ФЕЉТОН - РЕКОНСТРУКЦИЈА ПРОШЛОСТИ И ИШЧЕКИВАЊЕ БУДУЋНОСТИ: Тесла је био 25-30 година испред свог времена
ТОКОМ 1919. Теслина аутобиографија се појавила као фељтон у часописu чији је уредник био Хјуго Гернсбак, уредника Electrical Experimenter.
Заједно са фотографијама и низом спектакуларних цртежа Френка Пола, прича је почињала као необична приповест о детету чаробњаку које је одрастало у једном другом времену у некој удаљеној земљи. Приповест о Теслиним раним годинама одисала је шармом и досетљивошћу са бројним твеновским ( Марка Твена, америчког писца и пријатеља нашег научника) описима забавних анегдота, застрашујућих искустава, живота са довитљивом мајком, оцем свештеником, расипним братом и трима брижним сестрама. Копајући по својој далекој прошлости, Тесла је преиспитивао трагедију братовљеве смрти и њен утицај на сопствене одлуке у каријери, трауматично напуштање идиличног имања и долазак у пренасељени Госпић, студентске године, инжењерску обуку у Европи пре доласка у Америку и своје ране сусрете са Едисоном, Вестингхаусом и члановима Краљевског друштва у Лондону.
Ту се налазио и необични опис његових специфичних способности фотографског памћења, вантелесних искустава, дечјих болести, страхова и начина размишљања. Месец за месецом у том задивљујућем штиву, мудрац је износио појединости развоја својих замисли, физички слом који је доживео и искуство ”отварања трећег ока” са пропратним открићима која су довела до развоја ротационог магнетног кола, стварања телеаутомата, рада у Колорадо Спрингсу и велике идеје о светској телеграфији са базом у Ворденклифу.
ТРАДИЦИОНАЛНУ божићну вечеру 1919. код Џонсонових покварило је Кетринино лоше здравље. Ипак, све је засенила добра вест. Председник Вилсон именовао је Роберта Џонсона за амбасадора у Италији! Док се Кетринино здравље очигледно поправљало, Теслини пријатељи су помешаних осећања отпутовали у Европу где су остали следеће године.
Сада потпуно сам, Чаробњак је наставио да се повлачи из видокруга јавности. Фалсификован и коначно напуштен од света, коме је помогао да настане, Тесла је пробао да одржи живот под контролом и да обузда свој бес покушавајући да га преиначи што је боље могао, али током времена иронија је узела данак и довела до тога да већ ионако ексцентрична особа претерује са већ ионако чудним понашањем. Тесла је био све више залуђен чистоћом и проводио је још више времена шетајући ноћу улицама, кружећи по свом крају три пута пре него што би ушао у ”Сент Риџис” и избегавајући да стаје на пукотине на тротоару. Неки су причали да је вирио кроз прозоре и да је волео да гледа друге, попут воајера. Практикујући ”гастрономску штедљивост”, овај нежења се полако одрекао меса и кромпира, а на крају и све чврсте хране. Од тада је ретко писао хемијском оловком, опредељујући се за мање отпорну графитну. Проводио је све више времена сам, хранећи голубове у поноћ поред библиотеке у 42. улици или се искрадао трајектом на острво Стејтен, на мирно имање где је могао да се склони од градске вреве и да обнови снагу.
ПО ОДЛАСКУ Џонсонових, отишао је у Милвоки да би искористио своје везе са компанијом Алис Чалмерс. Већину времена у Висконсину утрошио је на покушаје да усаврши турбину. Међутим, запао је у ћорсокак, оно што Сартр назива ”противконачност”, или непредвиђени догађај који спречава постизање жељеног циља, заједно са Хансом Далштрандом, главним инжењером.
Осујећених планова, Тесла није имао другог избора до да се врати у Њујорк. Толико је био потресен да је одбио да прича о томе када га је његов биограф Џек О’Нил испитивао о искуству у Милвокију.
ПОВРАТАК У УТОЧИШТЕ
КОНОБАР у хотелу ”Сент Риџис” у Њујорку се изненадио кад је видео елегантног господина како седи и чека доручак пре званичног отварања ресторана. ”Зар ви нисте др Тесла?”, упитао је момак, зачуђен што види да се један тако важан човек вратио у град након много година. Тесла је одговорио потврдно. Путовао је до Колорадо Спрингса из Милвокија, реконструишући своју прошлост и ишчекујући могућу будућност у којој би могао подићи још једну станицу за бежични пренос. Тесла се вратио у своје вољено уточиште.
Питање о пропасти Теслине турбине постављено је великом броју стручњака за Теслу. Лиланд Андерсон сматра да произвођачи, које је занимала Теслина турбина, ”кажу да је то добра замисао и одлична машина, али да има превише потпорних система које треба заменити машином која не ради толико боље од постојећих”.
К. Р. Поусел, председник и водећи инжењер Америчке компаније за развој и производњу, једне од ретких постојећих организација која производи Теслине турбине без лопатица и пумпе, понудио је нешто другачије објашњење. Г. Поусел, који је на почетку радио за војску на Теслиној ”турбини са вискозним слојем” у време Корејског рата и који је активно покушавао да усаврши турбину тридесет пет година, истакао је да је главни проблем једноставно био повезан са високом ценом истраживања и развоја.
Према Поуселу, ”Тесла је био двадесет пет или тридесет година испред свог времена. Металургија није била оно што је данас. Магнетни лежајеви су данас потпуно нова наука. Није имао одговарајуће материјале. Инструменти (за мерење рада) били су у повоју и било је тешко представити турбину на одговарајући начин. Између првог прототипа и прве употребе, морате имати стотине и стотине сати рада, а са турбином није било тако”. Поусел је дао само један такав пример (а има их још много) - ”милионе радних сати” потребних да би авион летео брзином звука.
ТЕСЛИНУ пумпу, засновану на истој технологији, данас користи Џери Лабин као замену за мотор на ски-џет возилу за рекреацију, а даље ју је развио Макс Гурт, изумитељ ”дискфло пумпе”. Искористивши Теслине основне замисли и принципе у вези са структуром вртлога (због којег настају вирови и торнада) и ламинарног тока (то јесте природног, благог кретања кроз флуиде), Гурт је могао да повећа размак између дискова. Тако је унапредио способност пумпе да покреће тешке производе попут чврстог отпада и деривата. Док би се лопатице обичне пумпе оштетиле или би зарђале у додиру са поменутим проблематичним производима, пумпа са вискозним слојем нема лопатице и зато је цели проблем избегнут!
Пусел не само да види дан када ће пумпа бити кориштена унутар људског тела, на пример - као срчани залисак, већ и дан кад ће турбина бити усавршена. Једна од великих предности Теслиног мотора без лопатица јесте његова могућност да издржи изузетно високу температуру. ”Турбине са лопатицама су на врхунцу”, рекао је Поусел, мислећи да могу да раде на 1.093 степена Целзијуса, иако ”Џенерал” електрик експериментише са турбинама које могу да раде и на 1.204 степена. Ако би се температура повећала за још 176 степени , удвостручио би се број коњских снага”. Поусел је убеђен да турбине без лопатица, направљене са новокерамичким деловима, могу да раде на 1.482, што би ”утростручило број коњских снага”. Стога Поусел ради и на мотору који ће бити конкурентан ”Пегасусовом” мотору на VOTL ”харијер-џету”. Тај будући ВТОЛ добио је име ”Фаланга”. Ипак, та летелица се неће појавити без великих улагања и посвећености највиших нивоа индустрије и владе.
СУТРА: НОВАЦ ЈЕ БАЦАО КРОЗ ПРОЗОР
ИЛОН МАСК ПОДЕЛИО СНИМАК ИСТИНЕ: "НАТО је бомбардовао Београд како би распарчао Србију" (ВИДЕО)
МИЛИЈАРДЕР Илон Маск, власник Тесле, "Спејс Икса", друштвене платформе Икс, поделио је на свом профилу говор у којем Џефри Сакс прича о нелегалном бомбардовању Србије од стране НАТО-а.
12. 11. 2024. у 15:47
"ГЛАВНА ТЕМА ЈЕ ДА ЛИ ЋЕ МОСКВА БИТИ ГАЂАНА" Велико упозорење Вучића: Свет се креће по ивици амбиса!
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић обратио се јавности после говора на Самиту КОП29 у Азербејџану.
12. 11. 2024. у 12:33
КО ЈЕ ЈАЧИ - НАТО ИЛИ РУСИЈА? Истраживање открива ко има моћнију војску: "Две стране имају паритет само у једном погледу"
ПИТАЊЕ које занима многе добило одговор.
11. 11. 2024. у 22:35
Коментари (0)