Dok su leteli iznad Hvarskog kanala, stigla je vest da je jedan avion tipa "jastreb" Jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva oboren i da se pilot spasao katapultiranjem.
U MEĐUVREMENU im je prišla i jedna žena, koja je radila na vojnom aerodromu u Mostaru, i zamolila ih da je prevezu do Visa, gde joj se nalazio muž. Trebalo je to da bude "turistički" let, uz pretpostavku da nijedan avion koji je dejstvovao neće biti oboren. Vođa vazduhoplova je bio iskusni pilot Talijan.
Međutim, dok su leteli iznad Hvarskog kanala, stigla je vest da je jedan avion tipa "jastreb" Jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva oboren i da se pilot spasao katapultiranjem. Nalazi se negde u rejonu Splitskih vrata i trebalo ga je pronaći. Pilot Maksa se nalazio u ledenom moru i čekao da ga neko izbavi odatle.
- Kasnije sam saznao da su iz baze pokušavali da nas dobiju putem radio-veze i da obustave akciju, jer je neko izdao naš zadatak i spremala nam se zaseda. Nisu nas našli pošto smo leteli veoma nisko i sve veze su bile ućutkane. Ali, čim smo podigli avione i počeli da dejstvujemo, dočekao nas je žestok odgovor protivničke strane. Nakon obavljenog zadatka, moj avion je bio pogođen i motor je eksplodirao. Pošto sam imao malu visinu, morao sam da se spasavam iskakanjem iz aviona. Tako sam se našao usred ledenog mora - priseća se Maksa tih vremena.
Helikopter je odmah promenio kurs i veoma brzo stigao u pomenuti rejon Splitskih vrata. Trebalo je pronaći pilota koji se nalazio u moru, negde između ostrva Šolte i Brača.
Sa Brača su ih gađali iz obalske artiljerije. Morali su opet da promene kurs. Ubrzo su u Hvarskom kanalu uočili razarač "Split" i spustili su se užetom na njega. Brod je bio u kretanju, pa je pilot Talijan ponovo dokazao svoje vrhunsko umeće, jer je leteo unazad helikopterom na maloj visini.
Tražili su pomoć od komandanta broda. On je obećao da će okrenuti brod, promeniti kurs i dejstvovati po položajima hrvatskih snaga, odakle su gađali helikopter. Međutim, prošlo je petnaest minuta, a brod uopšte nije reagovao,
- KADA sam shvatio da na brodu nije situacija kakva treba da bude, pitao sam ljude iz STS-a da li žele da idemo dalje u potragu ili da odustanemo, jer postojala je realna opasnost da helikopter bude oboren i nastrada dvadesetak ljudi u njemu. I padobranci i piloti su maltene bili ljuti na mene zašto ih uopšte pitam za tako nešto. Naravno da ćemo tragati za pilotom dokle god imamo goriva. Na kraju sam pitao i gospođu koja je krenula s nama, jer je ni kriva ni dužna uletela u opasnost. Pokazala je hrabrost i dala nam je podršku - kaže Kuzma.
Pilot nije smeo da otkriva svoj položaj, jer nije na svojoj teritoriji. More je bilo veoma hladno, vetar se pojačao i podigao talase.
- Bio sam sam. Očekivalo me dugo i naporno plivanje. Morao sam da se borim sam za svoj život i željno sam čekao da naši dođu po mene. Proleteo je jedan helikopter iznad mene, a nedugo zatim i drugi. Tražili su me i naši i njihovi. Kada sam ponovo čuo helikopter otkrio sam mu svoju poziciju. Ko god da je bio u njemu, želeo sam da me izvadi iz vode, jer nisam imao mnogo šanse da doplivam do obale. Kasnije sam saznao da moje signale uopšte nisu primetili, već su takoreći slučajno uočili moju poziciju - kaže Maksa.
Helikopter diže veliku penu i postoji opasnost da ta voda udavi onoga koga spasavaju. Zato je posebna drama bila neposredno izvlačenje nastradalog pilota iz uzburkanog mora. Spasti helikopterom čoveka iz mora, jedan je od najtežih zadataka. Neraskidivo prijateljstvo između pilota i padobranaca dobilo je još čvršće karike nakon tog poduhvata.
(NASTAVLJA SE)
Sladja
18.04.2014. 18:32
Ali zato Maksa nikada nije pok.Talijanu ni hvala iygovorio. Neka je živ i zdrav.
Komentari (1)