Posle desetak godina letenja na avionima tipa “makdonel daglas” DC-3 (odnosno C-47 dakota, što je vojna verzija DC-3), JAT je modernizovao svoju flotu avionima ameri?ke proizvodnje, “konver CV-340”. Opremljen snažnim motorima i najmodernijim instrumentima, b
Posle desetak godina letenja na avionima tipa “makdonel daglas” DC-3 (odnosno C-47 dakota, što je vojna verzija DC-3), JAT je modernizovao svoju flotu avionima američke proizvodnje, “konver CV-340”. Opremljen snažnim motorima i najmodernijim instrumentima, bio je gotovo duplo veći od DC-3 i nosio je dva puta više putnika.
Novi avion bio je opremljen prijemnikom i pokazivačem signala sistema za instrumentalno sletanje ILS (Instrumental Landing System). Ovaj sistem se u to vreme uveliko uvodio u vazdušni saobraćaj, a sastojao se od sistema radio-predajnika na osnovu čijih signala instrumenti u avionu utvrđuju položaj aviona u odnosu na pravac prilaženja i propisanu liniju poniranja. Indikacija na pilotskom instrumentu sastoji se od horizontalne i vertikalne linije, na osnovu čijeg položaja pilot vrši korekcije po pravcu i visini, ukoliko je potrebno.
Sistem je omogućio mnogo preciznije prilaženje po svim meteorološkim uslovima, danju i noću, ali i predstavljao osnovnu razliku između novog i starog aviona. ILS nije bio ugrađen u JAT-ove avione tipa DC-3, pa su piloti prelaskom na novi tip morali da, pored upravljanja, savladaju i tehniku ILS-prilaženja.
Tako je, oktobra 1955. godine, JAT-ov “konver” na redovnoj liniji Beograd-Beč vršio instrumentalno prilaženje na sletanje u uslovima slabe vidljivosti.
Kapetan, poznat po izuzetno velikoj opreznosti, ali i kao apsolutista u odnosu na ostale članove posade, besprekorno je održavao pravac prilaženja, ne vodeći računa o liniji poniranja.
Kopilot je primetio da su otišli daleko ispod dozvoljene linije poniranja, što je kapetan ignorisao. Avion udara u krošnje drveća, pa o zemlju i raspada se na dva dela.
Odmah posle udara, došlo je do požara u kojem ginu kapetan i šestoro putnika. Avion, čiju posadu čine dva iskusna kapetana, leti na redovnoj liniji Beograd-Minhen, i to u složenim vremenskim uslovima - slaba vidljivost i niska oblačnost. Kapetan, koji je vođa vazduhoplova, upravlja avionom i prilazi na sletanje po ILS-u.
Ne vodeĆi računa o liniji poniranja, kapetan dozvoljava da avion ode daleko ispod nje i udari točkovima o zemlju. Od udara se prevrće i okreće na leđa. Ginu vođa vazduhoplova, radiotelegrafista i jedan putnik.
Shvativši da se udes ponovio posle samo godinu dana iz gotovo istog razloga, tadašnji direktor glavne Direkcije za civilnu vazdušnu plovidbu naredio je da svi JAT-ovi piloti koji su završili preobuku na CV-340 moraju proći posebnu proveru, te je za tu svrhu kod švedskih vazduhoplovnih vlasti angažovao specijalistu - inspektora za CV-340.
Pošto je švedski inspektor leteo sa svim JAT-ovim pilotima na tom tipu i napravio listu osposobljenosti, čak trećina pilota bila je skinuta sa letenja i poslata na ponovnu obuku.
PROPISI I PREPORUKE
PRE mnogo godina Međunarodna organizacija civilnog vazduhoplovstva (Civil Aviation Organisation - ICAO), formirala je preporuke prema kojima bi sve zemlje - članice ove organizacije koja je istovremeno agencija Ujedinjenih nacija trebalo da svojim propisima regulišu ispitivanje uzroka udesa u civilnom vazduhoplovstvu, s ciljem međusobne razmene obaveštavanja radi sprečavanja da do udesa ponovo dođe iz istih uzroka.
Naša zemlja je u potpunosti prihvatila preporuke i uvrstila ih u odredbe Zakona o vazdušnoj plovidbi i novog pravilnika i neće se menjati.
Takođe je indikativno da su i bivše republike SFRJ ove odredbe praktično ”prepisale” i postupaju po njima.
Knjigu ”Kad motori utihnu”, autora Zlatka Vereša možete poručiti od izdavača: KIA ”More”, dopisom na imejl adresu: kia-more@sbb.co.yu
ili na tel.: 062/1281 621.
(Nastaviće se)