КРАВАТЕ ОД СВИЛЕ КАО СЛИКАРСКА ПЛАТНА: Кикинђанка Смиљана Шалго ручно осликава машне, мараме и ешарпе (ФОТО)

Рада Шегрт
Рада Шегрт

15. 04. 2025. у 06:15

ГРАФИЧКА дизајнерка по образовању, сликарка по интересовању и таленту Смиљана Шалго (55) из Кикинде дуго година је дизајнирала излоге велике локалне трговине, а када би сада неки дизајнер видео ешарпе или кравате која она осликава на свили, без размишљања би их ставио у најлуксузнији излог.

КРАВАТЕ ОД СВИЛЕ КАО СЛИКАРСКА ПЛАТНА: Кикинђанка Смиљана Шалго ручно осликава машне, мараме и ешарпе (ФОТО)

Фото: Р. Шегрт

Сликарске мотиве са платна на нежнији материјал од свилених буба "преселила" је још пре неколико година. Вештину осликавања природних влакана лако је савладала, користећи знање искусне сликарке, па су свака марама или машна њена уметничка слика, настала, такође, на чврстом дрвеном раму, исто као и слика на штафелају. Осим потписа аутора њене уникатне кравате и ешарпе, исто као и слике, ведрих су, најчешће пастелних боја, као што је и њено срце весело.

- Сликање на свили мора да се ради брзо, јер се боја брзо суши. Потребни су велика прецизност и концентрација. Може да се ради на мокрој и на сувој свили, али не сме да се греши, јер нема исправке. Слично је као код акварела. Треба добро познавати уклапање боја. За постизање одређених ефеката користим неке "помагаче" да би се боја лепше разливала: крупну морску со, слану воду и алкохол. Комад материјала мора да се развуче на раму, посебно кад се осликавају мараме - детаљно описује уметница.

Фото: Р. Шегрт

Кравате осликане на свили

Дугогодишње сликарско искуство помогло јој је да без тешкоћа савлада ову технику. Чак је одмара рад са свилом на којој се доста лако постиже постојаност слике. Кравате су, каже, једноставније за рад.

- Трајност боје постиже се пеглањем преко пек-папира, затим прањем у благом раствору сапунице. Нема јаког стискања и цеђења, то се постиже увијањем у пешкир који упија воду. На крају следи завршно пеглање – открива Шалгова.

Магија која настаје мешањем боја и њихово преношење на платно очарали су је као девојчицу, док је гледала како то ради отац њене најбоље пријатељице, сликар Радивоје Бербаков. Одушевљено је посматрала чаролију која настаје када четкица почне да шара празну подлогу и дивила се вештим потезима уметника.

Срце на платну

ПРВУ ликовну изложбу Смиљане Шалго, пре више година, отворила је пријатељица из детињства Наташа Бербаков, која живи у Шведској.

- Њена слика Кикинде, па зимски друм, хор сунцокрета, макови у пољу, венчићи и локвањи, су њено срце на платну - оценила је Бербакова, мастер примењене уметности.

- Нисам се усуђивала да било шта питам. Он је био ћутљив, а ја стидљива. Очарана сам била бојама, четкицама, сликама. Посматрала сам његова платна кад се враћао из атара где је често одлазио да слика пејсаже. Питала сам се како може да наслика сјај у води. Много касније открила сам да су то само два потеза четком - присећа се Смиљана.

Средњу школу за дизајн завршила је у Новом Саду. Примљена је као прва на листи, јер је на пријемном у цртању, сликању и вајању - била најбоља. Тада је први пут стекла самопоуздање.

- Сама сам се припремала за пријемни. Професори су били у чуду када су то сазнали. Кроз школу су увек говорили да су моји цртежи најбољи, али никада нису објашњавали шта је то код мене добро, нисам добијала додатне смернице, нису ми говорили где грешим, нису ми били посвећени. Завршила сам ту школу, али нисам знала шта је то код мене толико добро, а била сам много заинтересована за даље учење. Академију уметности нисам успела да упишем и због тога сам патила, али нисам престала да сликам. Напротив, свакодневно сам радила - наводи Шалго.

Све што није научила у школи, сазнала је много година касније, кроз самосталан рад, што је тежи пут. После неуспеха на академији, вратила се кући у Кикинду. Ветар подршке добила је када су њене слике почеле да се купују. Пажњу шире јавности привукла је као дизајнер и декоратер ентеријера украшавајући излоге тадашње велике трговинске куће.

- Невероватно је, али сам сама отишла у "Ангропромет". Директору сам рекла да су им излози неугледни и да би ја то умела да поправим. Иако је фирма била у стечају добила сам велику подршку Предрага Бате Недељкова и наредних 15 година дизајнирала сам излоге. Грађани су били одушевљени - преноси Шалгова.

Због овог посла, али више због мајчинства, јер је у међувремену родила близнакиње, сликарску четкицу није узимала чак 16 година. Касније се вратила бојама, акрилима, штафелају и до данас наставља свој уметнички пут. Учествује на ликовним колонијама, приређује изложбе, држи радионице за децу.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)

ПРЕ ТАЧНО 113 ГОДИНА ПОТОНУО ЈЕ ТИТАНИК: Један од чудом преживелих је потом постао олимпијски шампион - и то после невероватних дешавања