Podmlađena truba

06. 08. 2004. u 00:00

Na zvuk vrsnih majstora trubača, Babića, Bakića, Kostića, odnegovani su mnogi. Kad god se strahovalo da njen zvuk zamire, dolazili su naslednici.

ZASLUGOM pesnika, "Duga" je prva širom otvorila svoje stranice za Sabor u Guči. Postala i prvi pokrovitelj trubačkog takmičenja. Dve nedelje pre nego što će grunuti prva prangija na brdu iznad Guče i zasvirati saborska himna, na stranicama ovog, tada čitanog lista prvi put su izronile fotografije seoskih trubača u šajkačama, iz polumraka, iz sutona seoskog, stidljivo, kao da kriju svoje flogorne. Onih narodnih svirača koji će psole zapaliti svirkom stotine hiljada ljudi. Veliki sabor izvorne narodne muzike "Sa Ovčara i Kablara" najavljen je na "duplerici".
Dragačevske trube prizvale su u Guču druge trube.
Guča je imala sreću da već na prvim saborima zasviraju trojica vrsnih majstora trubača: Radovan Babić, Bakija Bakić i Raka Kostić. Oni su tada na najlepši i najbolji način promovisali i utemeljili tri stila, tri škole sviranja na trubi, tri različita melosa koji su nosili pečat i dušu onih krajeva u kojima se truba negovala i u kojima se i danas neguje: zlatiborsko-dragačevski, vranjski i vlaški.
Na zvuk njihovih truba odnegovani su mnogi. Sve ono što je i danas živo u srpskoj trubi izniklo je, na ovaj ili onaj način, iz orkestara koji su znalački i u jednom dužem vremenu predvodili ovi majstori trube. Uz njih i za njima došli su Junuz Ismailović, Milivoje Stanimirović, Milan Nikolić Donja, Boško Ostojić, Fejat Sejdić, Ekrem Mamutović (Milan Mladenović), Milovan Babić, Dragan Veličković, a onda i Svetozar Lazorić Gongo, Milovan - Mićo Petrović, Slboodan Salijević, Boban Marković...
Od hiljade trubača koji su se nadmetali na trubačkoj pozornici u Guči pominju se i pamte oni čije je majstorstvo u muziciranju bilo jedinstveno, a zvuk njihovih truba ostao najtrajnije sačuvan u sluhu stotina hiljada poklonika.
Svaki od ovih trubača obeležio je jedno vreme i učinio po jedan korak napred u afirmisanju trube.
Širila se i obnavljala publika, podmlađivala se truba i stalno obnavljala. Iskrsavala je pred nama uvek u novom sjaju. Kad god se strahovalo da njen zvuk zamire, naročito u Dragačevu i na Zlatiboru, da su se stari majstori umorili, dolazili su naslednici, sinovi i unuci, koji su odagnali i oduvali svaku strepnju. Neki su svirali bolje od očeva i dedova.
Samonikla, truba je samu sebe promovisala. Retko je koja muzika u proteklim decenijama izazvala toliko radosti u narodu koliko muzika dragačevskih trubača. Spontana i iskrena, svirana iz srca i sa strašću, ali pre svega kao prepoznatljivi iskonski zvuk ovog podneblja, truba je lako osvojila i druge prostore. Taj njen spontani zvuk, koji ide od tananog šaputanja do krika, ne odjekuje samo u dragačevskim brdima, nego ga u poslednje vreme čujemo u Briselu, Kanu, Parizu, Solunu... Danas, u tim zvucima čak i Balkan prepoznaje samog sebe, a zvuk trube ponikao iz duše ovog naroda drugi razumeju i kad nas ne razumeju.

ZLATNA TRUBA

Dug bi bio spisak onih mladića koji danas u Srbiji majstorski muziciraju na ovom instrumentu. Promenilo se dosta toga. Sabor u Guči, naravno, uvek je bio slika vremena. Brzo je nestala čednost i jednostavnost. Truba se ponegde prilagođavala, ponegde izmicala, ali je održavala i odbranila Sabor čak i od onih koji su imali obavezu da Sabor čuvaju.
Na nagovor Branka V. Radičevića, u popularisanje srpske trube uključiće se i naš najtiražniji list "Večernje novosti", koji će godinama dodeljivati "Zlatnu trubu" najpopularnijem trubaču na Saboru.



(NASTAVLJA SE)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije