ТРАГ О ТРАЈАЊУ ОТИСНУТ У ГЛИНИ: У години за нама, напустила нас је и Драгана Илић (1966-2020), вајарка и редовни професор ФЛУ

Миљана Краљ

12. 01. 2021. у 16:14

ПОЧЕТКОМ минулог децембра, смрћу бременита 2020. однела је и вајаркуДрагану Илић Кажић, редовну професорку Факултета ликовних уметности у Београду. Преминула је у 55. години.

ТРАГ О ТРАЈАЊУ ОТИСНУТ У ГЛИНИ: У години за нама, напустила нас је и Драгана Илић (1966-2020), вајарка и редовни професор ФЛУ

Фото З. Јовановић

Добитница значајних признања за скулптуру из фондова Владете Петрића и Сретена Стојановића, као награда Бијенала младих у Вршцу и 35. Октобарског салона, рођена је у Београду, где је дипломирала на вајарском одсеку ФЛУ, на којем је завршила и постдипломске студије, у класи Славољуба Радојчића.

Више од три деценије излагала је на многобројним групним изложбама у земљи и иностранству, као и самостално. У последњој деценији била је запажена њена поставка "Видимо се" у Ликовној галерији Културног центра Београда, на којој је представила портрете и полу-фигуре пријатеља и колега рађених у мајолици и каменини, као и две поставке у галерији "Рима", у Крагујевцу (2018), а потом и Београду (почетком 2020.) на којима су представљени наши угледни критичари, теоретичари и хроничари ликовне сцене.

У каталоге изложби у "Рими", ушли су и записи портретисаних, у којима су описивали искуство позирања, ауторкин стваралачки процес, али и запажања о њеном укупном делу, а и личности. Ови "обрнути" портрети, данас, након што је вечност прерано отела уметницу, вредан су траг о њеном раду и трајању.

Критичарка и руководилац Графичког колектива Љиљана Ћинкул, присетила се да је радове Илићеве први пут видела на дебитантској изложби - скулптура ("Свет људи") и цртежа ("Употреба подсећања") у Галерији Дома омладине, на којима је најављена "нова ауторска појава на нашој сцени".

- Током три деценије рада остала је привржена поетици уметности фигурације и теракоти стварајући галерију портрета својих пријатеља, породице, колега. Реч је о својеврсномаутобиографском визуелном дневнику сусрета и размене енергије - сведочи Ћинкул.

Укупну уметничку физиономију Драгане Илић, професор Јеша Денегри, разумео је као практичну провере њеног разматрања медија и језика скулптуре, на темељу основних законитости као што су однос форме и представе, процес извођења скулпторског поступка у директном односу скулпторке и модела.

У вајарском атељеу Драгане Илић, професорка Ирина Суботић, запажа како је "гледају широм отворених очију портрети знаних личности - многи пријатељи, колеге, уметници, понеки непознати лик":

- Њени портрети откривају суштинске, скривене стране личности без пренаглашавања и улепшавања, са минималним појединостима од којих зависи целина и од којих настаје карактеристична експресивност сваког извајаног лика - оцењује професорка Суботић.

Међу портретисанима се нашла и професорка Лидија Мереник, која је описала "плес са глином" који је вајарка изводила стварајући скулптуре:

- Она брзо, грозничаво, прецизно ради, потпуно посвећено и одсутно за свет око себе док жмири или муља глину из шаке у шаку, као да се лопта... Обиграва око модела, без најаве гура и окреће столицу на којој седим, правећи различите углове и ракурсе у стратешки постављеним огледалима у атељеу...

За њеног колегу са ФЛУ, професора Милету Продановића, "реализам" Драгане Илић није тек пуко преношење облика из природе:

- Важна је и невидљива конекција између ње и портретисане особе, колеге, критичара, члана породице... Драгана не ваја људе у дословном смислу, њен рад су заправо тродимензионални отисци њеног пријатељства са представљеним личностима - закључује Продановић.

Одраз у огледалу

УРЕДНИЦА ликовног програма у КЦБ, историчарка уметности Светлана Петровић, изнела је како је пре портретисања Илићеву доживљавала као тиху, суздржану, готово ћутљиву:

- Али овде, у атељеу, потпуно је другачија. Динамична, покретљива, причом ми одвлачи пажњу, окреће ме на постољу и понекад опомене да не померам много главу док јој одговарам. Како рад на портрету одмиче, све чешће се Драганин и мој поглед срећу у огледалу. Зашто не гледа у мене, зашто одмерава мој одраз? У огледалу се, каже, боље виде грешке...

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ОТКРИВЕНО КАКО СУ РУСИ УШЛИ У КУПЈАНСК: Украјинци бесни - То је кршење закона и правила ратовања, ратни злочин!

ОТКРИВЕНО КАКО СУ РУСИ УШЛИ У КУПЈАНСК: Украјинци бесни - То је кршење закона и правила ратовања, ратни злочин!

КИЈЕВ је саопштио да су се руски војници, прерушени у украјинске униформе, борили да уђу у град Купјанск на првим линијама фронта на северу Украјине.

15. 11. 2024. у 18:40

Коментари (0)

Цедевита подржава клинЦЕ креативЦЕ: деца из СОС Дечијег села Србија освојили су јавност уметничким делима у склопу кампање Буди ТУ. Буди ЦЕ.