Deseti vek raskola

Ana Petrović

25. 08. 2010. u 19:54

Bliska budućnost će pokazati da li je patrijarhova izjava možda bila "probni balon", jer se patrijarh posle nje "povukao", a među vladikama se, razumljivo, nije moglo doći do određenih stavova o ovom pitanju

Bliska budućnost će pokazati da li je patrijarhova izjava možda bila "probni balon", jer se patrijarh posle nje "povukao", a među vladikama se, razumljivo, nije moglo doći do određenih stavova o ovom pitanju. Inače blagogovorljiv, episkop Lavrentije uporno je izbegavao novinare, iako su poznati njegovi stavovi o potrebi susreta rimskog pape i srpskog patrijarha i koristi interreligijskog dijaloga. A odranije je poznat stav mitropolita zagrebačko-ljubljanskog i cele Italije Jovana da bi "bilo veoma dobro da papa Benedikt dođe u Srbiju pre početka razgovora o konačnom statusu Kosova".

Ne treba zaboraviti da je u neprekinutom dijalogu između Srpske pravoslavne crkve i Vatikana uvek bila prisutna i tema posete pape Beogradu.

Lani je beogradski nadbiskup Stanislav Hočevar saopštio da će Sveta stolica "ući u razgovore sa Srpskom pravoslavnom crkvom" oko eventualnog dolaska poglavara Rimokatoličke crkve u Beograd. Bivši ambasador SAD u Vatikanu Tomas Patrik Meladi tvrdio je da su u razgovoru s njim dvojica "čelnika Srpske pravoslavne crkve" u Beogradu 2006. godine "izrazili optimizam povodom izgleda da papa dođe", ali i da "neki episkopi i dalje ostaju neodlučni".

Sam patrijarh Irinej je podsetio da je i za života patrijarha Pavla bilo izraženih želja da papa poseti Srpsku crkvu, ali da je tada odgovoreno da "prilike nisu zrele i da ima puno razloga da se to ne dogodi". Sada je on, međutim, izrazio uverenje da bi "Crkva u celini pozdravila njegov dolazak".

Pa, Šta se to u međuvremenu promenilo da je otklonjena prepreka, ranije formulisana: "još nisu stvoreni uslovi" za dolazak pape u Srbiju?

Svakako su od velikog uticaja i vanreligijska pitanja (među njima i personalna), kakva su bila i najveća prepreka toj poseti. Iako Srpska pravoslavna crkva ima jurisdikciju nad svojim eparhijama u Hrvatskoj (i BiH), gde su se u Drugom svetskom ratu desili pogromi nad pravoslavnim Srbima (za koje je Vatikan u najmanju ruku znao i zbog čega SPC i do dan-danas traži izvinjenje od pape), sada - nakon osamostaljenja Hrvatske, koju je papa Jovan Pavle u međuvremenu posetio tri puta - oslabljen je kapacitet SPC da traži da rimski papa pre dolaska u Beograd poseti Jasenovac i pokloni se tamošnjim žrtvama.

Kao srećna okolnost, bliži se obeležavanje 1700-godišnjice Milanskog edikta, jednog od najznačajnijih događaja u istoriji Hristove crkve. Nakon trovekovnih progona hrišćanskih apostola i vernika u tada ogromnom Rimskom carstvu, koje se prostiralo širom Evrope i Azije, desilo se da se car Konstantin preobrazio, sticajem mističnih okolnosti, od progonitelja hrišćanstva u njegovog pobornika.

Godine 313, ediktom (zakonom) izdatim u Milanu, on je kao prvi car priznao hrišćanstvo kao državnu veru.

Sve stogodišnjice ovog velikog događaja su obeležavane, pa se i ova, sedamnaesta, odavno priprema - u hrišćanskim crkvama i državama. Najavljivano je, sa raznih strana i nivoa, da će glavni gradovi u svetskoj proslavi ovog jubileja biti, osim Niša i Milana, Rim, Trir i Jork, koji se istorijski vezuju za cara Konstantina i Milanski edikt.

I NiŠ je počeo sa ozbiljnim pripremama, u kojima su se zajednički angažovali gradska vlast i crkva, na čelu sa, tada samo episkopom niškim - Irinejom. Niški gradski oci su čak zamerili vlastima u Republici da im ne pomažu u pripremama i optužili ih da nameravaju celu proslavu da premeste u glavni grad.

Oštre varnice koje su krenule ka "Beogradu" prekinuo je episkop Irinej, izjavom kako je pogrešan zaključak da će se centralna proslava Milanskog edikta izmestiti iz Niša, a da nadležni planiraju da do tada završe hram Svetog Save u Beogradu, kao doprinos tom svetskom datumu, jer je "normalno" da se neke manifestacije organizuju i u Beogradu i drugim gradovima, pošto će se ovaj izuzetno važan datum za hrišćansku civilizaciju obeležavati tokom cele godine.

PORUKA MITROPOLITA AMFILOHIJA

U Srpskoj pravoslavnoj crkvi već je počelo obeležavanje 1700-godišnjice Milanskog edikta, naučnim savetovanjem koje je organizovala Mitropolija crnogorsko-primorska u Tivtu, na Miholjskoj prevlaci. Tom prilikom je mitropolit Amfilohije istakao da "plodovi tog edikta slobode crkve koja je ostvarena za vrijeme apostola Konstantina i Jelene jesu upravo oni plodovi i tragovi koje i mi danas nalazimo širom Evrope i Azije, pa tako i na ovim našim prostorima".

I ne samo cele godine, već i u celom hrišćanskom svetu. Obeležiće ga gotovo sve crkve i sekte proizašle iz tada priznate hrišćanske crkve, koja je kao zvanična "živela" jedinstvena sedam vekova - sve do velikog raskola 1054. godine.

Biti centar i domaćin takve proslave, na kojoj (treba da) učestvuju vođe svih današnjih hrišćanskih crkava - prestižan je događaj za svaku crkvu i svaku državu. Izgleda da su se u Srbiji sada stekle okolnosti da joj se to dogodi.

Čini se da je patrijarh Irinej krenuo od početka na važne korake, kako na unutarcrkvenom planu (među prvim odlukama Sinoda bila je da se jedan episkop pozove na kanonsku odgovornost pred Saborom) tako i u spoljnim odnosima (međucrkveni dijalog, najava papine posete) - verovatno računajući na sabornu atmosferu u vreme sahrane patrijarha Pavla i pomirljivost (opštepoznato podeljenih) vladika pri izboru njegovog naslednika.

Ozbiljniji analitičari su pozitivno ocenili što je Crkva ispoljila spremnost da, "posle višegodišnje letargije" počisti svoje dvorište, a naročito što je novi patrijarh "pokazao hrabrost i mudrost da rešava probleme koji su dugo gurani pod tepih". Očekivalo se da od tog posla i SPC i društvo mogu da imaju samo koristi. Razvoj događaja, međutim, nije išao naruku ovim smelim, reformskim idejama.

Nastaviće se

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (6)

ekumenizam

25.08.2010. 22:51

Za ekumeniste u vrhu SPC promenilo se to sto je preminuo Patrijarh Pavle koji je cvrsto odbijao susret sa papom (kao i svi srpski partrijarsi tokom citave istorije SPC) i sto je ekspresno uklonjen, medju episkopima SPC, najveci protivnik uniji sa Vatikanom, v.Artemije, a sto se tice pricica o njegovoj "kanonskoj odgovornosti" svako objektivan zna da bi u slucaju da je to istina, Artemije bio rascinjen, jer je to jedina kazna za krsenje kanona. Ali bitno da kanoni nisu preprepreka uniji sa papom.

Kosovac

26.08.2010. 12:37

Sada vec sve polako izlazi na videlo, sada se zna zasto je vl. Artemije tako progonjen. Postoje tacno dva razloga od koga je jedan sprovodi crkva, a drugi drzava. Prvi razlog je to sto je vl. Artemije protiv dolaska pape u Srbiju i naravno protiv ekumenizma i ostalih novotarija, jer zna da Pravoslavna vera jedina prava, zbog toga je skolnjen. A drugi razlog je naravno sprovodi drzava Srbija, a to je proterivanje vl. Artemija sa Kosova i Metohije jer je vladika bio poslednji stub odbrane KiM

Vladimir F

26.08.2010. 13:12

PRAVOSLAVNA vera u Gospoda je JEDINA prava i ispravna, kao što joj i naziv kaže! Rimokatolici su OTPALI od jedinstvene Crkve i osnovali svoju vatikansku sektu. Ko se bar malo zainteresovao za veru, čak i da nije vernik, zna dobro razlike između dvaju crkava, koje su suštinske, a ne površne i nebitne. Dakle, nikada i nikakvo unijaćenje sa rimokatoličkom crkvom!!! Jedinstvo DA, ali u Gospodu, tako što će svi bogootpadnici priznati svoje grehe i primiti pravoslavnu veru! Zbogom!

Zoran Ristovic

26.08.2010. 17:49

Uz svo postovanje Amfilofija Radovica Papi mesto nije u Srbili ,dok klekne i izvini se za zlocine klera protiv pravoslavnih srba,kad se odrekne Stepinca i otkrije ko je i kako u Vatikani sakrio Pavelica

Ivan

26.08.2010. 19:41

Samo par komentara na tekst:Treba znati da car Konstantin nije priznao hriscanstvo za drzavnu very tadasnjeg Rimskog carstva. On je samo dao slobodu veroispovesti, tako da je Crkva mogla slobodno i nesmetano da propoveda i zivi. Tek sa carem Teodosijem je hriscanstvo postalo zvanicna vera Romejskog Carstva. To je bilo otprilike 380. godine. Razgovor izmedju Rimokatolicke i Pravoslavnih Crkava se ne smatra inter-religijskim dijalogom kako ga je autor teksta nazvao...

Ivan

26.08.2010. 19:51

Nastavak:Rec 'inter-religijski' se odnosi na dijalog dveju ili vise religija kao sto su Islam, Budizam, itd. I ukratko sto se 'ciscenja' Crkve tice, svima koji su iole upuceni u zivot i rad Crkve je jasno da nije rec o 'cistki' vec o politici koja se igra od nasih pojednih vladika i naravno od naseg drzavnog rukovodtsva. P.S. Trebalo bi da autor teksta ubuduce malo vise vodi racuna o terminima i recima koje koristi u svome izrazavanju.