Prokletstvo u oltaru

Ana Petrović

27. 08. 2010. u 18:45

Čin raskola izvela je tročlana delegacija rimskih velikodostojnika koje je papa Lav IX poslao na pregovore u Carigrad o dogmatskim i drugim nesuglasicama

SAM povod raskolu bio je posve sličan savremenim političkim sukobima u svetu, u kojima ogromnu ulogu igraju sujete. Čin raskola izvela je tročlana delegacija rimskih velikodostojnika koje je papa Lav IX poslao na pregovore u Carigrad o dogmatskim i drugim nesuglasicama. Carigradski patrijarh Kirularije nije hteo da primi papinu delegaciju, zbog njihovog osionog ponašanja, a oni su, nezadovoljni prijemom, učinili gest kojim su okrenuli istoriju (ne samo) hrišćanske crkve: bacili su anatemu - prokletstvo na Carigradsku crkvu. I to pismenu anatemu, koju su za vreme bogosluženja javno, pred sveštenstvom i narodom, položili u oltar crkve svete Sofije (Aja Sofija) u Carigradu (16. jula 1054. godine).

Malo šta se u tom pogledu promenilo za protekli milenijum.

Ali, ekumenizam, kao ideja za ponovno ujedinjavanje hrišćanskih crkava, stara je verovatno koliko i Velika šizma, koju sigurno ni tada mnogi nisu ni želeli ni prihvatali, poštujući želju Isusa Hrista "da svi budu jedno".

Naslednici raskolnika su u raznim periodima radili na pomirenju, ali raskol, ili šizma, u istoriji hrišćanstva nikada nije prevaziđen. Formalno skidanje međusobnih anatema (prokletstva) izvršeno je 1965. godine između carigradskog patrijarha Atinagore i pape Pavla VI, ali crkveno jedinstvo nije postignuto. Decenijama se održava tradicionalna Svetska molitvena osmina za jedinstvo hrišćana (od 18. do 25. januara), sa većim ili manjim dometima, uzletima i uzmacima.

Zvanični stav Srpske pravoslavne crkve o Velikoj šizmi formulisan je tako da se pored ostalog kaže da "raskol koji se dogodio u 11. veku makar za sada je konačan, traje skoro hiljadu godina, i mali su izgledi da bude prevladan". U ovom trenutku izgleda da se, u odnosu na "konačan", u prvi plan stavlja "makar za sada" i "izgledi" - makar bili i "mali" - da se on "prevlada".

Pošto bez duhovnog jedinstva, jedinstva u veri, nema pravog i istinskog pomirenja i jedinstva, pred "ponovnim" međuhrišćanskim razgovorima je mukotrpan posao, koji traži tolerantne, strpljive i mudre ljude. Ali, i - okolnosti. Da li su se one sada "splele"?

NEBO POZIVA....
NADBISKUP Beogradske katoličke nadbiskupije Stanislav Hočevar poručio je u uskršnjoj poslanici da je ovogodišnje istovremeno slavlje praznika nad praznicima za hrišćane istoka i zapada poseban dar, jer je taj praznik izvor stvaranja novog čoveka i kosmosa. "Kao da samo nebo poziva vernike svih geografskih i istorijskih područja koji ispovedaju nadu u preobražensku snagu Isusa Hrista da teže za novim jedinstvom."

Izgledalo je da jesu, jer su poznavaoci prilika u srpskoj crkvi tvrdili da se najviša tela SPC - Sabor i Sinod - neće protiviti dolasku pape Benedikta XVI u Srbiju 2013. godine i da bi, od sva četrdeset i četiri arhijereja, uzdržani mogli da budu jedino Artemije, Filaret, Nikanor i Kačavenda. Niko od "tvrdih" vladika nije hteo da za medije prokomentariše eventualni dolazak pape u Srbiju, a vladika tuzlansko-zvornički Vasilije Kačavenda samo je rekao: "Ja ne znam da li će on doći u Srbiju ili neće doći."

U ovom trenutku odnosi između Srpske pravoslavne crkve i Katoličke crkve / Svete stolice su u "fazi otvorenog i korisnog dijaloga". Novi papa (za kojeg se inače navodi da je odranije pomagao SPC - kao kardinal u Nemačkoj i materijalno pomogao u izgradnji srpske crkve u Minhenu) jedan je od glavnih zagovornika ekumenskog dijaloga sa pravoslavnim crkvama. On Srpsku pravoslavnu crkvu, pored Ruske i Grčke crkve, vidi kao glavnog sagovornika na temu hrišćanskog jedinstva.

Značajno je pomenuti brojne posete delegacija Svetog arhijerejskog sinoda Srpske pravoslavne crkve Vatikanu, učešće predstavnika SPC u radu Svetske biskupske konferencije (2005. godine), predavanje mitropolita Amfilohija i vladike Irineja Bačkog studentima Lateranskog univerziteta (mart 2006. godine), prijem delegacije SPC (Amfilohije, Irinej i drugi) u Vatikanu kod kardinala Kaspera i sekretara Državnog sekretarijata Vatikana za odnose sa državama kardinala Žan-Luja Torana, kao i zajednički "molitveni i radni dan" članova Svetog sinoda i Biskupske konferencije aprila 2003. godine, u Beogradu.

Teško da bi patrijarh Irinej, koji je kao episkop niški imao bogate ekumenske susrete i razgovore, o kojima je ponešto izašlo i u javnost, tek tako "istrčao" sa svojim predlogom. I to ne samo o susretu sa poglavarima Rimokatoličke i ostalih crkava koje baštine (u SPC svetog!) cara Konstantina, već i sa stavom da bi to bila prilika za dijalog. - Nije isključeno, pošto postoji želja i sa strane, da proslava u Nišu bude centralna i za ostale crkve i države Evrope - najavio je tada patrijarh, naglašavajući da bi to bio prvi susret verskih poglavara pravoslavne i zapadne crkve posle 1054. godine, ili Velike šizme.

U Srpskoj pravoslavnoj crkvi stav novog patrijarha Irineja o ekumenskom dijalogu nije komentarisan (što je i razumljivo), ali je pitanje eventualnih razgovora o hrišćanskom pomirenju izazvalo ogromno interesovanje u javnosti. Patrijarhova inicijativa dobila je podršku u stručnoj javnosti, gde je prevladalo mišljenje da "kad-tad mora doći do susreta najviših predstavnika hrišćana istoka i zapada" i da bi "Niš mogao da bude idealna prilika za zbližavanje dveju crkava" (Jovan Janjić, biograf patrijarha Pavla).


Nastaviće se

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (2)

Nada Jankovic

01.09.2010. 12:54

da li vi ,koji ste pisali ovaj tekst,uopste poznajete materiju...izgleda kao da nemate pojma sta je razlog odvajanja katolika od jedine istinske pravoslavne crkve...To nije bila samo sujeta troclane delegacije,vec su razlozi duboki,nepremostivi....kako kaze prepodobni ava Justin Celijski"postoje tri velika pada u istoriji covecanstva.Prvi je Adamov,drugi Judin ,a treci je papin"

Milena

02.09.2010. 02:37

Ljudi, ne mogu se pravoslavnim gradjanima Srbije ovako prezentovati stvari. Ako i zelite da budete neutralni i objektivni, bar se dobro informisite, jer opasno je dovoditi Srbe u zabludu da su katolicka i pravoslavna crkva istog ranga i da se radi o raskolu.Prevelika je odgovornost za vas,a i licnog sam misljenja da ste uvek bili korektni i objektivni u informisanju. Katolicka crkva se OTCEPILA od Hristove crkve unoseci izmene kako je htela dok pravoslavna nije odstupila "ni makac",bar do skoro