Knjaz Miloš je u rodnoj Gornjoj Dobrinji podigao spomen-?esmu svom ocu gospodaru Teodoru sa simbolima koji potvr?uju njegovu vezu s masonerijom
NA SAKRALNIM građevinama zadužbinama Obrenovića jasno se vidi simbolika nastavka tradicije njihovih predaka i najuticajnijih tajnih bratstava. Ko ume da je prepozna.
Na vratima tih crkava, ponegde u unutrašnjosti je krst širokih jednakih krakova nalik stilizovanim trouglovima. Oko njega je katkad opisan savršeni krug. U pravoslavnoj stavrografiji, ovaj krst bez kruga zove se "grčki krst". S krugom okolo, on je za upućene prepoznatljiva stilizacija koja prenosi poruke templarskih i masonskih stepena i dokazuje usku vezu Obrenovića s njima. Ili, pripadnost njima.
Sami za sebe, ti stilizovani istokračni krstovi ne govore mnogo. U kombinaciji sa svim ostalim simbolima, čije razmatranje sledi, nemo svedoče i te kako mnogo.
U svojoj rodnoj Gornjoj Dobrinji kod Požege, knjaz Miloš je 16. avgusta 1860. za dušu svom ocu gospodaru Teodoru, upokojenom 1802, podigao mističnu čardak-česmu kod crkve svetih apostola Petra i Pavla, uz čiji oltarski zid mu je otac sahranjen. Ovo zdanje samo neupućenima liči na onovremene kuće.
- Mada se radi o dosta rasprostranjenom tipu seoskog neimarstva u zapadnoj Srbiji, činjenice ukazuju da je čardak, nešto posebno i da u svojoj biti krije elemente koji određuju njegov spomenički karakter - smatra istraživač Dragana Milovanović-Grgurević.
Arhitektonski, čardak se bitno razlikuje od tipične "kuće na ćelicu", s krovom „na četiri vode“. Telo mu ima formu kocke. Nad čardakom je krov oblika impozantne piramide. Šta je suština metaforičnog "jezika" arhitektonskih oblika? Citirana autorka je razrađuje detaljno i, za dosadašnja istraživanja o Obrenovićima neoubičajeno a dragoceno.
- Kuća je slika kosmosa. Kao posvećeni prostor, u čoveku izaziva osećaj zaštićenosti. Kvadrat, kao savršena četvorougaona forma, i kocka, predstavljaju najčistije simbole u kojima su koncentrisana sva značenja četvorougaonih figura i šestostranih tela. Po mitsko-religijskom verovanju, oni sadrže i određene kosmičke sile koje im određuju suštinu. Kad se u arhitekturi primene kvadrat i kocka, kao u slučaju čardaka knjaza Miloša, "poruka" je jasno iskazana, u prvi plan je istaknut simbolizam i memorijalni karakter građevine - nalazi ovaj istraživač.
Kvadrat je simbol zemaljskog postojanja, a istovremeno s kockom simbol stabilnosti, trajnosti. Izraz koji spaja i sukobljava dva bitno različita sveta, ovozemaljski i svet preminulih. Ne treba posebno istaći, da je kocka kao simbol savršenstva ljudske duše i vrlina centralna u masonskoj simbolici. I piramida, simbol nebeskog sveta i masonske hijerarhije. Da li je knjaz Miloš bio svestan snage cele te simbolike? Bez sumnje, jeste. Možemo li to zaključiti i za neimara kojem ne znamo ime? Verovatno, da.
Na ploči iznad česme uklesana je posveta:
"Ovu vodu i čardak podiže svetli Gospodar Miloš Obrenović I,
knjaz Srpski, 15. avgusta 1860.
svome ocu Gospodaru Teodoru za dušu"
IZNAD ploče, uklesan je neuobičajen simbol, čiju analizu nismo našli ni u jednom dosad dostupnom istraživačkom radu: dve ruže, spojene stabljikama u obliku latiničnog slova V između kojih je krst - upravo onaj istokračni, iz masonske ornamentike.
Ruža, jedna a obavijena oko krsta, simbolizuje bratstvo Ružinog krsta (Rozenkrojcera) slično masonskom. Dve Miloševe ruže oko krsta na ionako mističnom čardaku, deo su slične simbolike, nesumnjiva aluzija na tajna znanja i pripadnost.
Dolazimo do najvažnijeg i najjasnijeg dokaza o tesnim vezama Obrenovića i predaka s tajnim bratstvima. Pred simbolikom čiji prikaz sledi, i upućenim očevicima zastaje dah. Sve je uklesano na crkvi brvnari u Takovu, kod Gornjeg Milanovca, u kojoj je blagosiljan početak Drugog srpskog ustanka. Simpatično sakralno zdanje, sagrađeno pre ustanka, njegovo je duhovno, a legendarni hrast-zapis Takovski grm, zavetno ishodište.
Četiri su očigledna i nedvosmislena simbola tajnih društava na toj znamenitoj brvnari, za Srbiju pod Obrenovićima crkvi pramajci moderne državnosti i samostalnosti.
(Nastaviće se)