ДРУГАРСТВО И БРДА ПРОБИЈАЛО: У Дому омладине отворена ижложба о изградњи пруге Београд-Бар
МИ градимо пругу, пруга гради нас, певали су акцијаши пре пола века током изградње пруге Београд - Бар.

Д. Матовић
Радили су жестоко и ударнички, али се и дружили, о чему сведочи изложба "Пруга снова", аутора Душанке Душке Милошевић. Отворена је у Дому омладине, а поводом обележавања Дана ослобођења Београда у Другом светском рату.
Фотографије и друга архивска грађа, сведоче о највећем и најскупљем пројекту у СФРЈ. Изградња пруге је почела 1971, а те године организована је велика омладинска радна акција. У овом огромном подухвату учествовало је 12.345 бригадира из СФРЈ и 250 из 13 других држава. Били су распоређени у 234 радне бригаде смештене у омладинским насељима: Јабука, Пријепоље, Чајетина, Златибор, Ражана, Косјерић, Скрбуша, Колашин, Равна Ријека и Бијело Поље. Око 3.000 бригадира је добило ударничку значку.
Неки од бригадира могу се видети и на фотографијама или у новинским исечцима. Представљене су плакете и друге награде за ударнике, као и фотографије ишараних васкршњих јаја која се чувају у Етнографском музеју. На једној слици је мали "водоноша" у пругастим панталонама, са балоном пуним воде који је скоро тежак као он. И потписи испод фотографија причају...
На једној су насмејене девојке са крамповима, а испод пише: "ОПРЕЗНЕ И ОДБОЈНЕ. Девојке се бране пре него што неко успе да баци око на њих." Слике дочаравају другарску атмосферу, а тих година излазиле су и поштанске марке са упечатљивим деловима пруге.
Жељена још од 19. века
БАРСКУ пругу су још у 19. веку планирале Србија и Турска, али је тек 1951. основана Дирекција за њену изградњу. Први радови су почели годину касније, али су недостајала средства. Прва је у саобраћај, 29. новембра 1958, пуштена деоница Бар - Титоград, дуга 51 километар. До Ваљева је пруга стигла истог датума деценију касније, а у Ужице 1972. До почетка седамдесетих изграђено је 229 километара и тада је преостало да се изгради најтежи и најскупљи део, са великим бројем бетонских и челичних мостова, као и захтевних тунела.
Изградња пруге Београд - Бар била је један од најсложенијих грађевинских пројеката у Европи, због захтевног и тешко приступачног терена. О величини подухвата говоре подаци: пруга је дуга 380 километара, има 254 тунела укупне дужине 114 километара и више од 234 моста дужине 14.593 метра. За изградњу пруге је утрошено 1.200.000 радних сати, а пуштена је у рад 28. маја 1976. Први је њоме прошао "Плави воз" у којем је био Тито са супругом Јованком и највишим државним функционерима. Редован саобраћај је почео два дана касније.
Поводом успешно завршених радова Титовим указом из 1977. учесници ОРА "Београд-Бар" одликовани су Орденом братства и јединства са златним венцем.

ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио
ЗАКЉУЧИЛИ смо да је Коста био способан да управља својим поступцима у време извршења злочина и да та способност није била битно смањена. Постоји једна краткотрајна ометеност, за период у учионици за који он каже да нема сећања, али он је све радио по плану. То указује да је он управљао својим поступцима.
05. 06. 2025. у 17:05

"ОЛ СТАР" СЕ МЕЊА ИЗ КОРЕНА, Никола Јокић ће добити прилику да заблиста као никада! (ВИДЕО)
НБА лига је донела одлуку да из корена промени формат "ол-стар" меча, потврдио је комесар лиге Адам Силвер.
04. 06. 2025. у 21:50

ДА ЛИ ЈЕ ОВО ПРАВИ РАЗЛОГ: Откривено зашто је Макрон "добио по носу", Брижит ово није могла да поднесе (ФОТО)
ИНТЕРНЕТ нема милости, а теорије завере се нижу једна за другом...
05. 06. 2025. у 12:00
Коментари (0)