Suze kukavnog naroda

Autor: Dr Radoš Ljušić

21. 11. 2011. u 18:50

Nasilje u Metohiji počelo u 15. veku i traje do danas. Arnauti prosto ulaze u srpske kuće i nameštaju svoje stvari

NE postoji oblast srpske zemlje nalik Metohiji - nigde priroda nije tako pitoma i nigde društveni odnosi nisu tako surovi, piše dr Radoš Ljušić, profesor Beogradskog univerziteta u knjizi "Vujkina vremena", o obespravljenom srpskom življu u Metohiji krajem 19. i početkom 20. stoleća.

U feljtonu koji započinjemo, objavićemo najzanimljivija poglavlja iz ovog dramatičnog svedočenja dr Radoša Ljušića.

* * * * * * * * * * * * * * * *

OD pada Metohije pod Turke 1462. do oslobođenja 1912. godine, proteklo je 550 godina najtežeg robovanja. Bugarski povesničari ovo doba nazivaju "dubok mrak ropstva", a Milorad Panić Surep naglašava da su tada "živi zavideli mrtvima". Njegoš je to vreme predstavio stihovima:

Srpskoj kapi svud ime pogibe postadoše lafi ratarima.

Zulumi Albanaca i nepodnošljivost turske vlasti u Metohiji nisu prestajali sve do oslobođenja 1912. godine. Međutim, pomisao da je tu kraj arbanaškom nasilju, bila je zabluda. Kada se s njima započelo - ne zna se, verovatno negde na početku turske prevlasti, u 15. veku, ali se zna da traju do danas.

Pesnik i dramski pisac Jovan Sterija Popović upitao se, u Davorju na polju Kosovu (1854):

Gde je Srbije grob? Je l' Kosovo? Marica? Prilep?

Ah, sva bedna zemlja opšti plačevni je grob!

O tome zlom vremenu i nasilju ostali su mnogobrojni zapisi u dokumentima i sećanjima. Na jednom dečanskom jevanđelju zapisano je da u to doba "ljudi prizivahu smrt, a ne život" (16. vek). "Ljuti strah i nesreća tada beše: matere od čeda razdvajahu, i od oca sina, mlade robjahu, a stare klahu i davljahu".

Najteže je bilo u vreme brojnih seoba, prouzrokovanih austrijsko-turskim ratovima i nasiljem turskih vlasti i Šiptara.

Patrijarh Arsenije III zapisao je: "Dokle ćeš nas, Gospode, zaboravljati do kraja, dokle će se naoružavati na imanje tvoje? Ustani, Gospode, zašto spiš, zašto lice Tvoje, Bože naš, okrećeš od nas. I opet vaskrsni, Gospode, pomozi nam imena Tvojega radi".

Objašnjenje da Božja kazna dolazi zbog sopstvenih grehova uvrežilo se i kod Srba i kod Bugara.

I Bogu se smučio plač raje, piše u jednom dokumentu iz 1844. godine. A dečanski jeromonah Serafim obaveštavao je mitropolita Petra (1856): "... propade vas narod. A osobito nie nigde zuluma ka u Peći i Pećkoj i u Đakovičkoj nahiji, sve turče. Nadežda izgubi se".

LOV NA HRIŠĆANE GODINE 1882. ubijen je Milutin Bukumirić iz Istoka, a ubrzo zatim i seoski kmetovi - Fića i Milutin Carević. Artur Evans piše da je celo susedstvo sela Banje prepuno horor scena, navodeći kao primer smrt mladog Sime Lazarića. "Propade stara Srbija! Hrišćani se ubijaju kao divljač; svaki dan ima smrtnih žrtava; svi smo kao apsenici svake slobode lišeni - niko ne sme nikud da se makne", žalili su se Srbi srpskom konzulu u Prištini (1887).

Rus Giljferding svedoči: "Meštani seljaci ne čine ni jednog koraka bez svoje duge puške i pištolja. Čak ne oru niti napasaju stoku nenaoružani. Putnici se, pak, ne odlučuju putovati ovim putem drukčije nego u gomilama i uz pratnju kakvih bilo kavaza ili domorodaca Albanaca, koji preuzimaju na sebe brigu da ih čuvaju od svojih saplemenika".

Od većih mesta Peć je Istoku najbliži; u njemu je bilo sedište upravne i sudske vlasti. Ono što su Srbi Pećanci podnosili, to isto, ako ne i gore, trpeli su i Srbi iz Istoka. Protokol pisama opštine Pećke 1870-1880. ispunjen je mnogobrojnim opisima zuluma nad svim žiteljima, posebno sveštenicima i učiteljima, koji često nisu smeli da odu ni do crkve i škole. Narod je uplašen, govore da se ne pamti tako zlo vreme. Pećanci u jednome pismu mitropolitu Melentiju kazuju da je list na kome mu pišu "pun suza kukavnog naroda Peći i Pećkog okružja".

Evo jednog od mnogobrojnih primera - lokalni zulumćar Sadik Miftarević, predstavljajući se kao Sulj-paša sela Rudnika, rekao je tamošnjim Srbima, dok su se kretali carskom džadom: "Ja sam vaš bog, i vaš paša", ne dozvolivši im da prođu putem pored njegovog imanja.

Osim što su begovi Arnaute doseljavali u srpska sela, i tako im omogućavali da se šire na račun Srba, često su isto to radili i sami Šiptari. Primer Arnauta Ukčana u selima Crkolezom, Belicom i Suvim Grlom, iz 1890. godine, karakterističan je po mnogo čemu. Pomenuti Arnauti su jednostavno ušli u kuće Srba, u njima ponamestili svoje stvari i uselili "svoje familije, pa nas onda počeše goniti napolje iz naših kuća, veleći - Hajte u Srbiju, ovde za vas više nema opstanka".

Da bi izbegli nasilje, mučenje i sigurnu smrt, sedam porodica ovih sela odluči se na seobu u Srbiju, uz garanciju uzurpatora da će im pomoći da se bezbedno prebace preko granice. Međutim, kada su stigli na petnaestak metara do granice, napala ih je zaseda Turaka Kolašinaca, i od 73 begunca pobila 57, a spas je našlo svega 16 duša. Arnauti Ukčani pomogli su ovim razbojnicima da plene, pljačkaju i ubijaju nesrećne Suvogrlce, Beličane i Crkoležane.

Branislav Nušić u izveštaju srpskoj vladi piše: "Zulumi su na Kosovu svakog dana sve gori i gori i sve nesnosniji. Raseljavanje srpskog življa sve jače raste. Raseljavaju se sad već i stanovnici varoši". Arnauti iz Istoka upadali su i u Kolašinsku kazu, i tamo vršili nasilje nad Srbima. Pren Poljaku, katolik, još nezavrbovan od austrougarskih vlasti, boravio je sa Živanom Arsićem kod konzula u Prištini Simića, spreman da pruži pomoć Srbima. Zulum je morao biti nesnosan kada se poturčilo oko 40 Istočana 1895, a naredne godine ubijen je Živko Ašanin iz Mojstira.

Posle jednog međuarbanaškog ubistva u Veriću, Fetahovići su spalili kuću čivčije Jovana Vidića; plamen je zahvatio celo selo - izgorelo je 11 kuća i 106 pomoćnih zgrada, žito, seno i stoka, dok su seljani bekstvom spasavali gole živote (1899).

(Nastaviće se)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (17)

maja

21.11.2011. 22:00

Molim vas ovaj članak pošaljite u New York Time, Le Mond , i na BBC i druge svetske medije.Kosovo je srpsko!

projstina

22.11.2011. 01:46

@maja - Мајо, прочитај ти тај чланак дјеци и подјели са Србима који немају приступ интернету, да се подсјете. Бјелосвјетски хоштаплери из "New York Time, Le Mond..." врло добро знају шта се и зашто дешава на српском Косову и Метохији.

Igor Mitic

21.11.2011. 23:32

nek sad daju komentar oni koji misli da su ovi ili oni najbolje mislii Srbiji.....e moj narode....

gedza

22.11.2011. 01:05

Moja najdobronamernija preporuka redakciji Novosti je da ovaj feljton i sve naredne na ovu temu, direktno dostave u pisanoj formi Skupstimi Srbije i svakom i pojedinacnom predstavniku vlasti,sa ciljem da makar nesto nauce o narodu Srbije koji u ovom trenutku NAZALOST oni predstavljaju!Hvala redakciji na naporima da razsvetli istorijske cinjenice koje se uporno marginalizuju od strane mocnika svetskuh a i domacih izdajnickih.Cestitam na misiji koju kao srpski list imate.

Goran

22.11.2011. 06:54

Ukoliko ste u mogucnosti da napisete o Coveku po imenu Trajko Veselinovic cijom je zaslugom oslobodjeno Poljane i Osojane sela u opstini Istok od zulumcara siptara za vreme drugog svetckog ratai ujedno bio postovan od strane Siptara !!

Ранко

22.11.2011. 07:13

Било не поновило се,сваки Србин који хоће да зна, он зна шта су нам кроз историју радили арнаути.Страшно је што тај шиптарски крвави пир још увек траје,нека нам је Бог у помоћи са оваквом влашћу

MilosBg

22.11.2011. 11:36

@Ранко - Donekle je i zbog nas. Uvek mi nesto glumimo budale, ne koristimo svoje sanse, stvaramo Jugoslavije umesto Srbiju, prastamo onima koji ne bi nama, recitujemo "Ostajte ovde" kad svi ostali oslobadjaju svoje drzave itd. Doduse, Siptare su Turci naselili sve do Sumadije pa je kralj Petar to temeljno sredio a kad je krenuo na Kosovo zaustavio ga London. Ali opet, jedan je kralj Petar a u mnogim drugim situacijama smo sami sebi grob kopali.

Idler

22.11.2011. 20:22

@Ранко - @MilosBg...malo pojašnjenje - kako su ih Turci naselili kad se Vlahe i Arnaute spominje u najstarijim srpskim kronikama, a i car Dušan ih je kao pogane i divlje posebno tretirao u svome zakoniku ???

Apis

22.11.2011. 23:09

@Ранко - Idler, Srbine, moras malo dublje i temeljnije da proucavas istoriju i posebno lingvistiku.. Jasno je da se to ne sme u Rvackoj, jer bi se onda otkrila strasna istina... Strasno je u stvari sto neko misli da moze da sakrije, kao Dejvid Koperfild, valjda masovnom hipnozom, da vi niste Srbi katolicke vere i da ne govorite srpskim jezikom, nego valjda neki Iranci, farsi narod!!?Siptari su doseljeni u 9om ili 10om veku, poreklom sa Kavkaza, gde je bila prva Albanija! Proveri.

Apis

22.11.2011. 23:13

@Ранко - Uporedi albanski jezik sa dagestanskim, sve ce ti biti jasno... Ili sa ilirskim, shvatices da su oni starosedeoci isto koliko vi Iranci... P.S. Nemoj ovo da shvatis kao da neko od nas ima pretenzije prema Rvatskom nacionalnom identitetu, aspiracije prema vasoj osobenosti, naprotiv, samo vi uzivajte u svom iranskom poreklu... I pozdravi mi Ahmedinedžada...

Idler

23.11.2011. 11:33

@Ранко - Apise....a što se odmah ljutiš kad si i sam potvrdio samo ono što sam i ja gore napisao? Nego daj kad uhvatiš vremena pojasni mi koje je to Hrvate susretao po Sandžaku, Hercegovini i C. Gori onaj vaš putopisac Evlija Čelebi ?!

Gjon

04.04.2012. 01:25

@Ранко - Eh Apise mnogo mi znas istoriju???!!!!!!!!!!!!Zar nisi nikada procitao da su slaveni dosli u Balkan u 6-9 stoljecu?Bas vi slaveni ste dosli iz Karpata u6-8 stoljecu.

aca i toma smederevo

22.11.2011. 09:48

Ovih pet sto su glasali da im se ovo svidja su clanovi Ldp i Spo i zato na sledecim izborima imamo najvazniji zadatak da oni ne predaju cenzus.

valentina

29.11.2011. 20:39

da ovo je istina,nazalost surova.Radoje Djuric koji se pominje u feljtonima je moj cukundeda.