Bez tutorstva države

Ana Petrović

29. 08. 2010. u 19:56

Komunisti su crkvi nametali politički ekumenizam, ali bez efekata

Lično smatram da će proslava Milanskog edikta biti prilika da se predstavnici svih crkava iz onoga vremena sakupe na jednom mestu. Biće to prilika za njihov dijalog, ali na način i u tonu koji odgovara takvom skupu, tako da se nadam da će biti uspostavljen jedan novi odnos između Istoka i Zapada, odnosno između zapadne crkve i istočnih crkava, ističe patrijarh Irinej.

Mada su odnosi između Srpske pravoslavne i Rimokatoličke crkve i njihovog sveštenstva i vernika u bivšoj Jugoslaviji, a naročito tokom i nakon Drugog svetskog rata, najčešće bili duboko suprotstavljeni i mukotrpno izgrađivani, decenijama su ekumenski sarađivali u okviru Svetskog saveta crkava. Smatra se da su tome umnogome doprinele "komunističke" vlasti: kad nisu mogli da sasvim marginalizuju crkvu, oni su joj - u interesu jugoslovenske ideje - nametnuli "politički ekumenizam".

Danas, u izmenjenim geopolitičkim uslovima, "braća u Hristu" bolje sarađuju bez pritiska države, i u Srbiji i u Hrvatskoj, mada obe crkve (odnosno konzervativniji krugovi unutar njih) ponekad nisu (bile) zadovoljne razvojem međudržavnih odnosa. Zvanično glasilo Katoličke crkve u Hrvatskoj, "Glas koncila", je pre neku godinu maltene optužio vlasti u dvema zemljama za neku vrstu "političke amnezije", pokušaj instrumentalizacije crkve, pa čak i klerikalizaciju: današnja službena i proklamirana državna hrvatska i srpska politika, koja je bitno označena lakim prelaženjem preko nedavne prošlosti kao i više ili manje formalnom zauzetošću za razvijanje dobrih odnosa između dviju samostalnih država, ukoliko bi željela u svoja kola upregnuti Katoličku crkvu u Hrvatskoj i Srpsku pravoslavnu crkvu, nimalo ne bi pogodovala istinskim ekumenskim odnosima.

Naime, stvarni ekumenski odnosi mogu se razvijati na vjerskom planu samo na temelju produbljivanja osobnog odnosa i odnosa kršćanskih zajednica prema Isusu Kristu, a na povijesnom planu isključivo na temeljima objektivne istine i potpune slobode. Tu objektivnu istinu i potpunu slobodu ne smije definirati nikoja ili ničija politika nego isključivo etika usklađena s naravnim Božjim zakonom".

Već dve godine posebna međunarodna komisija za katoličko-pravoslavni dijalog iza zatvorenih vrata radi na formulisanju plana nastavka dijaloga na suštinskim pitanjima. Čak se nagađalo da je taj dosta "konkretan" plan procureo u javnost preko nekog italijanskog bloga, pa onda volšebno "nestao". Ozbiljniji analitičari, međutim, smatraju da se za tako kratko vreme ne mogu dati odgovori na hiljadugodišnja pitanja.

U svakom slučaju, mnogi intelektualci u okviru obeju crkava, ali i šire, smatraju da dijalog treba da se nastavi, naročito kad su u pitanju pristalice ujedinjenja svetske religije u okviru ukupne globalizacije.

Vladika Atanasije Jevtić tvrdi da "iskreni poznavaoci hrišćanstva na zapadu, protestanti, katolici, anglikanci, priznaju da je pravoslavlje ipak najautentičnije sačuvalo izvorno hrišćanstvo, jer je pravoslavna crkva izvorna crkva" i da je, kao novi papa, Benedikt DžVI rekao vladikama Amfilohiju i Irineju: "Vi ste nama više potrebni, nego mi vama".

MISIJE MIRA
 Iako je formalno naša država već u nekoliko navrata uputila poziv prvom čoveku Katoličke crkve za (uzvratnu, državničku) posetu, Vatikan te pozive nije shvatao ozbiljno, jer iza njih nije stajala i crkva. Zbog činjenice da se vrh, kako Srpske tako i Ruske pravoslavne crkve, protivi njegovoj poseti, papa, kako se zvanično obrazlaže, ne želi da svojom posetom izaziva razdor, jer njegove posete, naglašavaju zvaničnici Katoličke crkve, predstavljaju misiju mira i pomirenja.

Ono što suštinski stvara otpor i samom pomenu dijaloga sa Vatikanom u (nekim) krugovima Srpske pravoslavne crkve je pitanje primata crkava. Ono je naročito zaoštreno u poslednjoj dekadi pontifikata pape Jovana Pavla Drugog, koji se "odrekao" mnogih postulata poletnog Drugog vatikanskog koncila, ali i stavova iz sopstvenih papskih dokumenata o "sestrinskim" crkvama i - okrenuo papacentrizmu u odnosima sa pravoslavnim crkvama.

Kao i njegov prethodnik, i papa Benedikt DžVI je hrišćansko jedinstvo svrstao među svoje prioritete. Na svečanosti povodom proglašenja godine svetog Pavla u Bazilici svetog Petra, na kojoj je prisustvovao i vaseljenski patrijarh Vartolomej, Benedikt je poručio: "Mi, iako smo u mnoštvu, u telu smo samo jedno." U ovom trenutku takav stav je blizak mnogima, ali ortodoksi imaju veliku primedbu: Vatikan nikada nije odustao od toga da to "jedinstveno telo" ima samo jednu "glavu" - na prestolu svetog Petra u Rimu.

Upravo iz tog razloga propao je i projekat Jovana Pavla Drugog, koji je, pokretanjem teološkog dijaloga između katolicizma i pravoslavlja 1980. godine, učinio veliki korak ka ponovnom ujedinjenju, ali je stavio veliku prepreku zahtevom da papa zadrži ulogu vrhovnog poglavara za sve hrišćane.

Dolaskom Benedikta DžVI, kojeg, posebno s obzirom na višedecenijsko rukovođenje Kongregacijom za doktrinu vere, smatraju "više teologom a manje političarom" u odnosu na Jovana Pavla Drugog, u tom pogledu se nije mnogo izmenilo. Papa Benedikt DžVI se izjasnio da je jedina prava vera katolicizam i otuda podozrivost ostalih crkava kad on govori o jedinstvu.


(Nastaviće se)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

Stefan

29.08.2010. 23:03

Ekumenizam je jerse. Patrijarh srpski gospodin Irinej bi trebalo da vodi racuna o svojoj duhovnoj deci raspetoj na Kosovu, Hrvatskoj i Bosni umesto da pada u jeres ekumenizma. Ava Justin je rekao kao i svi sveti oci nema vece jeresi od ekimenizma i papizma.

Jstok

29.08.2010. 23:05

2013 bice godina prekretnica ,videcete. A ako bilo ko zeli da zna istinu, treba samo da procita npr knjigu vavilonska misterijska religija i sl. pa da vidi kakve su u stvari bile pape koje su se pozivale, kao i ovaj danas na prvenstvo u hriscanstvu. Nemoralni,ubice,trovaci,lopovi,manipulatori smejurija jedna.I njima da se da vlast nad SVIM crkvama u svetu> Zasto? Dante je s razlogom smestio pape u deveti krug pakla....

Goran Ergarac

30.08.2010. 11:28

Ja sam za to da dođu svi u Srbiju tog dana. Ljudi trebaju razgovarati. A najprije trebaju crkveni poglavari. Oni mogu osloboditi narod nepotrebnog bremena mržnje i tolerancije. Nisu sve pape zle a ni patrijarsi sveci. Narodu je potrebno da mu neko skida kamenje oko vrata a ne da ga nosi kao ukras.

zdravko

30.08.2010. 18:26

Nisam kompontentan po tom pitanju,ali znam-to sam dozivei osetio na svojokozi-dobro:da komunisti-ne fals-vladase drzava bi lepa mirna-normalna.Crkve-Dzamije se nisu mesale u politiku-nisu zavadjali-huskali jedne na druge,kao sto vi to uciniste u ,,demokratiji,,i razbucaste zemlju.Crni DZipovi Popova-Hodza krstare nekad lepom zemljom,i dalje nose barjak mrznje i posle 20godina.Zalost-jad-tuga-cemer.Ziveli.