Prisluškivanjem NATO pilota i njihove komande vrlo brzo su otkrivani ciljevi napada. Avioni su se pre povratka osloba?ali bombi
KADA je kodirana karta NATO pilota stigla u operativni štab Treće armije, njeni stratezi su za samo nekoliko sati razrešili sve dileme. Ranije snimljene razgovore između NATO pilota i njihovih komandnih mesta, brzo su dešifrovali i već kod prvog narednog avio-napada, uočili da imaju ključ šifre u rukama. Shvatili su da sada pravovremeno mogu da otkriju koji će cilj koji avion bombardovati i o tome počeli da izveštavaju nadležne komande na bojištu.
Pošto su još ranije znali sve o radnim frekvencijama NATO avijacije (radili su na VVF I UHF opsegu, i to od 138-144, 146-148 i 225-
-400 megaherca), vrlo brzo su razlučili podelu radnih frekvencija i način korišćenja pojedinih kanala, pre svega, komandnih (najmanje jedan po zoni), zatim kanala za izveštaje o dejstvima, kanala vazdušnog komandnog mesta i kanala za komunikaciju između pripadnika iste formacije. I, ono što je bilo posebno važno, naši operativni centri vrlo uspešno su prisluškivali i snimali razgovore komandi u “avaksima” i aviona koji su bili na borbenom zadatku.
Korišćenjem podataka iz ukradene NATO karte, naši operativci su najpre dešifrovali znakove svih vrsta NATO avijacije. To je bilo važno zbog toga što se odmah znalo koja vrsta napada sledi i koje i kakve bombe će biti upotrebljene.
Birali ciljeve
Lovačka avijacija (LA) koristila je pojmove koji označavaju vrste hladnog oružja: knife, cutiass, bonjie...
- Lovačka borbena avijacija (LBA) koristila je pojmove koji označavaju nazive automobila: audi, schevy, corvette...
- Jurišna avijacija (JA) koristila je nazive životinja: bear, grisly, panther...
- SEAD avijacija koristila je pojmove koji označavaju vrstu vatrenog oružja: bullet, cannon, colt...
- Avio-cisterne su koristile pojmove koji označavaju monete ili pojmove vezane za novac: dinar, euro, mark, money, cash...
Ukradena NATO karta, uz snimljene razgovore pilota, razrešila je veliku dilemu oko žargona, koji su upotrebljavani prilikom bombardovanja naših ciljeva.
NFL - značilo je - zapadno od 21. meridijana,
NBA - istočno od 21. meridijana,
DERRINGER - fiksna tačka po kojoj su davane pozicije ciljeva i aviona. Ta tačka je, zapravo, bila jedan od ključeva za razrešenje NATO šifre. Uz pomoć ukradene karte utvrđeno je da je to početak piste na aerodromu Slatina kod Prištine. Od te tačke su NATO planeri određivala daljinu do cilja koji će biti gađan i davali sve ostale koordinate.
MUSIC SUPPORT - ometanje,
RAIN OUT - napuštanje Kosova,
BOX IS OPEN - početak dejstva,
BOX IS CLOSED - kraj dejstva,
TEXACO - odlazak na punjenje,
CANTINA - zona dejstva,
BDA - izveštavanje o dejstvu,
AJAX - granični potez kod Kumanova,
SCOTCH - jugozapadno od Kukeša,
ALLIGATOR - prenos slike mornarici,
TONIC - oblačnost,
EW - elektronska dejstva,
TOT - vreme do cilja,
HOG PEN - pogranični deo...
Na isti način dešifrovani su i kodirani nazivi kosovskih gradova. Sijetl je značio Priština, Atlanta - Đakovica, Tampa - Prizren, Feniks - Uroševac, a ostali su bili Dalas, Čikago, Bafalo...
Lov na rakete
Branioci našeg neba iznad Kosova i Metohije dešifrovali su pravovremeno i nazive zona iz kojih i po kojima su NATO avioni dejstvovali.
Zonu oko Prilepa (4130C132) nazivali su - Sunoko, Albaniju - Amocko, prostor od 250 stepeni, 11,5 milja od DERRINGER-a (4232C/2103I) nazivali su - Johnson, a Makedoniju (42/22) - Liroj.
Važno je bilo i prepoznavanje tipa aviona koji su učestvovali u akcijama. Uz pomoć karte, utvrđeno je da su letilice F-16, F-16A i F-16C kao znakove raspoznavanja imali više naziva - luger, reb, spear, buick, gun hag, shevy, corvette, hachette, razor, knife, blade.
Avioni A-10 legitimisali su se kao: dingo, swine, pork, chita, snort. F-18 je nosio naziv - sushy, EC-130 se legitimisao kao moonbeen, E-8 kao - rappel, strategijski izviđač U-2 kao - dracko, a E-2C Hawkeye kao - sight club. Tornado je imao dva naziva - lans i chap, a ”harijer” samo - “puma”. F-14 je imao četiri odziva - oak, corn, reb, mink, a F-16 CJ SEAD, čak šest - bullet, cannon, rocket, dagger, colt, cobra. F-117A prepoznavao se pod nazivom - vega, a B-52 kao shcoda i royal, a C-130 kao - “kosovo”.
Svi ovi elementi bili su značajni za tumačenje naređenja koja su NATO komande, bilo iz “avaksa” ili sa komandnog mesta izdavale svojim pilotoma koji su kretali u borbene akcije.
U zoni borbenih dejstava NATO avioni radili su na sledeći način:
Avion ili grupa aviona, koja se približavala zoni borbenih dejstava, prvo su se javljali dežurnom “avaksu”, koji ih najpre legitimiše, a onda im daje kurs i visinu leta i određuje kanal veze na kojem radi komandno mesto. Kad uđu u zonu komandnog mesta, svi avioni se javljaju i legitimišu.
U naš vazdušni prostor prvo je ulazila SEAD i LA (nije klasična lovačka avijacija, jer poseduje opremu za izviđanje ciljeva na zemlji, kao i opremu za lasersko obeležavanje ciljeva na zemlji). Njihov zadatak bio je da uzbune i aktiviraju našu PVO, da dejstvuju po njoj i da u slučaju dejstva naše avijacije obezbede prevlast u vazduhu.
Odmah za njima u naš vazdušni prostor ulazili su avioni za elektronsko izviđanje i protivelektronsko dejstvo. Njihov primarni zadatak bio je da otkriju naše raketne sisteme i da ometaju sve osmatračke radare.
Kad bi oni završili posao, u zonu dejstva stizala je lovačka borbena i jurišna avijacija. Komanda im izdaje zadatak da identifikuju cilj koji su dobili od operativnog centra ili komandnog mesta, posle čega izveštavaju o pristizanju u zonu cilja i o spremnosti za dejstvo.
Sva naređenja izdavana su i iznošena na dva načina: otvoreno i šifrovano.
Otvorena naređenja izdavali su na dva načina:
Korišćenjem geografskih koordinata: 4232,468 SEVERNO, ili 2035,731 ISTOČNO.
Korišćenjem topografskih kvadranata, na primer, DN 768351.
Šifrovano su predavali na tri načina.
Korišćenjem šifratora govora (korišćen vrlo retko), korišćenjem ključa za prostu zamenu otvorenih lokacija. Kao ključ korišćene su dve reči koje imaju deset različitih slova i moraju da imaju neko značenje. Taj ključ šifre, koji je takođe provaljen krađom mape, glasio je:
B R I C K H O U S E
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Predaja lokacija korišćenjem jedne poznate tačke - DERRINGER (početak piste aerodroma Slatina) u odnosu na koju daju ugao u stepenima i daljinu u miljama do cilja.
U najvećem broju slučajeva, posle provale NATO šifre, i u tome se i uspevalo. I to bez obzira na to da li su NATO avioni gađali laserski vođenim bombama, IC vođenim bombama, ili takozvanim glupim navođenim bombama.
Lažne mete
Ključ uspeha srpske vojske bio je u tome, što su naši centri za osmatranje i navođenje, bez obzira na to što je NATO koristio najmoćnija sredstva za ometanje, upevali da uhvate sve komunikacije NATO pilota sa njihovim komandama i da ih pravovremeno dešifruju i proslede jedinicama koje su na udaru. Na hiljade takvih razgovora je uhvaćeno i dešifrovano. “Novosti” prenose samo neke, iz kojih se vidi da su pripadnici Treće armije prisluškivali i provaljivali NATO avijaciju u svim fazama njenih vazdušnih operacija.
Radio-telefonski saobraćaj NATO avijacije u pripremi za izvođenje borbenih dejstava odvijao se na sledeći način:
- MAGIC-83 de KNIFE-21.
- Identification code ABT (alfa bravo tango).
- Identification i S (Sierra).
- Roger push 37A for communication wit MOONBEAN.
- Roger.
Ovo je jedan od primera procedure u radio-telefonskom saobraćaju kada NATO avioni ulaze u zonu dežurnog “avaksa”, način legitimisanja pilota i upućivanje aviona na vezu sa komandnim mestom. U prevodu, gornji razgovor glasi:
- Medžik ovde F-16 br 21.
- Kod za legitimisanje je ABT (šifra za komandno mesto).
- Odgovor je S.
- U redu, pređi na kanal 37A za vezu sa MOON BEAN-om.
- Razumeo.
Razgovor prilikom ulaska aviona u zonu komandnog mesta (sve naredne snimljene razgovore prenosimo samo u prevodu) glasio je:
- MOONBEAN, ovde KNIFE-21.
- Ovde MOONBEAN, koja je tvoja zona rada?
- Moja zona rada je NBA.
- Pređi na kanal 44 A za vezu sa RAPPEL-om.
- Razumeo.
Postupci prilikom otkrivanja mogućeg cilja:
- RAPPEL ovde KNIFE -21, imam koordinate za vas, da li ste spremni da primite?
- Spreman sam.
- 4231.568 severno, 02035.782 istočno. Elevacija 1635 fita. Tri oklopna transportera.
- Primljeno.
Rad u zoni borbenih dejstava: (Lovačka borbena i jurišna avijacija pre raketiranja ili bombardovanja prvo moraju da identifikuju cilj.)
- BEAR-11, ovde ARROW-41.
- BEAR-11.
- Tvoja meta su dva tenka koja se nalaze u malom selu.
- OK.
- Da li vidiš put koji prolazi kroz veliki grad?
- Da.
- Pet jedinica, zapadno imaš mali, prljav, neasfaltirani put.
- Da.
- Taj put vodi u selo.
- OK.
- Tenkovi su u blizini prve kuće sa te strane.
- Vidim kuću, u redu, sada vidim i cilj.
Ponekad ovakav način navođenja na cilj traje i duže od 10 minuta, ali nikada kraće od pet. Za to vreme naši operativni centri i jedinice na terenu reaguju brzo i pomeraju se na rezervne položaje, a na označeno mesto ostavljaju lažne mete.U zavisnosti koje će ubojito sredstvo NATO avioni da koriste u ovom napadu, procedura se nastavlja na nekoliko načina.
POVRATAK U BAZU
Ako gađaju laserski vođenim bombama, procedura je sledeća:
- GREEZ-11, ovde KNIFE-21, predlažem kurs napada 150 stepeni.
- OK.
- Kod lasera će biti 1557.
- OK, 1557. Treba mi ozračenje u trajanju od pet sekundi.
- Laser uključen.
- 5, 4, 3, 2, 1, prva ispaljena!
Svi NATO piloti po izvršenju zadatka, davali su dežurnom “avaksu” izveštaj o dejstvu:
- MOON BEAN, ovde BEAR-11, imam izveštaj o dejstvu.
- OK.
A - lokacija DM 346785,
B - od 1243 po Griniču,
C - uspešno tri oklopna transportera. Gađano sa četiri “maverick” rakete. Jedan direktno pogođen, dva oštećena (bilo je izveštaja o neuspešnim dejstvima).
D - u zoni cilja aktivna PAA
E - vremenski uslovi dobri u zoni cilja
Svi NATO avioni, pre nego što bi se vratili u bazu, morali su iz bezbednosnih razloga da se oslobode svih bombi i raketa kojima su bili opremljeni za tu akciju.
Miloš ANTIĆ
(Nastaviće se)