СНОВИ ВИЗИОНАРА: Књига поезије Владана Радовановића "Међу бићем и небићем"
У склопу награде "Тодор Манојловић" за модеран уметнички сензибилитет, која је Владану Радовановићу додељена за 2019. годину, лауреату је недавно објављена и књига "Међу бићем и небићем", у издању Градске народне библиотеке "Жарко Зрењанин".

Владан Радовановић / Фото А. Стевановић Живковић
Реч је о збирци песама и лирских прича (насталих од 1956. до 2013. године) која је, по речима рецензента Милоша Јоцића, куриозитет чак и међу Радовановићевим разнородним стваралаштвом.
- Ова збирка "чисте поезије", како ју је аутор назвао будући да су у питању углавном дела мономедијске, стриктно текстуалне књижевности, остала је недочитана чак и међу његовим ретким проучаваоцима, захваљујући пре свега чињеници да су ови текстови до сада постојали само у рукопису, у некој врсти вишедеценијског тамновања - истиче Јоцић.
Ове песме, како стоји у поговору, одају песника изграђеног модернистичког сензибилитета.
- Имајући у виду датуме настанка ових дела, и ова Радовановићева чисто књижевно-текстуална дела такође могу сведочити о ауторовом пионирском духу. Елиптична и херметична природа његових раних песама припада линији лирске поетике коју је у нашем песништву започео Момчило Настасијевић, а у послератном периоду наставио Васко Попа и, донекле, рани Миодраг Павловић; Радовановићеве апсурдистичке кратке приче, потом, могле су антиципирати постмодерну кратку прозу Давида Албахарија и Светислава Басаре - наводи Јоцић.
Значај Владана Радовановића, закључује Јоцић, као писца, сликара, визуелног и концептуалног уметника, теоретичара и композитора, немерљив је, али је и у великој мери непризнат, а фантастично узбудљива прича о његовом делу позната је махом само уским уметничким и још ужим академским круговима. Разлог за то може лежати у погрешном веровању које често влада у нашој уметничкој култури, да аутори који су у свом делу експериментални или ексцентрични не могу бити део уметничког канона; да је за њих резервисано само место у андерграунду, на периферији читалаштва и критике. Такво веровање је погрешно из разлога што је сваки великан уметности велик управо зато што је преиспитивао и превазилазио норме своје епохе и откривао норме будућности:

Владан Радовановић и Јован Ђорђевић / Приватна архива
- Данас, на известан начин, живимо у добу Владана Радовановића, односно у добу где се и у уметничком свету и у интимном животу обистинило све оно што је овај уметник, метафорички говорећи, сањао пре педесет година. Живимо у свету знака; визуелне културе и текстуално-графичког језика; окружени смо воковизуелним симболима на улици, на својим рачунарима и мобилним уређајима. Доба друге половине двадесетог и првих деценија двадесет и првог века је доба синкретичних уметности попут филма, стрипа, концептуализма, перформанса; у ово време чак и интерактивна уметност постаје део главног тока културе, захваљујући пре свега видео-играма као изазовном новом наративном медијуму. У овом времену, Радовановићево дело није више експеримент, нити само периферни уметнички феномен, него нова цивилизацијска и уметничка норма на чијем је он био трагу.
Књижевни опус
Уколико се изузму синтезијска, воковизуелна и радиофонска вербално-музичка остварења, у којима се уз речи напоредо појављују и друге врсте медија какви су слика и музика (на пример, "Варијације за ТВ", "Кратка аутобиографија", "Мало вечно језеро"), моје чисто књижевно стваралаштво, у које улазе поезија, проза и писана драма, нешто је мањег опсега од других области мога стваралаштва - пише Радовановић у уводу књиге.
Оно што је такође пресудно за уважавање његовог књижевног опуса је то што он "није ни правовремено наступио у нашој културној средини, те није ни заживео правим животом".
- Неке књижевне целине, "Песме I", "Песме II" и "Причице о ЈЕДНОМ", објављене су тек после готово пола века, док "Песме III" и "Кратки текстови" досад нису били објављени.
Препоручујемо

МОНСТРУОЗНО! Овај хоће да влада Србијом! Жене му криве кад их неко силује или пребије!
ВУК Нектаријевић, студент блокадер са Машинског факултета у Београду, који је тобож бициклом ишао у Стразбур, има у најмању руку проблематичне ставове.
20. 04. 2025. у 14:35

МАКРОН ПОСЛЕ РУСКОГ НАПАДА: Хитно нам је потребан мир
РУСКИ ракетни напад на град Суми на северу Украјине наглашава хитну потребу за наметањем примирја Русији, изјавио је данас председник Француске Емануел Макрон.
13. 04. 2025. у 15:34

ОТВОРЕН ХРИСТОВ ГРОБ Ево шта су нашли: "Колена су ми клецала, нисам то очекивао - вековима је био затворен" (ВИДЕО)
"АПСОЛУТНО сам задивљен. "
19. 04. 2025. у 08:39
Коментари (0)