Srpski panteon u Pešti
05. 04. 2011. u 18:56
Zadužbina Tekelijanum, koju je 1838. godine osnovao i ostavio svome narodu, obezbedila je Savi Tekeliji trajno i veoma istaknuto mesto u galeriji svetlih likova u srpskoj istoriji
ZADUŽBINA Tekelijanum, koju je 1838. godine osnovao i ostavio svome narodu, obezbedila je Savi Tekeliji trajno i veoma istaknuto mesto u galeriji svetlih likova u srpskoj istoriji. Bio je prvi dobrotvor u srpskoj istoriji koji svoje imanje nije ostavio pojedincu, već instituciji.
Potpuno razočaran neuspelim poznim brakom sa Amalijom Bezeg, luterankom iz pomađarene slovačke porodice, s kojom se venčao 1815. godine, a brakorazvodnu parnicu pokrenuo 1821, Tekelija je odlučio da sva svoja imanja zavešta u dobrotvorne svrhe. Tim pre što u propalom braku nije imao potomstva.
"Iz jedne jedine ljubovi milome mi rodu" - napisao je u svom testamentu veliki srpski dobrotvor. U dnevniku koji je vodio od 1795. do 1797. godine (priredio ga je Stevan Bugarski, a štampala Matica srpska 1992), Tekelija je zabeležio spisak darovane imovine - 4.374 jutra zemlje na pustari Kevermešu, 1.898 jutara na pustari Vizešu, kuće, vinogradi, marva, vino, gotov novac i obveznice... Ukupna vrednost zaveštanja iznosila je tada 400.000 forinti u srebru.
Najveći deo bogatstva usmerio je na školovanje mladih Srba u vojnoj, inženjerskoj struci, za sveštenički poziv i za visokoškolske studije uopšte. Na taj način hteo je da stvori i unapredi intelektualni stalež svoga naroda.
S tim naumom je za 50.000 forinti kupio veliku, ali oronulu kuću blizu srpske crkve u Pešti, u ulici Velikog krsta broj 276. Docnije je ta ulica nosila ime Zelenog drveta, a danas Vereš Palnea. Kuća je docnije dobila naziv Tekelijanum, po svom osnivaču.
Veliku sumu uložio je u njenu popravku. Na sednici Matice srpske, 21. avgusta 1838, tu kuću, u kojoj je sednica i održana, predsedavajući Tekelija predaje pod nadzor Matice, za svrhe đačkog doma.
Tada je nastalo i "Osnovatelno pismo", kojim se tačno utvrđuje svrha njegove zadužbine, koju će kasnije činiti još 150.000 forinti gotovine, devet kuća u Aradu, još jedna zgrada u Pešti pored samog doma te 28 jutara zemlje. Matici srpskoj on tu fondaciju poverava "na sohranjenije, soderžanije i nadsmotrenije" (na čuvanje, održavanje i nadzor).
O ovoj fondaciji valjalo je da se izjasni i vlast. Tekelija upućuje predstavku o tome Dvorskoj kancelariji u Beču, moli da je car primi pod svoju milost, odobri i zaštiti ovaj naum pod nazivom "Fondacija Tekelijina 2". Peštanski magistrat, od koga je iz Beča traženo mišljenje o ovome, nije žurio da odgovori, već je zatražio izjašnjenje od Matice koja je, razume se, od srca podržala Tekelijin poduhvat.
U Tekelijanum su primani isključivo najbolji i najsiromašniji mladi ljudi iz svih krajeva gde Srbi žive. Pored studenata, primani su i đaci završenih razreda srednje škole, posebno "filozofi", kako su tada zvali gimnazijske sedmoškolce i osmoškolce. Broj pitomaca porastao je kasnije sa 12 na 20, jer su prihodi bili veći od troškova održavanja Tekelijanuma i izdržavanja pitomaca.
Prvih 12 pitomaca imali su stan, ogrev, poslugu, po tri funte lojanih sveća na semestar i sto forinti za hranu i univerzitetske takse.
POSLE smrti Save Tekelije, 21. septembra (7. oktobra) 1842, u Aradu, njegovi planovi u vezi sa zadužbinom sasvim sporo se ostvaruju, jer njegova udovica, silom sudskih tužbi, želi da prigrabi svo imanje za sebe. Tome se tvrdo suprotstavljala Matica srpska, pa je uspela da Tekelijinu imovinu znatnim delom, ipak, sačuva za svrhu kako je on namenio u svom testamentu.
Duboko nesrećan što nema svog potomstva, Tekelija se potpuno posvetio domu u kojem je sve vrvelo od mladosti i graje. Lično je vodio brigu o svakom pitomcu, kupovao sve šta treba za dom. Čak je svojeručno punio slamom slamarice, a uveče zaključivao kapiju, mada je bio već u dubokoj starosti.
Vremenom je gotovo potpuno onemoćao, pa je dolaske u Peštu proredio, pošto je stalno bio nastanjen u Aradu. Zbog toga je na sednici Matice, 12. 12. 1839, odlučeno da se peštanski paroh Georgije Margo zamoli da počasno vrši dužnost nadziratelja. Prvi nadzornik Tekelijanuma u profesionalnom svojstvu imenovan je 1842. Bio je to sekretar Matice i urednik njenog "Letopisa" Teodor Pavlović.
Tekelijanum je postao stecište intelektualnih snaga. Članovi Matice srpske odmila nazivali su ga srpskim panteonom. Tu se začinju duhovni poduhvati, na primer, ideja da peštanska i požunska srpska omladina izdaju knjigu svojih stihova. O tome su se starali Svetozar Miletić i Jovan Đorđević. Pod naslovom "Slavjanka", knjiga je izašla 1847. i bila svojevrstan pesnički, ali i politički, panslavistički manifest. Osmorica tekelijanaca potpomažu pri njenom izdavanju, što pesničkim sastavima, što novčanim prilozima.
Miletićevim odlaskom u Požun, vođe omladine u Pešti su postali tekelijanci Jovan Đorđević i uz njega Lazar Marković, koji će 1848. nesrećnim slučajem izgubiti život. Oni već tada opredeljuju peštansko-budimsku srpsku omladinu za Vukove ideje.
Po izbijanju revolucije 1848. godine, sastaje se u Tekelijanumu autoritativan skup peštanskih i budimskih srpskih prvaka i predstavnika Srba iz drugih krajeva. Bilo je ljudi iz 83 razne srpske opštine. Dvodnevno zasedanje rezultiralo je usvajanjem srpskog programa u 17 tačaka, koji se završava porukom: "Kralju vernost! Otečestvu svaku žertvu! Mađarima bratsku ljubav!"
Na poziv barona Njarija, Srbi iz Tekelijanuma odlaze na zajednički miting pred muzejem noseći mađarsku zastavu na koplju išaranom u srpskim bojama. Tu su u njihovo ime govorili Jakov Ignjatović i tekelijanac Nikola Krstić. Njihove želje za zajedničkom politikom Srba i Mađara, međutim, nisu se ostvarile.
Pošto su univerzitet i škole prestale da rade, tekelijanci su se razišli kućama. Rad Tekelijanuma nastavljen je 1850. godine.
(Nastaviće se)