РАНИ МОЖДАНИ УДАР ВЕЗУЈУ ЗА ПОДГРУПУ А1? Амерички научници указују на везу крвних група и предиспозиције за болести

И. К.

18. 02. 2024. у 14:00

КРВНЕ групе описују богату разноликост хемикалија приказаних на површини наших црвених крвних ћелија.

Фото Shutterstock

Најпознатије су А и Б, које могу да буду присутне заједно као АБ, појединачно као А или Б, или уопште нису присутне - то је крвна група 0. Али, чак и унутар ових главних крвних група, постоје суптилне варијације које произлазе из мутација одговорних гена.

У истраживању из 2022. године, објављеном у часопису Neurology, а које преноси портал Science Alert, истраживачи геномике открили су јасну везу између гена за подгрупу А1 и раног почетка можданог удара. Прикупљени су подаци из 48 генетских студија, које су укључивале око 17.000 људи с можданим ударом и готово 600.000 особа из контролне групе без можданог удара. Сви који су учествовали у истраживању имали су од 18 до 59 година.

- И даље не знамо зашто би крвна група А представљала већи ризик, али претпостављамо да то има везе са факторима згрушавања крви попут тромбоцита и ћелија које облажу крвне судове, као и других циркулишућих протеина - наиме, сви они играју улогу у развоју крвних угрушака - објаснио је васкуларни неуролог Стевен Китнер са Универзитета Мериленд.

Портал Science Alert пише како у САД сваке године нешто мање од 800.000 људи доживи мождани удар. Већина њих - око три од свака четири - догађа се код људи старијих од 65 година, с тим да се ризици удвостручују сваке деценије након 55. године.

ДОДИК УОЧИ САСТАНКА СА ПУТИНОМ: Открио шта ће тражити од руског председника

ПРЕДСЕДНИК Републике Српске Милорад Додик открио је, уочи састанка са председником Русије Владимиром Путином у Санкт Петербургу, да ће тражити од председника Руске Федерације да се размотри начин на који би се могло обезбедити присуство Републике Српске и њена видљивост на Форуму БРИКС.

06. 06. 2024. у 15:30

НЕМАЧКА ИМА НОВИ ПЛАН ЗА УКРАЈИНУ: Спрема се другачија стратегија

ЗАПАД мора да подстакне Украјину да започне мировне преговоре са Русијом како би избегао глобални сукоб, рекла је Алис Вајдел, копредседавајућа десничарске немачке странке Алтернатива за Немачку (АфД), током говора у Бундестагу.

06. 06. 2024. у 15:19