ИЗ ЋОРСОКАКА ЖЕЛЕ НА БРЗИ КОЛОСЕК ЗА СОЛУН: Влада Северне Македоније жели да одустане од градње пруге ка Бугарској и да преусмери новац

Младен Станчић Од сталног дописника – Скопље

03. 08. 2024. у 07:00

ПОСЛЕ три деценије често потпуно неизвесне етапне, прескупе градње пруге према суседној Бугарској на Коридору осам запад - исток, нове власти Републике Северне Македоније (РСМ) настоје да кредитне линије са тог пројекта преусмере на модернизацију брзе пруге на Коридору 10 север - југ, која кроз ову бившшу југословенску републику веже Србију и Грчку.

ИЗ ЋОРСОКАКА ЖЕЛЕ НА БРЗИ КОЛОСЕК ЗА СОЛУН: Влада Северне Македоније жели да одустане од градње пруге ка Бугарској и да преусмери новац

Фото Танјуг/АП

Заокрет власти у Скопљу најавио је заменик премијера и ресорни министар за транспорт Александар Николовски. Он је оценио да кредит Европске инвестиционе банке и Европске банка за обнову и развој - на изградњи трећег дела пруге Коридора осам за железнички спој са Бугарском, треба преусмерити и пренаменити за рехабилитацију брзе пруге Коридора 10 да би се омогућило кретање возова 120 километара на час.

Отворено је указао да нема гаранција да ће Бугарска изградити свој део прескупе пруге на Коридору осам, на којој ће возови моћи да се крећу 60 километара на час због планинских предела трасе. Зато је најавио да ће у наредном периоду разговарати са кредиторима о могућностима преусмерења средстава за ревитализацију брзе пруге на Коридору 10 од Србије за Грчку.

- Забрињавајуће је да на потезу од 24 километра треба да се изграде 22 тунела за четири године. То је нереално. Ниједна компанија не прихвата да изгради тај део пруге. Додатно, пруга завршава у тунелу код нас, а не зна се да ли ће се Бугарска повезати - изјавио је Николовски. Указао је да је за тај део пројекта неопходно обезбедити 560 милиона евра. - У условима сиромашне земље, поставља се питање да ли треба трошити толико пара за градњу нечега што можда неће функционисати. Што значи бацање пара ни у шта. Јер, километар кошта 24 милиона евра, а брза пруга се гради са 10 до 12 милиона евра по километру.

Зато вели да треба од кредитора затражити пренамену средстава за рехабилитацију пруге Коридора 10 изградњом брзе пруге на којој ће се возити 120 километара на час. А, цела инвестиција би износила 220 милиона евра.

У званичном реаговању владе из Софије, међутим наведено је да се са "повећаном дозом забринутости прате" изјаве званичника у Скопљу, "усмерене на кршење међународних обавеза о инфраструктурном повезивању". Односно, конкретно, најавама Скопља да ће од Европске банке за обнову и развој захтевати преусмерење европских средстава за изградњу железничке компоненте Коридора осам, за брзу пругу на Коридоу 10.

У саопштењу бугарске владе се прецизира да је "управо Коридор осам кључна логистичка рута дуж јужног крила НАТО којом се повезују Црно море и Јадранско море и зато је његова изградња од великог значаја у актуелном геополитичком тренутку". Зато се упозорава да "одбијање да се изграде главне компоненте слаби колективну безбедност НАТО".

Специјални немачки представник за Западни Балкан, Мануел Сарацин пак, како преносе скопски медији, изјавио је да европски транспортни Коридор осам (веза италијанског пристаништа Бари и албанске луке Драч са Скопљем, Софијом и Црним морем) има стратегијско значење за регион. Но, како је оценио, нова влада у Скопљу је изгубила интерес за његово спровођење. Примедба је да македонске власти приоритет преусмеравају на Коридор 10, који повезује Аустрију, Словенију, Хрватску, Србију, Северну Македонију и Грчку.

ПОДСЕЋАЊА СОФИЈЕ

У САОПШТЕЊУ Владе Бугарске подсећа се да је "Коридор осам део Договора за добросуседство из 2017, као и његових протокола 2019. и 2022. године, Меморандума о разумевању између Албаније, Бугарске и Северне Македоније из октобра 2021. године, заједничке декларације Албаније, Бугарске, Италије и Северне Македоније новембра 2023, Декларације Самита НАТО јула 2024. године…

 

ПИТА СЕ БРИСЕЛ

- ТРАНСПОРТНИ коридори у Европи су у надлежности Брисела. Лично верујем да није у надлежности једне земље да мења европске приоритете у транспортној политици. Ово је дуг и компликован процес са много различитих договора. За време мојих разговора у Софији, схватио сам да је Бугарска збуњена, али и забринута због овог захтева Скопља. Изградња Коридора осам је свакако од стратегијског значаја - пренели су скопски медији изјаву специјалног немачког представника за Западни Балкан, Мануела Сарацина.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ДИГНУТИ РУСКИ И КИНЕСКИ БОМБАРДЕРИ, АМЕРИКА ПОСЛАЛА БОРБЕНЕ АВИОНЕ: Реаговала и Канада, Вашингтон бесан - Невиђена провокација (ВИДЕО)

ДИГНУТИ РУСКИ И КИНЕСКИ БОМБАРДЕРИ, АМЕРИКА ПОСЛАЛА БОРБЕНЕ АВИОНЕ: Реаговала и Канада, Вашингтон бесан - "Невиђена провокација" (ВИДЕО)

РУСИЈА и Кина по први су пут извеле лет стратешких бомбардера у заједничкој патроли у близини Аљаске, што упозорава на све шири оквир способности војног партнерства, које изазива све већу забринутост у САД-у и међу њиховим савезницима.

26. 07. 2024. у 07:28

ДИГЛА ПРАШИНУ КАД ЈЕ ПРИСНО ЉУБИЛА МАКРОНА: По чему је позната министарка и зашто је ове године скочила у Сену (ФОТО/ВИДЕО)

ДИГЛА ПРАШИНУ КАД ЈЕ ПРИСНО ЉУБИЛА МАКРОНА: По чему је позната министарка и зашто је ове године скочила у Сену (ФОТО/ВИДЕО)

ФРАНЦУСКА министарка спорта Амели Удеа-Кастера и даље је у центру пажње после пољупца са председником Емануелом Макроном који је многима изгледао превише интимно.

02. 08. 2024. у 17:47

Коментари (0)

ЗОРАНА АРУНОВИЋ НИКАДА ЕМОТИВНИЈА Олимпијска шампионка у сузама: Ми смо Србија, земља олимпијског шампиона (ФОТО/ВИДЕО)