Humano srce devojačko
17. 03. 2014. u 17:37
Od najstarijih vremena do danas, u srpskoj narodnoj tradiciji, postoje brojni i raznovrsni primeri samožrtvovanja
OD najstarijih vremena do danas, u srpskoj narodnoj tradiciji, postoje brojni i raznovrsni primeri samožrtvovanja. Posebno su snažni ženski likovi nastali za vreme borbe sa Turcima, kao što su Majka Jugovića, carica Milica, Majka Jevrosima, a među njima značajno mesto zauzima Kosovka devojka. „Saznala sam za mnoge žrtve utkane u odbranu Kosova. Evo još jedne žrtve, još jednog davanja. Kosovka devojka je ostavila na tom polju svoju dobrotu, svoju humanost, pa i svoje devojačko srce“, zapisala je Saša Božović.
Lik Kosovke devojke iznedrila je epska narodna poezija, a istoimena narodna pesma ispevana je neposredno posle Kosovske bitke. Predstavlja jednu od naših najlepših i najomiljenijih narodnih pesama, pa iako spada u epsku poeziju, svojim dubokim emocijama i tananim lirskim osećanjima sadrži i osobine lirske pesme. Živela je u narodu i usmeno se prenosila sa generacije na generaciju sve do 19. veka. U sadašnjem obliku zabeležena je 1817. godine.
Slučaj ili sudbina hteli su da je stihove o Kosovki devojci Vuku Karadžiću ispevala žena koja je pevala uz gusle. Slepa žena iz Grgurevaca peva: Propast carstva srpskog, Obretenije glave cara Lazara, Kosovka devojka i Marko Kraljević ukida svadbarinu.
Možda je ona u bližoj ili daljoj prošlosti glasila i drugačije ili je imala više varijanti. Ali, u sadašnjoj pisanoj formi prisutna je u srpskom narodu skoro puna dva veka.
„Samo zahvaljujući bronzanoj čvrstoći svoje savremene forme, Kosovka devojka mogla je da odoli vremenima. Ona se ponavljala kao Očenaš, sa razumevanjem i bez razumevanja, ali tačno, stih po stih. Zaista, samo srećni slučaj odredio je sudbinu velike pesme: bezimena slepa guslarka, kao personifikacija Odjeka diktira stihove na hartiju pesnikovog đakona“, podseća Svetozar Radojčić.
Kosovka devojka predstavlja idealizovani tip srpske devojke, koja posle kosovske tragedije vida rane i previja ranjene junake. U teškim trenucima posle sloma Srpske države, sudbinski se poistovetila sa svojim narodom, deleći sa njim tešku sudbinu gubitka slobode.
„Kosovka devojka hodi Kosovom sa ibrikom u ruci, sa željom da napoji, da ublaži rane i pomogne bolnom čoveku. Kosovo polje, kosovski boj i kosovski junaci dobili su njenim likom još jednu novu vrednost. Sa njom je nad Kosovskim poljem zasijala još jedna svetlost. Moralo je i mrtvim junacima biti lakše kad ih oplakuje tako čisto devojačko srce. Kosovka devojka i kosovski božuri dali su na tom prostoru nešto novo što i najkrvaviji boj pretvara u poeziju, a istoriji srpskog naroda daruju najsvetlije stranice, stranice uzora i ponosa što smo njihovi potomci“, iz zapisa Saše Božović.
Predstavlja i simbol neviđene patnje i bola, zbog propasti srpske, ali i narodnog dostojanstva i ponosa u teškom momentu srpske istorije. „Pesnik se setio plemenitosti naše devojke. Nju izvodi po svršenoj bici na bojište da napoji i previje ranjenike, ona, Kosovka devojka. Sve je Kosovsko. Sve je sad vezano za mesto na kome je bio veliki poraz narodni. I od tada pa kroz vekove, to će biti sveto, to ime Kosova“, piše Darinka Stojanović u Antologiji narodnog pesništva.
Oličenje je ne samo neizmerne dobrote i milosrđa, nego i moralne čistote i plemenitosti. „Ona je ranjenim junacima rasutim po Kosovu darivala ne samo lađanu vodicu, hleba bjeloga i vina crvenog, nego im je poklonila i svoju čistotu obasjanu humanošću i dobrotom. Ona pomaže ranjenim junacima. Ona im blaži muke“, podseća Saša Božović.
Ona nikoga ne krivi za svoju tužnu sudbinu i sudbinu svoga naroda, sa kojim duboko i iskreno saoseća. Ona to čini smerno i požrtvovano, u skladu sa strogim etičkim načelima toga vremena. „Ona nikoga ne optužuje i ne usuđuje se da to učini, jer bi udarila na božiju odluku i zakone viteštva, ona žali sebe i oplakuje svoju zlu sudbinu, primajući na sebe odgovornost. Niko nije kriv već prokletstvo sudbine. Uvek se u ovakvoj velikoj tragediji desi neko zlo protivno razumu, zakonima i veri“, piše Svetozar Radojčić.
Pojava Kosovke devojke na poprištu bitke nema samo humanu misiju, u cilju previjanja i negovanja ranjenih junaka. Ona ima i obredni i kultni karakter, dobija i atribute duhovnosti. „Pevač je hotimično ili ne pojačao svečani obredni karakter čitave pesme time što devojka na polju među ranjenicima čini isto što je i sveštenik činio pre bitke, u crkvi. Ona ranjenicima u agoniji daje hleb i vino, još jednu pričest kako se izrekom i kaže: ‘pričešćuje vinom crvenijem’. Analogija može biti nenamerna, ali ne može biti slučajna, niti bez dubljeg značenja. I dok pričešćuje junake vinom, njeni rukavi postaju krvavi, kao da se na licu mesta, na sveštenom polju, događa pretvaranje vina iz zlatnih kondira u krv koja se izliva iz mnogobrojnih rana na telu junaka“, piše Miodrag Pavlović.
(Nastaviće se)
Radoslav Radovic
18.03.2014. 02:39
Zeni pripada ljepota, finoca,ljubav prema svemu sto je majka priroda podarila ovoj planeti. Zena i muskarac zajedno su najvece dostignuce prirode. Zena radja novi zivot i prirodno je naklonjena da sacuva zivot i da se brine kako o djetetu koje radja tako i muskarcu i porodici u kojoj zivi. Ma koliko pisali nikad necemo moci opisati pravu vrijednost zene kao ljuckog bica. Naravno ovo se odnosi na zenu koja nije ostecena svim nesrecama koje donose oni koji samo izgledaju kao ljudi, a nijesu ljudi.
Komentari (1)