RIZIČNA ROBA PONOVO NA GATOVIMA LUKE BAR: Struka dala “zeleno svetlo” za pretovar

B. DABIĆ

16. 08. 2023. u 16:31

Nakon 20-tak dana čekanja, teretni brod “Blue one”, sa oko 30 hiljada tona amonijum – nitrata, danas sa sidrišta uplovio na vez u Luku Bar gde bi trebao početi pretovar robe za pančevačku Azotaru.

РИЗИЧНА РОБА ПОНОВО НА ГАТОВИМА ЛУКЕ БАР: Струка дала “зелено светло” за претовар

Foto:B.Dabić

U prvoj polovini avgusta,  drugi put da brod  sa istim  rizičnim teretom uplovljava u Luku Bar. 

Brod sa teretom je 8.avgusta uplovio i iste večeri islovio  iz Luke Bar, a iz menadžmenta su kratko naveli   “dok se ne utvrdi da li postoji bezbedan način da se teret pretovari”. U međuvremenu su urađena potrebna ispitivanja i brod “Blue one” bi trebao u sredu posle 15 časova ponovo da bude vezan na gat u Luci Bar gde je predviđen pretovar.

U crnogorskoj luci nije planirano skladištenje već samo pretovar i tranzit prema Srbiji, u Pančevo, gde je jedna od najvećih kompanija mineralnog đubriva u regionu.

Ova kompanija  naručila je milionski vrednu robu iz Rusije.

Uposlen je teretni brod  "Blue one", nosivosti više od 37 miliona kilograma, koji plovi pod zastavom Liberije.

Brod je isplovio 13. jula iz Sankt Peterburga i krajem jula uplovio u Luku Bar.

Iz crnogorske luke trebalo je da se pretovara u 25 železničkih kompozicija i isporuči kompaniji u Pančevu. Menadžment Luke Bar osato je štur po pitanju informacija za zabrinutu  javnost koja pamti kobne posledice pretovara ove robe u Bejrutu kada je došlo do eksplozije u kojoj je stradalo na stotine ljudi.

 Jedino nakon što je brod uplovio  iz menadžmenta Luke Bar je rečeno da su usvojili plan bezbednosti koji će pratiti proces pretovara.

Međutim, menadžment Luke Bar je u prethodnom period bio  podeljen po pitanju pretovara, čak do izričitih stavova da su neki spremni podneti i ostavku na funkciju, ali neće dati “zeleno svetlo” da se roba pretovari.

Azotara je na osnovu ugovora bila zadužena za nadzor i kontrolu uslova u kojima se odvija pretovar tereta.

Azotara u Pančevu je prošle godine  uvezla iz Rusije robu vrednu 21 milion evra. Deo posla oko pretovara, ove godine dobila je Luka Bar.  Krajem jula uplovio  je prvi čiji pretovar bi trebao početi u drugoj polovini avgusta, a  krajem meseca planirano je uplovljavanje drugog broda.

Sa druge strane, u svakom transportu  “danguba” mora biti plaćena. S obzirom na tonažu, od izvora koji su upućeni u cenovnu politiku na međunarodnom tržištu, dnevna danguba za bro dove tonaže je oko 20.000 evra

 Iz Luke Bar za osam dana se nisu oglasili zbog čega je brod vezan na gat za rasute terete pa isti dan vraćen na sidro. Navodno roba je zbog dodira sa vlagom od granula promenila oblik u grudvice.

Prevatanjem u grudvice ovo hemijsko jedinjenje postaje opasnije za rukovanje, a to može biti posledica kombinacije, između ostalog, vlage i visokih temperatura.

Struka  upozorava da u slučaju bilo kakvog incidenta sa ovom materijom posljedice "ni najmanje ne bi bile bezazlene", navodeći da bi, osim ljudi, stradala i životna sredina.

U libanskoj prestonici Bejrutu pre tri godine je nepropisno lagerovanje gotovo 3.000 tona amonijum nitrata dovelo do eksplozije u kojoj su stradale stotine, a povređene hiljade osoba. U Luci Bar je  10 puta veća količina - oko 30.000 tona.

 Ova supstanca inače nije na meti sankcija Evropske unije, koje su uvedene Rusiji nakon invazije na Ukrajinu februara 2022. godine.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (0)

ĐOKOVIĆ PODELIO TAJNU USPEHA: Evo kako se Novak izoluje kada je publika protiv njega