписао или изговорио читав један историјско-публицистички наратив у коме је остало мало непознаница, који су научници, историчари и књижевни хроничари - српски, хрватски и ини - исцрпно наводили и разглабали. Овај квантум данас чини читаву једну малу библиотеку, дакле, читаво једно поглавље наше културне историје.
![](/data/images/2020-12-19/48748_pavlesavicimiroslavkrle_iff.jpg?1608415559)
Мирослав Крлежа,Фото архива
Крлежи Београд није давао мира од оног мрачног догађаја 1913. када је, после првог Балканског рата, из Србије избачен као пробисвет и вероватни аустроугарски шпијун, без обзира на то што је тврдио да су једини мотиви његовог пребега у Србију идеали југословенски и жеља да се бори на српској страни. Срби му нису веровали ни реч и брутално су га шупирали натраг, преко Саве, где је преживео срамоту коју никада није опрао и која је предодредила читав његов живот. Сва његова најдубља осећања остала су везана за ову муку, а све српско је постало узрочником његове личне трагедије. Ко зна колико пута се у свом дугом и задиханом животу враћао Београду, понекад у њему живео и писао, само да би раздраживао своју мучну унутрашњу распру са њим, свађу без смисла, краја и конца. Први који је на то отворено указао био је Станислав Винавер још 1924: "Оно што је он написао о Београду спада у најжучније, најнеправедније што је икад ико написао о Београду. За г.
Крлежу Београд је гној, трулеж, куга, нешто чему имена нема". Личност богате имагинације и уникалне ерудиције, несицрпне лексике у умном и заумном говору, Крлежа се очајнички носио са овим кошмаром, који је временом добио размере психотичне опсесије. Нема прилике у којој није употребио свој знатан утицај у првој и другој Југославији да поквари, стигматизује, деградира, оцрни, сроза, обогаљи и понизи сваки могући израз културног и политичког идентитета Срба и Србије кроз непрекидно и непресушно изругивање и блаћење (где је могао) или маргинализацију и омаловажавање (тамо где баш није могао) свега српског, а нарочито највећих домета српске културе, од "Мирослављевог јеванђеља" и сакралног средњовековног живописа и неимарства, до Његоша и највећих савремених српских писаца Црњанског, Андрића и Дучића. Као "маршал југословенске културе" (израз Добрице Ћосића), апсолутни арбитар свега што се стварало у авнојској Југославији, по угледу на своје божанство и великог заштитника Броза, био је "осиони негатор српске историје", како каже професор Мило Ломпар у наслову свог капиталног дела, које показује како је Крлежа "целокупну српску културну и грађанску традицију извео на оптуженичку клупу". То је нарочито чинио унутар свог животног пројекта, "Енциклопедије Југославије", где се до ситница мешао у стручне оцене таквих ауторитета као што су били Милан Кашанин или Дејан Медаковић или Ђорђе Трифуновић, брисао их, мењао и кривотворио у духу своје личне одбојности према српској националној баштини, све до отвореног заговарања хрватског и шиптарског сепаратизма.
Ето, о свему томе нема ни речи у "Мрачним страницама културне историје Србије" Александра Гаталице, као ни о чињеници да је смишљајући разне гадости Мирослав Крлежа исписао збиља најмрачнију страницу српске историје ("1919: А тко нас је побиједио? Ови ушљиви балкански Цигани, који читаве дане жваћу лук и пљуцкају по апсанама, ова неписмена багра за вјешала, тој данас Европа вјерује и дала јој је у руке некакве барјаке").
Не наводећи ништа од свега тога, Гаталица нам је надвоје-натроје испричао понешто о фамозном Крлежином реферату на љубљанском конгресу Савеза књижевника 1954. године, који је уприличен да означи крај владавине совјетског модела у југословенској књижевности, што је била политичка и идеолошка консеквенца Брозовог раскида са Стаљином. Тај је реферат имао извесну улогу у растерећењу од соцреалистичке догме, али се тицао Срба колико и свих других у Титовој држави и не представља никакву, а нарочито не мрачну страницу културне историје Србије.
Препоручујемо
![ОТВОРЕНО ЗА НОВОСТИ: Виолиниста Стефан Миленковић о повратку у Србију (ВИДЕО) ОТВОРЕНО ЗА НОВОСТИ: Виолиниста Стефан Миленковић о повратку у Србију (ВИДЕО)](/data/images/2020-12-19/48604_stefan-milenkovicviolinista-1912-2020-06_t.jpg?time=1608391805)
ОТВОРЕНО ЗА "НОВОСТИ": Виолиниста Стефан Миленковић о повратку у Србију (ВИДЕО)
19. 12. 2020. у 16:00
![ИНТЕРВЈУ Горислав Папић: Срби воле да читају, само им треба добар садржај ИНТЕРВЈУ Горислав Папић: Срби воле да читају, само им треба добар садржај](/data/images/2020-12-18/48434_gorislav-papic-1_t.jpg?time=1608314060)
ИНТЕРВЈУ Горислав Папић: Срби воле да читају, само им треба добар садржај
19. 12. 2020. у 15:46
![ТЕАТРИ НЕ МЕЊАЈУ ТЕРМИНЕ: Одлука Кризног штаба засад не утиче на позоришни распоред ТЕАТРИ НЕ МЕЊАЈУ ТЕРМИНЕ: Одлука Кризног штаба засад не утиче на позоришни распоред](/data/images/2020-12-18/48463_dabogdatemajkarodila06_t.jpg?time=1608331658)
ТЕАТРИ НЕ МЕЊАЈУ ТЕРМИНЕ: Одлука Кризног штаба засад не утиче на позоришни распоред
19. 12. 2020. у 10:31
![„КАО ДА НИКАДА НИСУ ПОСТОЈАЛЕ“ Немачки новинар у репортажи за Билд о руским бомбама - Ово није могло да се замисли... „КАО ДА НИКАДА НИСУ ПОСТОЈАЛЕ“ Немачки новинар у репортажи за Билд о руским бомбама - Ово није могло да се замисли...](/data/images/2021-05-10/94398_untitled_kf.jpg?time=1719076408)
„КАО ДА НИКАДА НИСУ ПОСТОЈАЛЕ“ Немачки новинар у репортажи за "Билд" о руским бомбама - "Ово није могло да се замисли..."
НА ЗАПАДУ нису могли да верују да постоји тако масивна бомба као што је ФАБ-3000 коју су руске снаге недавно употребиле у Украјини, оцењује немачки новинар Јулијан Репке у репортажи за „Билд“.
22. 06. 2024. у 19:05
![ЕКСПЛОЗИЈЕ У КИЈЕВУ: Украјинци јављају да је погођена престоница, ракете су стигле са мора, а бомбардовали су и мигови ЕКСПЛОЗИЈЕ У КИЈЕВУ: Украјинци јављају да је погођена престоница, ракете су стигле са мора, а бомбардовали су и мигови](/data/images/2024-06-27/501005_rat-u-ukrajini_kf.jpg?time=1719475326)
ЕКСПЛОЗИЈЕ У КИЈЕВУ: Украјинци јављају да је погођена престоница, ракете су стигле са мора, а бомбардовали су и "мигови"
МИКОЛ Олешчук, командант Ратног ваздухопловства Украјине, на Телеграму је изнео податке о руском нападу
27. 06. 2024. у 09:15 >> 09:17
![ЈАНА СЕ РАЗВЕЛА ОД МУЖА КАД ЈЕ ОБОЛЕО ОД РАКА: Не кајем се, преко Фејсбука сам сазнала да је умро ЈАНА СЕ РАЗВЕЛА ОД МУЖА КАД ЈЕ ОБОЛЕО ОД РАКА: Не кајем се, преко Фејсбука сам сазнала да је умро](/data/images/2024-06-28/501663_3917005-jana-ls_kf.jpg?time=1719597765)
ЈАНА СЕ РАЗВЕЛА ОД МУЖА КАД ЈЕ ОБОЛЕО ОД РАКА: "Не кајем се, преко Фејсбука сам сазнала да је умро"
СУДБИНА некада уме да се поигра са нама и доведе нас пред невероватна искушења. Некада морамо да донесемо важне одлуке које могу да нам промене ток судбине.
28. 06. 2024. у 20:02
Коментари (0)