Aerodrom “Skoplje” je za vreme sankcija prema Jugoslaviji bio izuzetno optere?en prevozom Albanaca, koji su sa tog aerodroma leteli za zapadnu Evropu
AERODROM “Skoplje” je za vreme sankcija prema Jugoslaviji bio izuzetno opterećen prevozom Albanaca, koji su sa tog aerodroma leteli za zapadnu Evropu.
Zbog toga su formirane tri kompanije, od kojih se jedna “Palair”, oslonila na zapadne avione i, istovremeno, na avione sa istoka, sa istočnim posadama, tako da je u svojoj floti imala avione tipa “foker 100”, “foker 80” i iznajmljene bugarske avione “tu-154” sa posadama.
Na avionima “foker 100” posade su bile mešovite: holandski instruktori, leteli su sa makedonskim kapetanima koji su bili u toku preobuke da bi položili kapetanski ispit za taj tip aviona.
Kritičnog dana padala je susnežica, temperatura je bila na nuli, a vlažnost velika. “Foker” firme “Palair” doleteo je iz Frankfurta u Skoplje i trebalo je da nastavi let za Cirih.
Posada se sastojala od kapetana i kopilota. Avion je bio izuzetno moderno opremljen: računski i elektronski pokazivači umesto klasičnih instrumenata, a nije mu bio potreban ni inženjer-letač. Međutim, pošto u kompaniji “Palair” nije bilo mehaničara koji su bili osposobljeni za održavanje tog tipa, avion je pratio mehaničar “Svisera”.
Tokom leta vršio je međuletne preglede posle sletanja i pretpoletne preglede pre poletanja...
Po sletanju iz Frankfurta na Aerodrom “Skoplje”, zatražili su punjenje gorivom.
Kada je punjenje počelo, posada je ustanovila da će, zbog kašnjenja, prekršiti propisano vreme letenja i radno vreme ako nastave let.
Naredila je prekid punjenja gorivom, obavestila Operativni centar i zatražila da dođe druga posada.
A, druga posada je skupljena sa dežurstva u gradu. Vođa vazduhoplova je naredio da se nastavi sa punjenjem goriva.
Kada je završeno, pošto se kasnilo, kapetan, inače Holanđanin, šef probnih pilota u kompaniji “Foker”, pitao je švajcarskog mehaničara da li je pregledao avion i dobio potvrdan odgovor.
Na brzinu su ukrcali putnike i krenuli na poletanje.
Sve je bilo normalno do momenta kada je avion uzleteo.
Tada je došlo do desnog nagiba i avion, umesto da produži da se penje, u strmom desnom nagibu zakačio je prvo desnim krilom ogradu aerodroma, pa teren, a zatim se raspao u nastavku linije poletanja.
Poginulo je dve trećine putnika, a i posada zajedno sa mehaničarem.
Kada smo kao Komisija pristupili ispitivanju udesa, ustanovljeno je nekoliko postupaka koji se razlikuju od uobičajenih u vremenskim uslovima kada je moguća pojava leda.
Kao prvo, po našim propisima, koje je prihvatila i Makedonija, isključivo je kapetan ovlašćen i odgovoran za pretpoletni pregled aviona.
Ima pravo da za to odredi kopilota ili mehaničara, ali je on odgovoran.
Po priručniku za upravljanje avionom “foker 100”, koji su holandske vlasti ozvaničile, bio je ovlašćen i mehaničar da sam izvrši pregled i o tome obavesti kapetana.
To se dogodilo i u ovom slučaju. Kapetan je pitao mehaničara, a ovaj mu je odgovorio da je sve u redu...
Knjigu ”Kad motori utihnu”, autora Zlatka Vereša, možete poručiti od izdavača KIA ”More”, dopisom na imejl adresu kia-moreŽsbb.co.yu ili na tel. 062/1281 621.
(Nastaviće se)