Kučka van filma

Andrea Lav

26. 07. 2008. u 00:00

 Džoan Kraford imala ?etiri braka. Seks nikada nije tretirala kao dužnost

 
PRAVO ime bilo joj je Lusil Lesije. Igrala je na Brodveju kao Bili Kasin, a kasnije je bila poznata i pod imenima koja su bila nekako suprotna jedno drugom - “prva kraljica filma” i “otrov za biletarnice”. MGM studio je doveo igračicu iz Njujorka u Los Anđeles, poslao je u školu glume, stavio na strogu dijetu i angažovao vrhunskog stomatologa kako bi dobila savršen osmeh. Iz jednog otrcanog časopisa za fanove usvojila ime Džoan Kraford, i krenula u pedesetogodišnje snimanje filmova. Ali van platna verovatno je bila kučka; napravila je precizan dnevni, nedeljni i mesečni raspored časova za muža broj 3, manje poznatog glumca Filipa Terija, odvojivši za njega poneki popodnevni sat za seks koji je nazivala “Vreme sa Filipom”.
Glumica je jako želela da ima decu i porodicu, i nekoliko puta je ostala trudna, ali trudnoću nije iznela do kraja. Godine 1939. odlučila se na usvajanje - ćerka je dobila ime Džoan Kraford mlađa - a pet godina kasnije sin je dobio ime Filip Teri mlađi, po njenom tadašnjem mužu. Kada se razvela, deci je promenila imena u Kristina i Kristofer i dala im prezime Kraford. Tri godine posle toga usvojila je još dvoje. Keti i Sintija bile su bebice koje je smatrala 'bliznakinjama’, iako su devojčice rođene sa četiri meseca razlike, u dve različite porodice, i nisu ličile jedna na drugu.
To je bilo svakako neobično, jer Džoan nikada seks nije tretirala kao dužnost. I Daglas Ferbanks Junior i Frenšot Toun bili su njeni muževi, Spenser Trejsi i Klerk Gebl njeni ljubavnici, i ona je bila jedna od glumica koja je Gebla, božanstvenog muževnog muškarca na platnu, opisala kao “lošeg u čemu je to važno”. Ona je bila toliko odlučna da ga napali i poboljša njegov učinak, da je Gebl kasnije potvrdio da je izmišljao sve moguće načine da izbegne seksualne zamke koje mu je Džoan Kraford postavljala. Ona je na kraju odustala.
Dva puta je javno okrivljena za brakolomstvo, i oba puta je imenovana za krivca u tuđoj brakorazvodnoj parnici. Ispred kamere je bila dramatična, a u stvarnosti je bukvalno znala kako da šokira. Uvek je bila upadljiva, a ponekad ekscentrična, i oni koji su odlazili kod nje na sastanak i večeru nikada nisu znali šta da očekuju - na vratima se često pojavljivala u providnom vešu, stavljajući posetiocu do znanja svoj plan za prvi deo večeri.
Kada je jednom svoju prvu svekrvu Meri Pikford razbesnela, ova joj je rekla: “Ako učiniš da postanem baka, obećavam da ću te ubiti”. Prvo je imala pobačaj, a zatim spontani pobačaj, a onda se brak sa Daglasom Ferbanksom raspao. Sledeći brak raspao se nekako na drugi način; došla je iz studija kući prerano i zatekla Frenšota Touna u krevetu sa nekom mladom glumicom. Njen treći brak se nekako održao. Za Terija se udala mesec dana pošto ga je upoznala. Nikada nisu jedno drugom odgovarali, ali su one druge, dečje spavaće sobe postale popunjene, i Džoan je na kraju mogla da kaže da ima srećnu porodicu.
Teško je dokazati istinitost priča o prvim godinama Džoan Kraford na sceni, ali te priče su začinjene dokazima o nekim okolnostima koje ukazuju na to da su one istinite. Čovek odgovoran za publicitet u kompaniji MGM pokušavao je od medija da sakrije priče o njenom privatnom životu i ružnom postupanju sa decom kod kuće, ali je ona sama krenula u akciju da uništi tragove iz vremena kada je snimala filmove sa scenama seksa, iz dvadesetih godina, pogotovu kratki nemi film “Kauč za dobijanje uloge”.
Oni kojima se svojevremeno poverila, dvadeset godina kasnije su rekli da je ona, kada je bila na vrhuncu karijere, iznajmila detektiva da pronađe i uništi sve kopije. To ju je koštalo sto hiljada dolara, ali ju je detektiv izvestio da jedan kolekcionar odbija da proda fotografije na kojima je ona gola, pravljene na osnovu filmskih isečaka. Nekoliko nedelja kasnije, njegova kuća izgorela je, uključujući i vlasnika slika.
Kako je Džoan otkrila u svojoj autobiografiji pod nazivom “Džoanin portret”, napisanoj 1962. godine, kao dete je patila zbog nezainteresovanosti roditelja i fizičke zloupotrebe, pa se i prema svojoj deci odnosila na isti način. Kada je imala četrdeset devet godina, posle tri muža glumca, udala se za poslovnog giganta Alfreda Stila, predsednika “Pepsi-kole”. On je Džoan postavio za direktora, pa su zajedno putovali po svetu reklamirajući njegovu kompaniju. Ali, ona je odbila da zauvek napusti status zvezde i legende Holivuda - sledeće godine, kada joj je dodeljena uloga u filmu “Tužna pesma”, Krafordova je otišla kod režisera ovog filma Čarlsa Voltersa. Uvek je imala dobru liniju; ušetala je kod njega kući samo u kućnoj haljini koju je razgrnula, objavljujući: “Mislila sam da hoćeš da vidiš ono sa čime ćeš morati da radiš“.
IMALA je četiri muža, i oni su morali kod nje da se usele. Svaki je trajao po četiri godine, i kada su se iselili, Džoan Kraford je uvek učinila dve stvari: promenila bi naziv svog imanja u Holivudu, i promenila bi sve daske na ve-ce šoljama u kući. Mada je priznala da je to ponašanje bilo bizarno, nikada nije otkrila šta ju je nagnalo da to čini.
Alfred je umro od srčanog udara, posle uobičajene četiri godine braka, kada je ona imala samo pedeset tri, i bila još aktivna, neposredno pred ostvarenje svoje najpoznatije uloge, uz Bet Dejvis, u “Šta se dogodilo sa Bebi Džejn?” Džoan Kraford je bila jedna od najlukavijih i najglamuroznijih glumica koje je Holivud ikada lansirao.
(Nastaviće se)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije