ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Антички бунт у Амазону - 58. БИТЕФ
ДРУГА представа у програму 58. Битефа такође реевоцира антички мит примењен на борбу за правду (прва је била француска "Хекуба, не Хекуба").

фото приватна архива
"Антигона у Амазону", смртоносни бунт сестре, да, упркос Креонтовој забрани, сахрани достојно "издајника", брата Полиника, реферише се на борбу бразилских беземљаша за аграрну реформу. Најпознатију Софоклову драму Мило Рау је, у свом маниру, деконструисао са документарном представом и аутентичним учесницима у Амазону, у дијалогу са глумцима на сцени. На путу Елдорадо до Каражас, у држави Пара, Бразил, догађа се масакр са погибијом много учесника, у борби за право на живот, против отимања предачке земље. Шест векова од колонизације у Бразилу, седам векова од Софоклове "Антигоне", нажалост, није се много променило - обесправљеност, отимање, тиранија, сиромаштво, узалудност отпора су данас још крвавији. Мило Рау четворо глумаца смешта на сцену посуту земљом, да буду повремено ликови из видеа, Барзилци, затим Антигона, Креонт, Хемон, Еуридика... који изговарају оригинални Софоклов текст, али не из визуре најпознатије Антигонине реплике ("За љубав, не за мржњу ја сам створена...), већ о томе да "ништа страшније од човека није..."
Мајсторство, које је на Битефу и раније показао Мило Рау ("Орест у Мосулу") и у трећем делу нове трилогије, "Антигони...", огледа се у фантастичној драматуршкој логици играних и документарних сцена. На видеу тече аутентичан живот, снажно експресиван, уклопљен са глумцима, који су и на видеу, и на сцени. Они своје улоге представљају, не интерпретирају (свако у неколико ликова, без обзира на пол), уз оригиналну живу музику на гитари (Елиа Редигер, Пабло Касела). У античку трагедију сестре, која ће својим животом платити уверење да је природна изнад божанске правде, глумци уводе личне исповести, које се уливају у савремену трагедију бразилских беземљаша и, посредно, читавог експлоатисаног, потлаченог капиталом, уништеног света.
Од божанствене, нежне музике, преко ванвремених Софоклових стихова, извесне узвишености на сцени, са којом, глумци као да хорски приповедају савременим језиком, преко мелодичног португалског језика, маргинализованог друштва, људи који без стида и зазора, с пуним поверењем у редитеља живе свој живот пред његовом камером, до доба дана, као симбол диктата времена и природе у драматургији представе (Ђакомо Бисорди), успостављена је библијска нарација, молитва за боље и лепше, испричана болом, крвљу, сузама и поезијом.
"Антигона у Амазону" се не гледа лако и не траје кратко. У неким тренуцима, нарочито у другом делу представе, долази до извесног засићења и синхрони ритам сцена-музика-видео постаје за гледаоца монотон, упркос важности теме. Уопште, овај постмодерни, постдрамски, фрагментарни жанр не рачуна на опуштање после патње, као обично у театру. Остају забринутост, стрепња, брехтовска будност, очекивање новог античког мита у служби новог, још страшнијег злочина, који, дефинитивно и неумитно, следи овој планети.

ПРВА ДУГОРОЧНА ПРОГНОЗА СТРУЧЊАКА: Ево када ће пасти снег у Србији и каква зима чека Европу
ПРЕМА првим прогнозама европских стручњака са сајта Severe Weather Europe, зиму 2025/2026 обележиће утицај слабе фазе Ла Ниње и вероватно слабији поларни вртлог. Ово значи динамичније кретање атмосферског притиска, што може омогућити хладније дане у Европи, али и у САД и Канади.
13. 08. 2025. у 09:59

ТРАМП У ОГРОМНОМ ПРОБЛЕМУ: Велики пех пред састанак са Путином на Аљасци
ПРЕДСТОЈЕЋИ састанак између председника САД Доналда Трампа и руског председника Владимира Путина у петак на Аљасци долази у време када у америчкој администрацији готово да нема искусних стручњака за Русију, пише Фајненшел тајмс.
13. 08. 2025. у 11:24

КОСТИЋЕВА БРВНАРА НА МОКРОЈ ГОРИ: Као у ловачком дому - како изгледа глумчева викендица у природи (ФОТО)
ГЛУМАЦ Вук Костић велики је љубитељ природе, лова и риболова, па сваки слободан тренутак користи да оде ван града.
13. 08. 2025. у 10:27
Коментари (0)