Iako je kao mitropolit, po turskom zakonu, imao pravo na oružanu pratnju, Vasilije Ostroški nikad nije hteo da je koristi. Govorio je da se uzda jedino u Gospoda Boga i pokrov Presvete Bogomajke. Za papski Rim episkop Vasilije bio je ”opasni okoreli šizma
IAKO je kao mitropolit, po turskom zakonu, imao pravo na oružanu pratnju, Vasilije Ostroški nikad nije hteo da je koristi. Govorio je da se ”uzda jedino u Gospoda Boga i pokrov Presvete Bogomajke”. A drumovi na Balkanu bili su tada vrlo opasni i nesigurni. Mrak te mogao progutati na svakom koraku. ”Putnike vrlo često presretahu razbojničke bande i turske kabadahije, ali i podivljali psi i gladni vuci”, kaže jedan letopisac.
U takvim prilikama mitropolitu Vasiliju nije bilo lako da se ponovo otisne na dalek put i u julu 1657. stigne u Pećku patrijaršiju, gde mu je novi patrijarh Maksim potvrdio raniju sinđeliju da je episkop istočnohercegovački. Novi pečat na staroj sinđeliji imao je, pre svega, praktičnu stranu. Trebalo je i na taj način učvrstiti položaj Vasilija Ostroškog, na koga je u Hercegovini uveliko ”kidisala i ala i vrana”.
Po povratku iz Pećke patrijaršije Vasilije je svoju episkopiju prokrstario uzduž i popreko. Prost narod se sve više zbijao oko svog neumornog pastira čije je molitve Gospod često potkrepljivao čudesima. Dok su mu se jedni zbog toga divili, drugi su mu zavideli. Ali, i jedni i drugi bojali su se Vasilijeve kletve kao žive vatre. Njenu razornu moć mnogi su imali prilike već da osete na svojoj koži. A kad je bilo u pitanju zlodelo, zavist, lopovluk i mržnja, vladika zaista nije imao milosti.
Posle bitke kod Kotora, u kojoj su Turci doživeli poraz od Mletaka, mnogi Srbi, njih oko 1.500, prebegli su 1654. godine iz Hercegovine u Primorje. Među njima bilo je oko 500 vojno sposobnih. Oni su se tamo zimi pripremali za četovanje po krajevima pod turskom vlašću. Od proleća do jeseni upadali su u Hercegovinu i činili veliku štetu Turcima, ali i srpskoj raji. Vasilije Ostroški je to oštro osuđivao. Neki od hercegovačkih četovođa bi ga poslušali, neki ne bi. Među onima koji su postupili po Vasilijevom savetu bio je i čuveni hajduk Bajo Pivljanin.
Budući ostroški svetac nije, naravno, štedeo ni Mletke, koji su često upadali u tursku teritoriju čineći grdne pohare. Vasilije je bio ogorčen na Mletke što, pored Turaka, u ropstvo odvode i Srbe. Dobro je znao da će ovaj krvavi pir najviše platiti pravoslavni. A tako je i bilo. Na udaru Osmanlija naći će se mnoge srpske svetinje. Godine 1662. hercegovački sandžak-beg pogubio je 67 viđenih Srba u Nikšiću, Banjanima i Drobnjacima. Ubijeni su pod optužbom da su sa Mlecima kovali zavere o napadu na Turke.
Bila je to velika seča srpskih prvaka. Turci su se krvavo osvetili. Neke kneževe žive su odrali, druge nabili na kolac, trećima su drob izvadili iz stomaka i terali ih da ga nose u rukama sve dok ne izdahnu.
Papski Rim ni ovu priliku nije hteo da propusti, a da u srpskoj krvi ne ulovi svoju zlatnu ribicu. Ponovo je Hercegovinom razapeo mrežu agenata koji su imali zadatak da što više Srba prevedu u rimokatolike. Ljude su potkupljivali raznim darovima, u čemu su prednjačili neki srpski glavari. Na udaru unijata opet se, pre svih, našao episkop Vasilije, ”okoreli šizmatik i protivnik reda fratarskog”. Da bi mu došli glave, latinski agenti počeli su da rovare u njegovoj pastvi. Bacali su na njega drvlje i kamenje. Govorili su da je zla kob.
Među onima koje su unijati uspeli da pridobiju bio je i podostrški knez Rajič, koji je drsko otimao manastirska imanja i činio veliku pakost vladiki Vasiliju. Dokle je to išlo, govori i pismo koje je patrijarh Maksim 1667. godine uputio obesnom knezu Rajiču: ”Ako ćete svojoj crkvi i svojim kaluđerima krasti i pakost tvoriti, a tuđim crkvama i kaluđerima milostinju davati, ako ćete tako činiti, nećete od Boga nijedno dobro imati”.
MONOGRAFIJA
FELJTON je napravljen prema knjizi “Sveti Vasilije Ostroški čudotvorac i iscelitelj” (izdavači “Svetigora” i Kompanija “Novosti”). Štampana je u punom koloru, u 100.000 primeraka, i može se nabaviti na kioscima u Srbiji, Crnoj Gori i Republici Srpskoj po ceni od 360 dinara. Uz monografiju, kao poklon, ide najpoznatija ikona svetog Vasilija Ostroškog.
(Nastaviće se)
Marko Peković
25.10.2013. 17:51
Ovde čovjek može samo da zaćuti ,zamisli se i pomoli Bogu i Sv. Vasiliju ! Slava Mu i milost !
Komentari (1)