ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Губитак слободе учењем говора
ЗА разлику од Јонеска (Ежен Јонеско 1909-1994), једног од утемељивача театра апсурда, који је гомилањем речи на сцени хтео да ослободи позоришну индивидуу, да јој да право на сопствену фантазију и каприц, субверзија Петера Хандкеа (Нобелова награда 2019) је супротна - милитантно укидање говора, чија правила форматирају грађанско васпитање и чине човека добрим подаником друштвеном систему.

Новости
Каспара Хаусера, чије је име данас симбол одупирања слободног људског бића цивилизацији, Милош Лолић је поставио антропоцентрично у позоришном (тешко је рећи и драмском) смислу. Око Каспара (чудесан Миодраг Драгичевић), који је затворен у стаклени кавез (сценограф Јасмина Холбус), по некој ритуалној потреби, или због сопствене, људске знатижеље, мотају се шаптачи (Никола Ракочевић, Анђелика Симић, Сања Марковић, Радован Вујовић), а стварни, прагматични свет заступа водоинсталатер (Милош Самолов).
Лолић је едукацију поставио као ритуал - учење језичких правила, која имају сврху да опишу ствари, појаве, осећања, за Каспара је "данс макабр", самртнички плес, који ће га одвести у духовни ћорсокак неслободе као биће и у физичку смрт, као човека (Каспар Хаузер је нађен мртав неколико година по ступању из дивљине у цивилизацију). У "Каспару" Петера Хандкеа, све је подређено овом ритуалу, и у драмском, и у сценском оквиру за позоришни чин. Док се примитивни "живот" (посвета Јонесковом "театру подсмеха"?) одвија око њега, Каспар бивствује у сопственом говору, који, постајући све учинковитији у синтакси, бива све болнији за њега самог. У занимљивој кореографији, некој врсти сценске игре грађанског друштва, доминира, на крају, позоришна илузија, која је пародија и историје. Жанрова, истине, смисла (маштовит костим Марије Марковић Милојев).
У Лолићевом "Каспару" нема ни трага Хадкеу омражене "дескриптивне импотенције", сви "грађани" делају и понашају се по диктату задатка, чинећи оно што им је, у експерименту проучавања Каспарове некласификоване личности, наложено. Само он сам, чистим умом још нерођеног детета, неисквареним конвенцијама, неоптерећеним значењем говора, има право на диаболични интимни конфликт - лелујајући се, у тренутку, између замамности потрошачког, укапупљеног, штанцованог универзума и своје унутрашње, природом дате слободе.
Нимало једноставна за гледање, импресивно режирана, са оностраном музиком Невене Глушице, представа "Каспар" има шансе да остане као један од граничника ка позоришном тумачењу слободе, оригиналности, одупирању систему и његовим правилима и диктатима, средствима која су тачна, достојна и пророчанска.
Препоручујемо

РАСПОРЕЂЕНО 110.000 ВОЈНИКА, РУСИ КРЕЋУ У ЗАВРШНИ УДАР НА ПОКРОВСК: "Са тиме би могли заузети средње велику европску државу"
РУСИЈА не показује знакове повлачења у рату против Украјине. Напротив, Москва је појачала далекометне ударе на украјинске градове и нападе дуж целе линије фронта. Војни стручњаци истичу да је руска страна усвојила нове тактике, ослањајући се на масовну употребу дронова и малих диверзантских јединица, пише The New York Times.
10. 08. 2025. у 20:18

ЕВО КО ЈЕ ТРОСТРУКИ УБИЦА ИЗ ГЊИЛАНА: Био у друштву са Куртијем, Османијевом и Харадинајем
ТРИ особе су убијене, а неколико је рањено у пуцњави која се догодила данас у Гњилану, док је осумњичени нападач у бекству, пренела је Коха. Болница у Гњилану саопштила је да је на лицу места констатована једна смрт, а да су две особе пребачене у Ургентни центар без знакова живота.
10. 08. 2025. у 18:11

Овако изгледа кућа Милана Борјана која је демолирана: Лопов однео и снимач видео надзора (ФОТО)
"ХВАЛА полицији града Београда на брзој реакцији и сјајном односу према послу."
11. 08. 2025. у 09:52
Коментари (0)