ДРУГАРСТВО И БРДА ПРОБИЈАЛО: У Дому омладине отворена ижложба о изградњи пруге Београд-Бар
МИ градимо пругу, пруга гради нас, певали су акцијаши пре пола века током изградње пруге Београд - Бар.

Д. Матовић
Радили су жестоко и ударнички, али се и дружили, о чему сведочи изложба "Пруга снова", аутора Душанке Душке Милошевић. Отворена је у Дому омладине, а поводом обележавања Дана ослобођења Београда у Другом светском рату.
Фотографије и друга архивска грађа, сведоче о највећем и најскупљем пројекту у СФРЈ. Изградња пруге је почела 1971, а те године организована је велика омладинска радна акција. У овом огромном подухвату учествовало је 12.345 бригадира из СФРЈ и 250 из 13 других држава. Били су распоређени у 234 радне бригаде смештене у омладинским насељима: Јабука, Пријепоље, Чајетина, Златибор, Ражана, Косјерић, Скрбуша, Колашин, Равна Ријека и Бијело Поље. Око 3.000 бригадира је добило ударничку значку.
Неки од бригадира могу се видети и на фотографијама или у новинским исечцима. Представљене су плакете и друге награде за ударнике, као и фотографије ишараних васкршњих јаја која се чувају у Етнографском музеју. На једној слици је мали "водоноша" у пругастим панталонама, са балоном пуним воде који је скоро тежак као он. И потписи испод фотографија причају...
На једној су насмејене девојке са крамповима, а испод пише: "ОПРЕЗНЕ И ОДБОЈНЕ. Девојке се бране пре него што неко успе да баци око на њих." Слике дочаравају другарску атмосферу, а тих година излазиле су и поштанске марке са упечатљивим деловима пруге.
Жељена још од 19. века
БАРСКУ пругу су још у 19. веку планирале Србија и Турска, али је тек 1951. основана Дирекција за њену изградњу. Први радови су почели годину касније, али су недостајала средства. Прва је у саобраћај, 29. новембра 1958, пуштена деоница Бар - Титоград, дуга 51 километар. До Ваљева је пруга стигла истог датума деценију касније, а у Ужице 1972. До почетка седамдесетих изграђено је 229 километара и тада је преостало да се изгради најтежи и најскупљи део, са великим бројем бетонских и челичних мостова, као и захтевних тунела.
Изградња пруге Београд - Бар била је један од најсложенијих грађевинских пројеката у Европи, због захтевног и тешко приступачног терена. О величини подухвата говоре подаци: пруга је дуга 380 километара, има 254 тунела укупне дужине 114 километара и више од 234 моста дужине 14.593 метра. За изградњу пруге је утрошено 1.200.000 радних сати, а пуштена је у рад 28. маја 1976. Први је њоме прошао "Плави воз" у којем је био Тито са супругом Јованком и највишим државним функционерима. Редован саобраћај је почео два дана касније.
Поводом успешно завршених радова Титовим указом из 1977. учесници ОРА "Београд-Бар" одликовани су Орденом братства и јединства са златним венцем.

МОНСТРУОЗНО! Овај хоће да влада Србијом! Жене му криве кад их неко силује или пребије!
ВУК Нектаријевић, студент блокадер са Машинског факултета у Београду, који је тобож бициклом ишао у Стразбур, има у најмању руку проблематичне ставове.
20. 04. 2025. у 14:35

МАКРОН ПОСЛЕ РУСКОГ НАПАДА: Хитно нам је потребан мир
РУСКИ ракетни напад на град Суми на северу Украјине наглашава хитну потребу за наметањем примирја Русији, изјавио је данас председник Француске Емануел Макрон.
13. 04. 2025. у 15:34

Халид Бешлић "тежак" 13 милиона €, а живи од кирије - "увалио" се у кредит
"САДА изнајмљујем све и живим од кирије, тако је најбоље."
21. 04. 2025. у 18:56 >> 18:56
Коментари (0)