Četvrt veka najbolji

Vesna Pantelić

03. 07. 2009. u 00:00

 Dok su neki namerno pokušavali da me povrede, ja sam krupnim koracima grabio napred, govorio je Majkl. Direktan prenos sahrane prati?e oko 750 miliona TV gledalaca

 U INDUSTRIJU zabave uskočio sam kao šestogodišnjak. Kao što kaže Čarls Dikens, „bila su to najbolja vremena i najgora vremena“. Ali, nikada ne bih promenio svoju karijeru. Dok su neki namerno pokušavali da me povrede, ja sam krupnim koracima grabio napred, jer volim svoju porodicu, jaku veru i predivne prijatelje i obožavaoce koji me podržavaju. Ovim rečima je Majkl Džekson pretprošle godine pokušao da objasni zbog čega ga smatraju pop ikonom čiji je kontroverzni život postao deo pop kulture poslednjih četvrt veka.
Džekson je pevao od detinjstva, a tokom vremena njegov glas i vokalni stil primetno se promenio. Mogao je da peva u rasponu između dečačkog soprana do alta toliko visokog da može da bude i ženski. Vokalno štucanje, koje će usvojiti, prvi put se čulo u pesmi „It’s Too Late To Change The Time“ grupe „Džekson 5“. Majklove fantastične glasovne mogućnosti došle do izražaja već na albumu „Off The Njall“, a cenjeni „Rolingstoun“ magazin poredio je njegov vokal sa „bez daha, sanjalačkim“ Stivija Vondera. Džeksonov tenor klizio je glatko do falseta, što se najbolje vidi na albumu „Thriller“, kada je imao potpuno zreo glas, koji je „odzvanjao od tuge“. „Njujork tajms“ je naveo da mu se glas u pojedinim pesmama na ploči „Dangerous“ „bori za dah, očajnički šapuće, cedi kroz zube i ima tužan ton“.
„Svest se sama izražava kroz kreaciju. Taj svet u kojem živimo je ples tvorca. Plesači dođu i odu za tren oka, ali igra nastavlja da živi. Mnogo puta, kada sam plesao, osetio bih da me je dotaklo nešto sveto. U tim trenucima osećao sam da moj duh lebdi i postaje jedno sa svim što postoji. I postao sam zvezda i mesec. Postao sam ljubavnik i ljubljeni. Pobednik i poraženi. Gospodar i rob. Pevač i pesma. Postao sam znalac i poznat. Nastavljam da igram i, odjednom, to je večni ples stvaranja. Tvorac i njegovo delo stapaju se u jedno, radosni. Nastavljam da plešem... sve dok postoji samo... ples.“ Ovako je Džekson objasnio svoje mnogobojne fizički komplikovane plesačke tehnike, poput „robota“ ili „mesečevog hoda“, kojima je samouvereno vladao, baš kao i top listama. Njegova koreografija za „Thriller“ postala je deo globalne pop kulture, a spot je ušao u „Ginisovu knjigu rekorda“ kao najuspešniji muzički video ikada. U 19-minutnom spotu „Bad“ koji je režirao Martin Skorseze, Džekson je pokazao koreografiju do tada neviđenu u njegovom radu. Hvatao se za grudi, torzo i prepone, što je magazin „Tajm“ opisao kao „sramotno“, ali se njegovi fanovi nisu slagali sa tim. Za „Smooth Criminal“ Džekson je eksperimentisao sa „antigravitacionim nagibom“, što će patentirati i koristiti na koncertima.
Džekson je zauvek promenio istoriju muzičkih spotova, trošeći silno vreme i novac, ne bi li oni bili najbolja posveta njegovim pesmama. Tako je za devetominutni „Remember The Time“ u pomoć pozvao Edija Marfija, Iman i Medžika Džonsona, a radnju smestio na faraonov dvor u drevnom Egiptu. Kontroverzni „Black Or Njhite“ od 14 minuta, istovremeno je premijerno videlo u 27 zemalja čak 500 miliona televizijskih gledalaca. Video za „In The Closet“, sa Naomi Kembel, njegov je seksualno najprovokativniji, zbog čega je bio zabranjen u Južnoj Africi. Najkritikovaniji je, ipak, bio spot za „Scream“ koju je otpevao sa sestrom Dženet, iako je pokupio više nagrada nego bilo koji drugi. Pesma i spot bili su Džeksonov odgovor medijima, koji su ga gotovo razapeli na krst posle optužbe za zlostavljanje dece. Upisan je u „Ginisovu knjigu rekorda“ kao najskuplji video svih vremena - sedam miliona dolara.

EDICIJA “TRILER“
DA bi obeležio 25 godina od objavljivanja albuma najprodavanijeg albuma svih vremena „Thriller“, Džekson je objavio specijalnu ediciju „Thriller 25“, sa originalnim hitovima, remiksima, novom pesmom „For All Time“ i DVD. Komercijalni uspeh bio je ogroman - za 12 nedelja prodat je u više od tri miliona kopija. U SAD je prodat u oko 688.000 primeraka, što je bilo dovoljno da postane najprodavaniji pop album 2008. godine.

* * * * *

SVE SPREMNO ZA SAHRANU MAJKLA DŽEKSONA U LOS ANĐELESU
NA OPROŠTAJU MILION LJUDI!

MEMORIJALNI skup povodom smrti Majkla Džeksona u utorak 7. jula u „Stejlps centru“ u Los Anđelesu, biće najveći šou na planeti, baš kakav je želeo kralj pop muzike. Jer, 2002. Džeko je na pitanje kako bi voleo da izgleda njegova sahrana, rekao: „Biće to najveći šou na zemaljskoj kugli. To je ono što želim. Vatromet i sve to!“
Očekuje se da će se tog dana od superstara oprostiti najmanje milion njegovih vernih obožavalaca, a da će još 750 miliona ljudi gledati direktni prenos na televiziji. Poređenja radi, sahrani Elvisa Prislija 1977. prisustvovalo je 75.000 ljudi, a onoj princeze Dajane pre 12 godina - 250.000. Ispred „Stejpls centra“, koji prima 20.000 ljudi, biće postavljeni divovski ekrani, kako bi svi mogli nesmetano da prate, navodno, čak dve komemoracije. Prva je planirana za 10 sati po lokalnom vremenu, a druga u podne.
Organizatori su fanovima namenili 11.000 ulaznica, ali se još ne zna da li će one biti besplatno podeljene ili naplaćivane po 25 dolara. Očekuje se da komemoraciji prisustvuju Barak Obama, Pol Makartni, Dajana Ros, Elizabet Tejlor i drugi Majklovi prijatelji iz šou-biznisa. Džeksonov brat Džeremajn izjavio je za Si-En-En da će pre javne komemoracije, biti održana privatna, samo za porodicu i uži krug prijatelja. Dodao je i da porodica želi da održi još nekoliko komemorativnih skupova širom SAD.
Američki mediji izveštavaju da će Džeko biti sahranjen u bronzanom kovčegu pozlaćenom sa 14-karatnim zlatom, inače, vrlo retkom i vrednom 15.000 funti. Unutrašnjost je obložena plavim somotom i ručno polirana, tako da izgleda kao ogledalo. U istom kovčegu sahranjen je i legendarni kum soula Džems Braun.
U međuvremenu, američki sud koji je brigu od deci Majkla Džeksona privremeno dodelio njegovoj majci Ketrin, konačnu odluku o tome kome će pripasti deca, odložio je za 13 jul. Debi Rou, majka dvoje starije dece, izjavila je da će tražiti starateljstvo nad njima, ali je njen advokat rekao da su njene reči loše interpretirane.
Predsednik Barak Obama izjavio je za AP da je odrastao na muzici Majkla Džeksona koji je bio „sjajan izvođač čiji se blistavi talenat preplitao sa tragičnim privatnim životom“.

NEOBJAVLJENE PESME
MAJKL Džekson bi mogao da caruje muzičkim top listama još najmanje 30 godina, zahvaljujući desetinama njegovih do sada nikada objavljivanih pesmama. Bivši gazda „Sonija“ Tomi Motola, koji je do 2003. sa Džeksonom vodio ljutu bitku oko autorskih prava, rekao je da „postoji mnoštvo genijalnih i briljantnih pesama koje nikada nisu završile na nekom od albuma, a ima ih toliko da bi moglo da se objavi novih 30 diskova“.
Dve nedelje pred smrt, Džekson je dovršio i rad na obimnom projektu „Dome“, koji je, najverovatnije, poslednji snimljeni materijal kralja popa.
(Kraj)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije