Kao što je Kenedi koristio televiziju, tako ?e Obama biti elektronski povezan sa milionima Amerikanaca
IME kandidata za tu novu funkciju još nije objavljeno, ali iz štaba novoizabranog američkog predsednika saopšteno je da će on u svom budućem kabinetu imati i „tehnološkog savetnika“. Kao što je to mesecima uspešno rađeno i urađeno tokom internet-kampanje, Barak Obama sad nastavlja da instrumentima 21. veka komunicira sa svojom demokratskom bazom, a i osluškuje, istovremeno, kako na njegov program i inicijative reaguju i svi ostali čiji će predsednik postati kroz sedam nedelja, kad bude položio zakletvu i ušao u Belu kuću.
Dosadašnja Bušova praksa snimljenih radio-poruka naciji, subotom pre podne, i povremenih konferencija za štampu, neće biti sasvim ukinuta tokom Obaminog predsednikovanja, ali će biti potisnuta u drugi plan. U to ime, njegova čikaška ekipa pokrenula je već novi internet-portal, na kome se svakodnevno registruju desetine hiljada uključivanja - sa traženim idejama i konkretnim predlozima šta i kako učiniti da Amerika počne da se izvlači iz ekonomske krize i finansijske bule u koju ju je uvalila odlazeća republikanska administracija.
Donatori
U ČIKAGU, tim povodom s posebnim zadovoljstvom pominju podatak da se u toj elektronskoj komunikaciji „sa narodom“ sve više oglašavaju sledbenici poraženog Džona Mekejna. A, ni to, opet, nije iznenađenje, imajući u vidu poziv koji im je uputio Barak Obama, posle proglašenja izbornog rezultata. „Očekuje nas veliki posao. Samo angažovanjem sviju nas moći ćemo da iznesemo promene koje su neophodne Americi. Vama, koji niste glasali za mene, poručujem da ću ja biti i vaš predsednik i da ćete na mene u svemu i u svakom trenutku moći da računate“, rekao je Barak Obama u pretponoćnom govoru, 4. novembra, pred 250.000 egzaltiranih ljudi u čikaškom Grant parku i pred najmanje pola Amerike koja je to pratila na televiziji.
Dostupne informacije govore da je Barak Obama skupio tokom kampanje više od 800 miliona dolara pojedinačnih priloga, što je bez presedana u istoriji američkih predsedničkih izbora. Veći deo te sume pribavljen je na stari, klasični način - preko čekova (često i sa šestocifrenim iznosima) moćnih donatora Demokratske partije, koji bi potom agitovali kod svojih bogatih prijatelja da se isprse sa još zamašnijim prilogom.
To, naravno, nije ništa novo, niti predstavlja neki američki specijalitet. Ono, međutim, što je bila Obamina ogromna prednost u odnosu na Mekejna i što mu je donelo stotine i stotine miliona za višemesečni medijski cunami u svih 50 američkih država, bila je bujica priloga koji su dolazili preko Interneta, od januara 2007, zaključno sa izbornim 4. novembrom. Te doznake išle su iz baze - slalo se od 5 dolara pa naviše, koliko je ko želeo i mogao.
Vremenom, to se bukvalno pretvorilo u brdo para kojima je Obama mogao da finansira kako svoju ekspertsku „grupu za podršku“ od nekoliko stotina ljudi, tako i dosad neviđen broj reklamnih priloga na RTV i u štampi, kao i sve ostale troškove kampanje. Samo u mesecu septembru, na primer, na Obaminu adresu stigli su dobrovoljni prilozi u sveukupnom iznosu od oko 150 miliona dolara, od čega je 70 odsto bilo uplaćeno elektronskim putem, preko njegovog portala na Internetu. Sve u svemu, kako je saopšteno u Čikagu, tih internet-donatora Obaminoj kampanji bilo je više od tri miliona i sto hiljada.
Nema predaha
NOVI predsednik je, rečju, ne samo uveliko premašio sve ranije rekorde na tom terenu, već ih je, prosto, učinio irelevantnim. Džon Mekejn je u prvoj izbornoj kampanji, 2000. godine, skupio preko Interneta 8 miliona dolara, dok su 2004. tadašnji demokratski kandidati za predsedničku nominaciju, Hauard Din i Džon Keri, prikupili 27, odnosno 84 miliona dolara. I to je bio njihov zbir za kompletan predizborni ciklus, dok je Obama samo u ovom pomenutom jednom mesecu prikupio više nego njih trojica zajedno!
Pobednički 4. novembar doneo je timu Obaminih saradnika kratkotrajno opuštanje, pre prebacivanja na kolosek novih iskušenja, za koja im je njihov šef, odmah sutradan posle slavlja, predočio da će biti „još teža i složenija“. Vremena za predah posebno nije imao deo tima čiji će jedan od poslova sad biti da pripreme sve što je neophodno da novi predsednik dočeka prvi dan u Beloj kući potpuno elektronski povezan sa svojom milionskom biračkom bazom.
„Kao što je Džon Kenedi, početkom šezdesetih godina, iskoristio televiziju kao novi medij za slanje javnosti političkih poruka, tako je Barak Obama sad na putu da transformiše veštinu političke komunikacije. On će biti prvi američki predsednik povezan direktno, elektronski, sa milionima Amerikanaca“, kaže o toj temi Džoe Priti, jedan od eksperata Demokratske partije koji već godinama radi na projektu elektronske komunikacije sa registrovanim i potencijalnim partijskim članstvom.
Pobeda - početak
PREMA njegovim rečima, nukleus planirane Obamine dalje penetracije predstavlja baza podataka sa više od 10 miliona adresa vlasnika elektronske pošte, koji su tokom predizborne kampanje, od januara prošle godine, na razne načine testirani pre nego što su evidentirani kao „stopostotni sledbenici“ ili samo „simpatizeri“ novoizabranog predsednika SAD. Ta lista se vremenom - a naročito u završnoj fazi borbe protiv Hilari Klinton za partijsku nominaciju i protiv Džona Mekejna, u finišu kampanje pred novembarske izbore - bukvalno pokazala zlata vrednom.
I ne samo to. Direktna elektronska komunikacija omogućila je - pored eliminisanja finansijskih briga - da se organizuju tzv. korpusi volontera koji su pripremali i organizovali masovne dolaske na Obamine mitinge i u najvećim zabitima SAD, agitovali i neposredno radili na registraciji novih članova Demokratske partije i organizovali bezbroj predizbornih tribina u lokalnim mesnim zajednicama. Na dan izbora, ti volonteri bili su kičma Obamine operacije „izađimo masovno na izbore“: zvali su telefonom i podsećali na „značaj te obaveze“, lupali na ulazna vrata, obezbeđivali kafu i krofne na biračkim mestima, čuvali decu onima koji drugačije ne bi mogli da provedu i po nekoliko sati u redu za glasanje.
U noći kad je Amerika slavila trijumf novog predsednika, a svet počeo da govori o svetlijim međunarodnim perspektivama sa „crnim Kenedijem u Beloj kući“, Obamina pešadija krenula je u novu akciju. Na više od deset miliona elektronskih i SMS adresa poslata je poruka njihovog lidera da je izborna pobeda „samo početak“ i da „glavni posao tek predstoji“.
Džon Mekejn je na izborima još i vrlo dobro prošao, kad se ima u vidu koliko je u njegovom taboru sve to bilo drugačije, po receptu iz 20. veka.
(Nastaviće se)