Nejako telo očvrslo zulumom

Autor: Dr Radoš Ljušić

25. 11. 2011. u 19:23

Otac Ilija za mesec dana udomio pet kćeri, a najmlađu Vukosavu dao Savi u Vuliće. Sukob Đurića i Vulića izbio dok su trajali nemiri Arnauta

VUKOSAVA, hipokoristik Vujka, ime koje se daje iz milošte, i po kojem takva osoba ostaje upamćena zauvek, peta je kćer Ilije Repanovića iz Osojana.

Srpske porodice bile su brojne, sa mnogo muške i ženske dece. Radi obavljanja poljoprivrednih i stočarskih poslova, deca su bila od nemale koristi. Budući da su muška deca ostajala u kućnoj zadruzi, a devojke udajom odlazile u drugi dom, mnogi roditelji nisu žurili da udaju kćeri, koristeći njihovu pomoć u svim poslovima.

Repan kćeri nije hteo da udaje za momke koji nisu bili iz uglednih kuća i bogati, bio je to njegov javni izgovor ("još nije došao kismet"), a u suštini, hteo je da kćeri zadrži što duže u domu radi obavljanja mnogih poslova. Odbio je zato mnoge prosce, ali stasale devojke, spremne fizički i duhovno za udaju, iskazale su svoje nezadovoljstvo očevim postupcima. One su u dvorištu kuće organizovale improvizovanu pozorišnu predstavu u kojoj su imitirale oca kako odbija prosce, ne sluteći da ih on posmatra iz prikrajka.

ShvativŠi da je preterao u zanemarivanju njihovih potreba i želja, Ilija Repanović odluči da potraži čare (rešenje) za njih, a ono je moglo biti samo brza udaja. Zato je ubrzo, za mesec dana, udomio pet kćeri - da ih istim onim proscima koje je ranije on tako olako odbio. Najmlađu Vukosavu (Vujku), "vrag devojku", udao je za Savu, u Vuliće, najsiromašniju porodicu u Velikom Istoku.

Vujka je udata sedamdesetih godina 19. veka. Svatovi su po mladu morali ići u Osojane, i ne bi trebalo sumnjati da su i Petkovići (Đurići), prve komšije Vulićima, bili u svatovima. U drami "Igra zabita" devojke pevaju pesmu, koja se mogla čuti i kada su pristigli Vulića svatovi:

"Oj vesela veselice,

Veselo ti tvoje lice,

Koga god sam pogledala,

Svakome sam radost dala."

Vujka je u braku rodila tri sina - Blagoja, Sretka i Cvetka, a nije nam poznato da li je imala kćeri i koliko. Blagoje je bio oženjen Bojanom, Sretko Gmitrom (Mitrom), a Cvetko je godine 1903. tek stasao za ženidbu. Blagoje i Bojana dobili su kćer Tanu, nadimak po kojem je ostala upamćena.

BRITVA ZA POJASOMVUJKA se po spoljašnjem izgledu nije razlikovala od drugih žena u Istoku. Jedino što se pouzdano zna jeste da je bila omanjeg rasta i da je umrla slepa. Oblačila se kao i sve Istočanke, koje su se od drugih žena iz Stare Srbije razlikovale po tome što nikada nisu nosile dimije. Na glavi je držala belu povezaču, oblačila belu rubinu, lepe kožuhčiće (to je jedini deo garderobe kojeg se sećao jedan od njenih potomaka), belu suknju sa šarenim vijankama, vrnčane opanake sa pazuvcima. Kao i većina srpskih žena toga doba, za pojasom je nosila britvu.

O Vujki skoro da se ništa pouzdano ne zna. Generacija moga dede Đorđa, koja je o njoj više znala, davno je otišla sa ovog sveta. Mlađi naraštaj je ne pamti, čak ni članovi porodice Vulić, na moja brojna pitanja i molbu da mi saopšte bilo šta što će dopuniti sliku o ovoj ženi, najčešće su slegali ramenima.

Posle pogibije muža i dece potpuno je promenila garderobu: sve što je bilo belo skinula je sa sebe i odenula se mrčnim (crnim) ruhom. Sa crnom ubradačom (šamija) na glavi, lica ispijena, požutela i smirena kao kamen, očima setnim i nepoverljivim, ostavljala je utisak osobe koju je grom udario, a Bog sačuvao. Njeno nejako telo očvrslo je siromaštvom, a još više zulumom - turskim, arnautskim, a ponajviše srpskim. Na savremenike je morala ostavljati utisak žene koja je jača od svih nevolja što ih život nanosi...

Sukob između dve srpske porodice, Đurića i Vulića, izbio je u prvoj polovini 1903. godine, dok su još trajali arnautski nemiri. Sačuvana dokumenta i narodna tradicija razlikuju se u mnogim pojedinostima. Istorik je dokumentovanu priču uporedio i dopunio s narodnim sećanjem. Kao što u dokumentima nema mnogih podataka, svesno i nesvesno prećutanih, tako se i narodno sećanje razlikuje.

Ovaj slučaj je u dokumentima Ministarstva inostranih poslova Kraljevine Srbije vođen kao "Istočka afera" ili "Afera istočka", kako piše u registrima, protokolima i dokumentima u Političko-propagandnom odeljenju istog ministarstva.

Prvi izveštaj u kojem se pominje "Istočka afera" uputio je konzul u Prištini Miroslav Spalajković 19. decembra 1904/1. januara 1905. godine predsedniku vlade Nikoli Pašiću. Izveštavajući o zulumima u Staroj Srbiji konzul je naglasio da su u poslednje vreme činjena najveća nasilja u okolini Peći. "Vrhunac arnautske razularenosti i svireposti dostignut je u Istočkoj aferi, koja je izložena u zasebnom izveštaju".

Sukob je izbio pre juna 1903. godine. Pošto nemamo pomenuti izveštaj iz 1903, oslanjamo se na jedan od potonjih, iz 1905, sačinjen u Prizrenskoj bogosloviji. Deo dokumenata o Istočkoj aferi nosi oznaku "poverljivo" i oni su često izdvojeni iz konzulovih izveštaja Ministarstvu spoljnih poslova i sačuvani kao zasebna akta. To je verovatno zato što je reč o čisto srpskom sukobu i ubistvima, u koji su se potom umešali i turska vlast i Arbanasi.

Porodicu Vulić od porodice Đurić delio je seoski put napravljen tik uz jaz kojim se voda sprovodila za navodnjavanja njiva i livada u pravcu Crnca, a služio je ženama i radi pranja odeće. Sava i Vujka već su imali oženjene sinove Blagoja i Sretka, a treći, Cvetko, tek se zamomčio. Od Radoja Đurića, kao domaćima zadruge, zaprošena je Roksanda (Rosa), unuka njegovog brata Spasoja, a kćer Milojeva. Ostalo je nerazjašnjeno da li je Radoje prosce odbio, kako tvrde Đurići ("odbijeni teškom uvredom i nipodaštavanjem"), ili je proševinu prihvatio, a potom je raskinuo, kako tvrde Vulići i ostali svedoci. Po svemu sudeći, drugo mišljenje bliže je istini; devojka je kaparisana sa 20 lira.

(Nastaviće se)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

Igor Mitic

25.11.2011. 20:06

u svakom slucaju ovo je svedocanstvo o nasoj postojanosti na tim prostorima alimi smo samo odgovorni za postojanost svog identiteta na prostoru tog dela stare Srbije....sudbina i istorija je u nasim rukama kako se mi bili odnosili prema njoj toliko cemo da pamtimo i pricamo svojim pokolenjima.