Haos i metež

21. 12. 2004. u 00:00

Avioni Ratnog vazduhoplovstva nepogrešivom su vatrom neutralisali protivnika. Vešti piloti i neustrašivi padobranci spasli više od 170 ljudi.

Piše: Vladica Krstić
BILO im je čudno zašto nastupa sa tako malim brojem ljudi. Zašto samo dva padobranca u helihopteru usred vatrenog pakla?

- Bio mi je potreban prostor da smestim ljude koje izvlačim. A s druge strane, ako letilica bude oborena, manja je šteta ako u njemu nastradaju samo dvojica padobranca nego da ih je više.

Akcija je imala isključivo odbrambeno i humanitarno-spasilačko obeležje. Nakon izviđanja rejona, procena je pokazala da će akcija biti daleko opasnija i teža nego što su u prvi mah predviđali. Izviđali su iz helikoptera kojim je pilotirao pokojni Milan Mitić Talijan.
Ako od devet helikoptera vratimo četiri, smatraćemo to uspehom, glasila je kratka konstatacija odgovornih starešina. Kada je došlo na red da Xo kao najmlađi iznese plan dejstva, svi su ga pažljivo slušali. Tražio je da avioni bombarduju uočene ciljeve i protivničke vatrene položaje. kada oni završe posao, ulaze padobranci sa helikopterima, a za to vreme artiljerija nastavlja vatru neposrednim gađanjem. Ako granate lete ubacnim putanjama, postoji realna opasnost da pogode letilice. Procenio je da helikopteri ne smeju da budu u rejonu dejstva duže od deset minuta. Dovoljno vremena da se izvuče ljudstvo iz opkoljene kasarne, a da protivnik ne uspe da konsoliduje svoje snage.

Bilo je to vreme otvorenog sukoba u Mostaru i tom delu Hercegovine. Postojale su tri zaraćene strane - Hrvati, Muslimani i Srbi. U opštem haosu i metežu, svako se trudio da spase bar deo svoje imovine. Dok je obilazio svoj stan, čuvenog Talijana kidnapovale su komšije i odvele ga u hrvatsko zarobljeništvo. Ključni pilot koji je znao sve o akciji pao je u ruke protivniku.

- Niko više nije ni spominjao akciju. U jednom trenutku sam pomislio da je sve propalo - priseća se Xo.

Prošlo je više od nedelju dana kada je iznenada dat signal za pokret. Tog 23. aprila 1992. godine oko 17 časova kao da se uragan sa neba spustio na položaje u okolini čapljinske kasarne. Avioni Ratnog vazduhoplovstva nepogrešivom su vatrom neutralisali protivnika. Tek tada su vojnici u kasarni dobili poruku da se spreme za evakuaciju. Nakon dvadesetak minuta, u žarište borbe su uleteli helikopteri. Za to vreme tukla je artiljerija.

- Kada sam video da prva dva helikoptera izlaze iz zone dejstva, mislio sam da sve ide po planu. Nisam ni slutio da su već bili izrešetani i da se prazni vraćaju nazad. Akcija je nastavljena i potrajala je duže nego što sam očekivao. Veza između nas je bila često u prekidu, tako da u jednom trenutku nisam imao potpuni pregled situacije na terenu. Uzdao sam se u hrabrost i znanje pilota i mojih padobranaca. kada sam video da se izvlači i osmi helikopter, komandovao sam prekid dejstava i povratak u bazu - priseća se Xo.

Vešti piloti i neustrašivi padobranci spasli su više od 170 ljudi iz opkoljene kasarne. U toj akciji je oboren i rekord u broju ljudi prevezenih helikopterom "Mi-8", jer su u jednom od njih bila ukrcana 43 vojnika. Na taj način su oborene sve dotadašnje procene o mogućnosti prevoza tim tipom letilice. Helikopteri su se bez gubitka vratili u Mostar. Svi su bili "izbušeni", pa je pravo čudo da niko nije povređen i da neka letilica nije bila oborena. Doduše, jedan helikopter se vratio samo sa jednim motorom, ali je, ipak, stigao na teritoriju koju su kontrolisale naše snage i iskrcao nepovređene vojnike i civile.



DRAMA

U SMIRAJ dramatičnog dana, hrvatske snage su se pribrale od iznenađenja i uspele su da obore dva aviona tipa "jastreb" Ratnog vazduhoplovstva JNA, koji su bili u ulozi obezbeđenja same akcije. Nažalost, dvadesetak osoba je i dalje ostalo u kasarni. Oni su, kao i oboreni piloti, pali u hrvatsko zarobljeništvo, te su kasnije razmenjeni.

Cela akcija je tekla tako brzo da ni mi nismo toga bili svesni. Delovalo je kao da smo na nekoj ozbiljnijoj vežbi. Kada se sve završilo, mogli smo da sumiramo rezultate. Gotovo da nije bilo helikoptera koji nije izrešetan. I prava je sreća da baš niko nije stradao, niko nije bio ranjen ni ogreban. Sa sadašnjim iskustvom garantujem da bi se u mirnodopskim uslovima dogodio bar jedan vanredni događaj u toku izvođenja takve ili slične vežbe sa desetak helikoptera. Izgleda da sreća prati hrabre, a mi smo tog dana u paklenom vrtlogu, pored hrabrosti, i umešnosti pilota koji su leteli helikopterima, jer bez njih i mi padobranci bismo ostali prikovani za zemlju. Tu se na delu videlo koliko zavisimo jedni od drugih - kazivao nam je Xo.
(NASTAVLJA SE)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije