Osim za de?je svakodnevno igranje, slobodni prostor u središtu šapona, neka vrsta seoskog trga, služio je i za druge svrhe: održavanje prigodnih sve?anosti, gozbi, šamanisti?kih seansi, za kremiranje tela preminulih, o
Osim za dečje svakodnevno igranje, slobodni prostor u središtu šapona, neka vrsta seoskog trga, služio je i za druge svrhe: održavanje prigodnih svečanosti, gozbi, šamanističkih seansi, za kremiranje tela preminulih, organizovanje raznih skupova, kao i za susrete sa prispelim gostima.
Sa spoljne strane šapono je ograđen visokim koljem radi zaštite od ulaska divljih životinja, ili upada neprijateljski raspoloženih stanovnika drugih sela, ako su sa njima u
zavadi. Izvan šapona svud unaokolo prostire se gusta prašuma puna divljači, opasnih zveri, grabljivih ptica, ali, po
kazivanju Janomama, i mnoštva duhova koji naročito noću
lutaju okolinom. Stoga se uveče nikuda ne putuje, a svi
ulazi u selo zaprečavaju se granjem i šibljem. Preventivno uopšte, a posebno za smanjenje neprijatne pomrčine, služe
vatre koje u svakoj odaji zajedničke kuće skoro neprekidno gore ili bar tinjaju i dobro dođu, naročito noću, da greju ljude dok spavaju u ležaljkama.
Što se tiče života u zajedničkoj kući, meni je, a to su
isticali i svi drugi stranci koji su boravili među
Janomamima, najviše smetao, pogotovo u početku, potpuni
nedostatak privatnosti. Jer, u jednom takvom kolektivnom smeštaju sve je otvoreno i dostupno svačijem oku i uhu.
Svaki vaš pokret i radnja ili postupak se prate, sve što
činite, govorite, smejete se, svađate ili vičete, sve je to vidljivo i čujno. Na primer, moje brijanje je uvek privlačilo pažnju, pogotovu dece koja bi se okupila i čučala oko mene hvatajući penu palu na tle da bi je razmazivali po svojim obraščićima.
Janomami se, inače, ne briju jer su bez dlačica na licu i bradi, osim što poneki starčić poseduje neku vrstu „kozje bradice“. Kao, recimo, šaman Makove koji je, videći kako glatko izgleda moje sveže obrijano lice, počeo da moli da i njega obrijem bar jednom mesečno, što sam i činio za sve vreme boravka u Platanalu. Za dečurliju ništa manje interesantno nije bilo ni moje pranje zuba. Čim bih uveče uzeo četkicu i pastu za zube u ruke, već bi se načičkali oko lončeta sa vodom, moleći da i njima istisnem malo paste koju bi prstićima trljali po zubima, uz kiselo lice i gromki smeh.
Klima u ovim predelima teško je podnošljiva za jednog Evropljanina. Oblast koju nastanjuju Janomami leži u tropskom pojasu nešto malo severnije od ekvatora, pa je uvek toplo i veoma vlažno vreme, zbog obilnih kiša. Dok sam boravio u Platanalu, bila je upravo kišna sezona, pa bi svakog dana u prvim popodnevnim satima obavezno grunuo pljusak, posle čega bi vazduh od naglog isparavanja postajao skoro stopostotno zasićen vlagom. Meni je to bilo lakše podnošljivo jer sam pre dolaska ovamo nekoliko godina živeo na severu Australije gde vladaju slični tropski uslovi na koje sam se unekoliko adaptirao.
Ovakve klimatske prilike čine odeću gotovo suvišnom, pa najmlađi Janomami obično idu golišavi, a odrasli muškarci nose samo šortseve, a žene kratke suknjice od platna. U ranijim vremenima, pre kontakta sa belcima, muški pripadnici plemena većinom su išli obnaženi, ali su po pravilu svoju muškost fiksirali oko pasa. Nepoštovanje ovog običaja smatralo se velikom nepristojnošću.
Iako žene ne nose donji veš, ipak sam zapazio da prilikom sedenja pažljivo prekrste noge i vode računa na koji način se pridižu i spuštaju na tle. Inače, gole ženske grudi ovde su uobičajena pojava koja, kao i uopšte golotinja, nikome ne smeta, izuzev misionarima.
Šaman Ruveverive kao "jaguar"
KNjIGU "Sa šamanima u prašumama Amazonije", autora dr Željka Jokića u izdanju kuće "Miroslav" po ceni od 500 dinara možete naručiti na telefone (011) 277-89-39 i 297-08-75.
(Nastaviće se)