Suze kukavnog naroda
21. 11. 2011. u 18:50
Nasilje u Metohiji počelo u 15. veku i traje do danas. Arnauti prosto ulaze u srpske kuće i nameštaju svoje stvari
U feljtonu koji započinjemo, objavićemo najzanimljivija poglavlja iz ovog dramatičnog svedočenja dr Radoša Ljušića.
* * * * * * * * * * * * * * * *
OD pada Metohije pod Turke 1462. do oslobođenja 1912. godine, proteklo je 550 godina najtežeg robovanja. Bugarski povesničari ovo doba nazivaju "dubok mrak ropstva", a Milorad Panić Surep naglašava da su tada "živi zavideli mrtvima". Njegoš je to vreme predstavio stihovima:
Srpskoj kapi svud ime pogibe postadoše lafi ratarima.
Zulumi Albanaca i nepodnošljivost turske vlasti u Metohiji nisu prestajali sve do oslobođenja 1912. godine. Međutim, pomisao da je tu kraj arbanaškom nasilju, bila je zabluda. Kada se s njima započelo - ne zna se, verovatno negde na početku turske prevlasti, u 15. veku, ali se zna da traju do danas.
Pesnik i dramski pisac Jovan Sterija Popović upitao se, u Davorju na polju Kosovu (1854):
Gde je Srbije grob? Je l' Kosovo? Marica? Prilep?
Ah, sva bedna zemlja opšti plačevni je grob!
O tome zlom vremenu i nasilju ostali su mnogobrojni zapisi u dokumentima i sećanjima. Na jednom dečanskom jevanđelju zapisano je da u to doba "ljudi prizivahu smrt, a ne život" (16. vek). "Ljuti strah i nesreća tada beše: matere od čeda razdvajahu, i od oca sina, mlade robjahu, a stare klahu i davljahu".
Najteže je bilo u vreme brojnih seoba, prouzrokovanih austrijsko-turskim ratovima i nasiljem turskih vlasti i Šiptara.
Patrijarh Arsenije III zapisao je: "Dokle ćeš nas, Gospode, zaboravljati do kraja, dokle će se naoružavati na imanje tvoje? Ustani, Gospode, zašto spiš, zašto lice Tvoje, Bože naš, okrećeš od nas. I opet vaskrsni, Gospode, pomozi nam imena Tvojega radi".
Objašnjenje da Božja kazna dolazi zbog sopstvenih grehova uvrežilo se i kod Srba i kod Bugara.
I Bogu se smučio plač raje, piše u jednom dokumentu iz 1844. godine. A dečanski jeromonah Serafim obaveštavao je mitropolita Petra (1856): "... propade vas narod. A osobito nie nigde zuluma ka u Peći i Pećkoj i u Đakovičkoj nahiji, sve turče. Nadežda izgubi se".
Rus Giljferding svedoči: "Meštani seljaci ne čine ni jednog koraka bez svoje duge puške i pištolja. Čak ne oru niti napasaju stoku nenaoružani. Putnici se, pak, ne odlučuju putovati ovim putem drukčije nego u gomilama i uz pratnju kakvih bilo kavaza ili domorodaca Albanaca, koji preuzimaju na sebe brigu da ih čuvaju od svojih saplemenika".
Od većih mesta Peć je Istoku najbliži; u njemu je bilo sedište upravne i sudske vlasti. Ono što su Srbi Pećanci podnosili, to isto, ako ne i gore, trpeli su i Srbi iz Istoka. Protokol pisama opštine Pećke 1870-1880. ispunjen je mnogobrojnim opisima zuluma nad svim žiteljima, posebno sveštenicima i učiteljima, koji često nisu smeli da odu ni do crkve i škole. Narod je uplašen, govore da se ne pamti tako zlo vreme. Pećanci u jednome pismu mitropolitu Melentiju kazuju da je list na kome mu pišu "pun suza kukavnog naroda Peći i Pećkog okružja".
Evo jednog od mnogobrojnih primera - lokalni zulumćar Sadik Miftarević, predstavljajući se kao Sulj-paša sela Rudnika, rekao je tamošnjim Srbima, dok su se kretali carskom džadom: "Ja sam vaš bog, i vaš paša", ne dozvolivši im da prođu putem pored njegovog imanja.
Osim što su begovi Arnaute doseljavali u srpska sela, i tako im omogućavali da se šire na račun Srba, često su isto to radili i sami Šiptari. Primer Arnauta Ukčana u selima Crkolezom, Belicom i Suvim Grlom, iz 1890. godine, karakterističan je po mnogo čemu. Pomenuti Arnauti su jednostavno ušli u kuće Srba, u njima ponamestili svoje stvari i uselili "svoje familije, pa nas onda počeše goniti napolje iz naših kuća, veleći - Hajte u Srbiju, ovde za vas više nema opstanka".
Da bi izbegli nasilje, mučenje i sigurnu smrt, sedam porodica ovih sela odluči se na seobu u Srbiju, uz garanciju uzurpatora da će im pomoći da se bezbedno prebace preko granice. Međutim, kada su stigli na petnaestak metara do granice, napala ih je zaseda Turaka Kolašinaca, i od 73 begunca pobila 57, a spas je našlo svega 16 duša. Arnauti Ukčani pomogli su ovim razbojnicima da plene, pljačkaju i ubijaju nesrećne Suvogrlce, Beličane i Crkoležane.
Branislav Nušić u izveštaju srpskoj vladi piše: "Zulumi su na Kosovu svakog dana sve gori i gori i sve nesnosniji. Raseljavanje srpskog življa sve jače raste. Raseljavaju se sad već i stanovnici varoši". Arnauti iz Istoka upadali su i u Kolašinsku kazu, i tamo vršili nasilje nad Srbima. Pren Poljaku, katolik, još nezavrbovan od austrougarskih vlasti, boravio je sa Živanom Arsićem kod konzula u Prištini Simića, spreman da pruži pomoć Srbima. Zulum je morao biti nesnosan kada se poturčilo oko 40 Istočana 1895, a naredne godine ubijen je Živko Ašanin iz Mojstira.
Posle jednog međuarbanaškog ubistva u Veriću, Fetahovići su spalili kuću čivčije Jovana Vidića; plamen je zahvatio celo selo - izgorelo je 11 kuća i 106 pomoćnih zgrada, žito, seno i stoka, dok su seljani bekstvom spasavali gole živote (1899).
(Nastaviće se)
maja
21.11.2011. 22:00
Molim vas ovaj članak pošaljite u New York Time, Le Mond , i na BBC i druge svetske medije.Kosovo je srpsko!
@maja - Мајо, прочитај ти тај чланак дјеци и подјели са Србима који немају приступ интернету, да се подсјете. Бјелосвјетски хоштаплери из "New York Time, Le Mond..." врло добро знају шта се и зашто дешава на српском Косову и Метохији.
fala Bogu sto sam Srbin.
nek sad daju komentar oni koji misli da su ovi ili oni najbolje mislii Srbiji.....e moj narode....
Moja najdobronamernija preporuka redakciji Novosti je da ovaj feljton i sve naredne na ovu temu, direktno dostave u pisanoj formi Skupstimi Srbije i svakom i pojedinacnom predstavniku vlasti,sa ciljem da makar nesto nauce o narodu Srbije koji u ovom trenutku NAZALOST oni predstavljaju!Hvala redakciji na naporima da razsvetli istorijske cinjenice koje se uporno marginalizuju od strane mocnika svetskuh a i domacih izdajnickih.Cestitam na misiji koju kao srpski list imate.
Komentari (17)