Vožd je želeo da Srpkinjama svane pred turskim zulumćarenjem. Hajduk Veljkovi problemi.
AKO bi voždu sudile žene, ne one iz današnjih organizacija tog tipa, za njegov odnos prema njima, ženama, sigurno ne bi bio osuđen. Možda bi bio i pomilovan, jer on, iako silan i osoran, nije na njih atakovao, nijednu nije obeščastio niti je zbog tzv. čiste seksualnosti nekoga silom priveo.
Vožd je prema ženama bio pravedan, odnoseći se prijateljski, očinski i bratski. Kažu, bio je moralan čovek. Svoju ulogu u ustanku i srpskoj revoluciji shvatao je i kao obavezu da i Srpkinjama svane pred turskim zulumćarenjem.
Crni Đorđe je imao drugi problem: kako da obuzda svoje potčinjene, čak i vojvode, koji su često bili agresivni i netolerantni prema ženama. Ponekad gori i od samih Turaka, koji su često personifikovali seksualno siledžijstvo. To mu je stvaralo ogromne nevolje u vođenju ustanka, skoro toliko da su ljudi kadkad žalili **za pustim turskim**...
A da stvar bude još gora, najviše nevolja su mu zadavali najbolji borci protiv Turaka: lakše je bilo postati junak, nego ostati čovek. Jedan od tih junaka, takvog profila, bio je i hajduk Veljko Petrović.
Zapazio ga je tada najslavniji hajduk Stanoje Glavaš, pozivajući ga u svoju četu. Stanoje je shvatio da Veljka ne može da ostavi bez kontrole, pa ga je lepo i oženio svojom rođakom Marijom. Veljko se učio hajdukovanju dok ga je žena čekala. Dođe i Prvi ustanak, Glavaš podrža u borbi Karađorđa, ali je ostao sa svojim junacima prilično samostalan, pogađajući sa voždom samo neke poslove.
U dizanju ustanka u Krajini, Veljko je ispoljio i strateška znanja, najuspešnije je izvodio iznenadne akcije. Veljko je uvećavao broj svojih momaka, ali i širio slobodnu Krajinu. NJegov ratni plen se umnožavao, a uvećavali su se i ratni prohtevi. Sa 27 godina života bio je u punoj snazi.
Veljko je najviše konačio u Krivom Viru, a kad je dostigao vrhunac svoje moći, najviše mu je prijala Soko Banja.
Po svedočenju njegovog brata Milutina, Veljko se mogao videti i u kuli u Negotinu, već u leto 1807. godine. U više navrata Veljka, prema svedočenjima, pomeraju južnije, u Negotin, tek negde posle 1809. godine, kada se upoznao sa Čučuk Stanom, sa kojom se i oženio.
Tih godina Veljko je bio, odmah posle vožda, glavna medijska ličnost ustanka. Iako nije bilo radija, novina a ni dobošara, priča od uva do uva pokazala se kao jako efektna. Ni najvažnija godišnja skupština, koja se održavala odmah posle svake nove godine, nije više mogla bez krajiškog delije (**Glavu dajem, Krajinu ne dajem**, bila je njegova krilatica).
Te večeri, 1810, Veljko se uplaši skupštinske rasprave.
- Braćo! Ja sam mislio mene zovu u Beograd da me pitaju koliko sam rana do sada zadobio, koliko mi je momaka izginulo, koliko je sakatih ostalo... a oni hoće da me pitaju koliko sam dvojaka poljubio! Pa, sutra hoće da me zatvore u kulu! Nego bežite, da bežimo odavde...
Ovako je, po N. Đ. Milićeviću, reagovao hajduk Veljko kad je uoči skupštinskog zasednja čuo da su i na njegovo ime pristigle optužbe sa terena, iz nahija kuda je on zapovedao. NJega su optuživali da je neke devojke prisiljavao na ljubav, a njegove momke za otimanje goveda i ovaca, koje su, navodno, onda prodavali kao tursko dobro.
Veljko je sa svojom pratnjom, od oko dve stotine momaka, te noći u najvećoj tajnosti pobegao iz Beograda. U trku su hodili sve do Smedereva, gde su napravili prvu pauzu. NJemu i njegovim momcima najviše se obradovao Milenko Stojković, koji ih je primio u Poreču i jedno vreme finansirao.
Jedan od onih ustaničkih lidera, koji nije ni pokušavao da ispoštuje važeći moral i uobičajene principe u muško-ženskim odnosima, bio je Milenko Stojković, za koga nisu manjkali naj aributi, od čovečnosti do junaštva. Ali i naj vojvoda imaše slabost prema slabijem polu.
HAREM
DOK je živeo u rodnom Kličevcu, a kasnije i u Požarevcu kao trgovac, Milenko se nosio po turski, ali je živeo po - srpski. Imao je dobar brak u kojem su rođena tri sina i ćerka. Kada je postao slavan, najpre posle seče dahija i donošenja njihovih glava u Beograd, na Vračar, a potom i u čuvenoj Ivankovačkoj bici, počeo je da plaća danak slave, koji je obično pretežak za veliki broj ljudi. Milenko nije izmenio ruho, ali jeste ćud. Postao je gazda bogatog i važnog Poreča na Dunavu, dok je slabost prema ženama rešio na turski načni: osnovao je harem u kome je bilo Turkinja, Srpkinja i Vlajina.
(K r a j )