Ceo tramvaj – naš!

Ljubomir Tešić

21. 05. 2008. u 00:00

Maja 1951. godine prvi put su se na paradi detaljno predstavili i graditelji hidrocentrala - Mavrova, Glave Zete, Vinodola, Zvornika, Vlasine, Vuzenice

MAJA 1951. godine prvi put su se na paradi detaljno predstavili i graditelji hidrocentrala - Mavrova, Glave Zete, Vinodola, Zvornika, Vlasine, Vuzenice. Nosili su makete hidrocentrala. Na transparentima je pisalo: "Ovo su čeda Titovog plana koje su naše ruke pretvorile u stvarnost!" "Pod Titovim rukovodstvom za nas nema prepreke!"
Onda su se predstavljali metalci mnogih preduzeća - sa svojim proizvodima - teška i laka industrija...
Na platformi kamiona džinovska garnitura za bušenje zemlje i istraživanje nafte po Vojvodini i Pomoravlju, pa trolej-makaze za sečenje lima do 16 milimetara, zatim remenice za generatore, ali nema onog najvećeg - valjaoničkog odlivka od 64 tone što bi zapanjilo narod, a naročito druga Tita i naše najviše rukovodstvo.
Spiker uzvikuje:
"I njega bi poneli radnici iz Železnika da obraduju druga Tita, ali je odlivak suviše velik i težak da se može natovariti na kamion i voziti kao druge mašine..."
I rudari Trepče, koji koračaju za radnicima Železnika, ističu svoj uspeh (pronose maketu): "Druže maršale, ovo je nova visoka peć koju smo izgradili sopstvenim snagama."
U kolonama prolaze radnici "Litostroja", pa radnici "Radeta Končara".
PONOVO u masi naroda pljeskanje i pokliči Titu i Partiji. Nailazila je kolona traktora "zadrugar", koji su izrađeni u Rakovici. Mladići i devojke "jezde" na njima, uzvikuje spiker, pa se čoveku učini da su na našim zadružnim poljima i da će sada zaparati crni asfalt... I ovo je bio jedan od zadataka mudrog Titovog plana.
Radnici "Prvomajske" pokazivali su u kamionu najnoviji strug, a Livnica i fabrika "Jastrebac" poslala je "drugu Titu i drugovima Politbiroa da vide najnoviju centrifugalnu pumpu".
Trudbenici fabrike građevinskih mašina u Smederevu stigli su da pokažu "mešalicu za cement i ručna kolica".
Za radnicima iz Smedereva koračali su u ešelonima železničari u šumi raznobojnih zastava i transparenata.
Hroničar zapisuje:
"... Oni su ispunili sve planove koji je pred njih postavio drug Tito, ali oni su učinili i čine još mnogo čega drugoga... Naši železničari danas prevlače teške vozove, dugačke po kilometar i više. Time su rešili problem prevoza robe i drugih proizvoda, dok su radnici po ložionicama skratili vreme opravke lokomotiva sa 59 na 38 dana. Uradiće oni još mnogo toga, jer znaju ko ih vodi. S drugom Titom u nove pobede..."
Među mnogim ešelonima nalaze se i radnici Gradskog saobraćajnog preduzeća. Oni izražavaju ponos i sreću što su uspeli, po konstrukcijama mladog inženjera Dragomira Maksimovića i inženjera Milivoja Nikolića da naprave tramvaj.
U defileu su koračale i kolone glumaca, kulturnih i javnih radnika, novinara, zatim ugostitelja, zadrugara u narodnim nošnjama...
Jedna grupa seljaka i seljanki na tragačima je nosila maketu ekonomskog domaćinstva: lepa seoska kuća, okućnica, pomoćne zgrade, druga je celom širinom ulice nosila transparent na kome je bilo ispisano: "Druže Tito, sagradili smo 929 zadružnih domova! Već je 26,5 procenata zemlje obuhvaćeno socijalističkim sektorom, imamo 35.000 seoskih biblioteka sa 1.000.000 knjiga! Druže Tito, u Srbiji već ima 2.090 seljačkih radnih zadruga!"
Hroničari su, u patetičnim naslovima, zabeležili da je tog Prvog maja na ulicama Beograda bilo više od pola miliona građana od čega je dve stotine hiljada - bučno kličući Titu i Partiji - prošlo pored svečane tribine...
(Nastaviće se)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije